• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • PARIS: A1 - Audis vapen mot...

PARIS: A1 - Audis vapen mot Mini

Nu är Audis aptitretare för nya lilla modellen A1 officiell. Vid ett evenemang i Paris på onsdagskvällen avtäcktes Audi A1 Sportback Concept, som är en högteknologisk hybridbil, strax under fyra meter lång. Den har 150-hästars bensinturbomotor men kan också köras tio mil enbart med elmotorn.

Bild 362313

På onsdagskvällen avtäcktes Audi A1 Sportback Concept, en högteknologisk hybridbil, strax under fyra meter lång.


Den minnesgode vet att Audi ställde ut en tuff liten röd tredörrarsbil som hybridkoncept på Tokyosalongen i november 2007. Till stor del är det den som utgör grunden till A1 Sportback Concept på Parissalongen just nu, vilken från nästa höst ska ge Mini och Alfa MiTo en match på marknaden för små premiumbilar.
Bild 362314

En omisskännlig Audifront, lite fräckare än hos första A1-konceptet för ett år sedan.

Men skillnaderna i både karossdesign och teknik är betydande. Den nya är i likhet med den gamla en fullhybrid som kan laddas från elnätet och köras med enbart elmotor. Men på dagens koncept driver både bensin- och elmotorn på framhjulen, medan Tokyokonceptet hade elmotorn kopplad till bakhjulen och alltlså var fyrhjulsdriven.
Nu sitter elmotorn integrerad mellan huvudmotorn och växellådan (av dubbelkopplingstyp) och avancerad elektronik ser till att kraften (totalt 390 Nm!) överförs till underlaget med optimalt grepp. Till det bidrar både antispinnsystemet och en elektronisk diffbroms, kopplad till antisladdsystemet, som optimerar kraftfördelningen mellan drivhjulen.
Bild 362315

Karossen hos femdörrarskonceptet är skarpare i formerna än på första upplagan i Tokyo förra året. Visst är det lite Volvokänsla över skuldran?


Detta är drivlinan i A1 Sportback Concept:
* Huvudmotor är en 1,4-liters bensinmotor med direktinsprutning och turboöverladdning. Effekten är 150 hk/110 kW vid 5.500 r/min och max vridmoment 240 Nm mellan 1.600 och 4.000 varv. 80 procent av vridet finns redan från 1.250 r/min.
* En elmotor på 20 kW/27 hk sitter mellan bensinmotorn och växellådan. Den ger 150 Nm i stort sett direkt. Styrelektronik sköter inkopplingen av elmotorn i kraftflödet, vilket sker omärkligt för föraren. Maximalt vridmoment när båda motorerna samarbetar är 390 Nm.
Bild 362316

Strålkastarenheten har lysdioder för alla ljusfunktioner.

* Växellådan är Audis nya S-tronic - samma sjustegade dubbelkopplingslåda som finns till A3/S3. Den handväxlas med rattpaddlar eller körs som helautomat.
* Elmotorn matas av ett litiumjonbatteri placerat i bakvagnen. Det har kapacitet för att driva bilen enbart enbart elektriskt upp till 100 km. Det återladdas dels av bensinmotorn, dels regenerativt vid bromsning, då elmotorn fungerar som generator.
* Ett automatiskt start-stoppsystem stänger av bensinmotorn så fort bilen står stilla.
* A1 Sportback Concept är framhjulsdriven och har antisladd/antispinnsystem och elektroniskt reglerad diffbroms.
* En finess i drivlinan är det som kallas Audi Drive Select och som finns till flera Audimodeller , bland andra nya A4. Föraren kan med en knapptryckning välja om bilen ska arbeta "effektivt", det vill säga optimera insatsen av elmotorn för att hålla ner förbrukning och utsläpp. "Efficiency" är det förvalda läget som bilen alltid startas i. Men vill man ha maximal acceleration och snabba växlingar, väljer man läge "sport". Då kör man på bensinmotorn med automatisk stöttning av elmotorn när man vill hålla högt tempo.
Bild 362317

A1 är 399 cm lång, 175 bred och 140 hög. Axelavståndet är 246 cm, exakt detsama som hos tredörrars Mini. Kombin Mini Clubman däremot, som är 393 cm lång, har 254 cm mellan axlarna.


Hybridlösningen betyder att konceptbilens bränsleförbrukning minskar med cirka 30 procent, jämfört med om bilen kördes enbart med bensinmotorn. Trots fartresurserna (0-100 på 7,9 sekunder, toppfart 200 km/h), drar A1:an bara 3,9 liter/100 km i blandad körning, enligt Audis uppgifter. Det betyder ett koldioxidutsläpp på 92 gram/kilometer.

Bild 362318

Observera mobiltelefonen på konsolen mellan stolarna, den fungerar som en trådlös multifunktionskontroll för en mängd inställningar i bilen.


En spännande innovation hos förra upplagan av A1-konceptet var en elektronikdosa som kunde kontrollera en mängd av bilens funktioner via fjärrstyrning. Till A1:an i Paris har Audi vidareutvecklat den tekniken, och nu kan man få multifunktionsstyrningen inlagd i sin egen mobiltelefon.
Man laddar ner en programvara via internet, varvid mobilen förvandlas till rena trolleridosan: den kan sägas bli en portabel variant av Audis manöversystem MMI, vilket betyder att man kan sitta hemma och göra en rad förinställningar av bilens funktioner, exempelvis favoritkanalen i radio och klimatsystemtemperaturen. Telefonen fungerar också som navigator, och den kan övervaka bilen när man är inom systemets räckvidd. Då kan man exempelvis se om bilens alla fönster är stängda. Har man en kamera i kupén kan bilden överföras i realtid till mobilen.
Navigeringsfunktionen betyder också att man via telefonen lätt kan hitta tillbaka till bilen där den parkerades sist.
När mobilen nyttjas som musikspelare kan den skapa spellistor som automatiskt anpassas efter körsituationen; ljudsystemet vet när och var jag föredrar att lyssna på vilken musik.
Audi A1 går i produktion hösten 2009 och det sannolika är att den görs med både tre- och femdörrars kaross. Det ryktas också att Audi jobbar på en cabrioletvariant.

Bild 362319

Hybridlösningen betyder att bränsleförbrukning minskar med cirka 30 procent, jämfört med enbart bensinmotor.


Bild 362320

A1-koncepet bjuder på en hel del läckra inredningsdetaljer.

Skriv kommentar

Det finns 26 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: PARIS: A1 - Audis vapen mot Mini
    Stefan Hedlund Postat: 2008-10-01 19:51

    Älskar Walter da Silva äntligen är borta från Audi. Synd att de anställt honom hos VW bara.. Huva ska komma dit och förstöra nu också. Fram för mer Bahaus känsla avskeda honom nu jag rasar se så han förstört nya A4.

  • #2 Re: PARIS: A1 - Audis vapen mot Mini
    Martin Postat: 2008-10-01 20:53

    Först av allt måste jag säga att jag vanligtvis HATAR Audi och deras tråkiga/osmakliga design. Men den här är ju faktiskt rätt snygg. Framför allt bakpartiet. Inte så förtjust i grillen dock.

  • #3 Re: PARIS: A1 - Audis vapen mot Mini
    Danne Postat: 2008-10-01 21:13

    Gräsligt ful, som alla Audi. Tacka vet jag Mini!

  • #4 Re: PARIS: A1 - Audis vapen mot Mini
    Marcus Postat: 2008-10-01 21:50

    Som kommenterar som vanligt... gäsp...

  • #5 Re: PARIS: A1 - Audis vapen mot Mini
    Niklas Postat: 2008-10-02 08:21

    Ser att Team Svenne hittat till sina datorer... Hoppas att eran Volvo 740 går bra och den inte rasr ihop när ni kör över 70km/h med eran misslyckade familj i bilen! hej svejs

  • #6 Re: PARIS: A1 - Audis vapen mot Mini
    Erik Postat: 2008-10-02 08:24

    Det är väl ändå Wolfgang Egger som är designchef på Audi nu och ansvarig för nya A4. Valter de Silva var ansvarig för förra A4:an och lämnade Audi efter A5. Tysk Bauhaus-design är alltså vad som råder.

  • #7 Re: PARIS: A1 - Audis vapen mot Mini
    JR Postat: 2008-10-02 08:56

    A2 var ingen flopp, den var bara 10 år för tidig och det var ingen som förstod dess storhet. Förmodligen den Audi som har bäst andrahandsvärde idag i förhållande till inköpspris.

    Är helt övertygad om att den kommer att bli en framtida klassiker...

  • #8 Re: PARIS: A1 - Audis vapen mot Mini
    Johan Postat: 2008-10-02 09:28

    Håller med JR, har ägt en 1.2TDI med extra allt som gick att köra på 0,27l/mil gbg-jkp-gbg men som vanligtvis snittade 0,34l/mil i gbg trafik. Vilken bil med plats för 4 och alla bekvämligheter gör det idag?

    Men tyvärr var den för tidig och för dyr vid lansering. Tycker Audi skulle återuppta produktionen av A2 istället.

  • #9 Re: PARIS: A1 - Audis vapen mot Mini
    Jan Postat: 2008-10-02 10:29

    Gamla A2:an är en klar kultbilskandidat. På den tiden vågade Audi tänka lite djärvare. A1:an kommer aldrig att bli kult. Den ser ju ut som en Megane 97:a med Darth Vader-mask.

  • #10 Re: PARIS: A1 - Audis vapen mot Mini
    Jack Daniel Postat: 2008-10-02 10:38

    Jag ser gener från NSU Prinz i den här bilen, och det är positivt, för det var en frän bil, särskilt i TT-utförande. Jag minns bilar med hysterisk camber bak och lätt öppen motorlucka som ylade fram längs Autobahn.
    På samma sätt som BMW Z1 var för långt före sin tid och floppade men Z3 blev en försäljningssuccé tror jag det kommer bli med A1 i förhållande till A2, dvs A1 är "lagom" fräsch och inte tok-futuristisk. Å så NSU-arvet för att spöa Minin...

  • #11 Re: PARIS: A1 - Audis vapen mot Mini
    PeterB Postat: 2008-10-02 11:43

    Ser ut som en kapad A4. Inget nytt som vanligt när det gäller Audi gällande design. Alla modeller måste inte se exakt likadana ut!! MiTo klart mer egen i designen och inte lika tråkig. Fast Audi har i för sig ingen designhistoria att luta sig tillbaka mot. Fantasilöst

  • #12 Re: PARIS: A1 - Audis vapen mot Mini
    Erik Postat: 2008-10-02 11:53

    Ser bra ut på alla vis förutom ett - fronten. Orka en bil som ser ut som en sur smiley framifrån.

  • #13 Re: PARIS: A1 - Audis vapen mot Mini
    Peter Postat: 2008-10-02 12:03

    WOW! Ge mig!

  • #14 Re: PARIS: A1 - Audis vapen mot Mini
    tobbe Postat: 2008-10-02 12:29

    Hur kan du får A1:an att likna en avkapad A4?
    Gillar designen skarpt, diskret och tidlös! :) Vill ha!

  • #15 Re: PARIS: A1 - Audis vapen mot Mini
    Marcus Postat: 2008-10-02 14:40

    Hur fasen kan man få den till att se ut som en kapad A4a? Verkar gå mode i att "tycka" att alla Audi ser likadana ut... så jävla barnsligt.

  • #16 Re: PARIS: A1 - Audis vapen mot Mini
    Kent J Postat: 2008-10-02 14:57

    Undrar hur mycket plasten över halva grillen sänker CW-värdet? Vi kanske får se liknande tilltag framöver när bilar ska både se aggressiva ut men ändå ha lågt luftmotstånd.

    Designelement bakom plexi, kanske får vi se BMW:er med 70-talets "felvända" fronter igen ala gamla 6-serien, 2.0-3.0 CS osv..

    Rätt kul tilltag imho!

    Mvh

    Kent J

  • #17 Re: PARIS: A1 - Audis vapen mot Mini
    Petter Postat: 2008-10-02 15:07

    Polo bluemotion har ju täckt grill. Även volvos snåla modeller har ju fått täckt grill. Så det lär ju göra skillnad. Sen om det är snyggt är ju en annan fråga.
    Men detta är ju en concept bil så man får väl se hur slutresultatet blir.

  • #18 Re: PARIS: A1 - Audis vapen mot Mini
    Johan Postat: 2008-10-02 15:36

    10 mil utan förbränningsmotorn? Detta kan aldrig stämma. För det första så kan ett hybridsystem med integrerad motor mellan förbränningsmotor och växellåda inte driva bilen utan att förbränningsmotorn går. Om de nu hittat något sätt att lösa detta på, eller använder en extra elmotor bak som tidigare koncept så blir i så fall fartresurserna i elläget väldigt begränsade. För det andra så krävs ett jättebatteri för detta, sannolikt större än vad som hittas i ex. Chevrolet Volt och det batteriet levererar typ 120kW/16kWh med en vikt på 180 kg; detta för att kunna köra 6 mil på batteriet. Nä, något lurt är det allt här!

  • #19 Re: PARIS: A1 - Audis vapen mot Mini
    ickick Postat: 2008-10-02 16:10

    En S-modell på denna A1:a skulle bara genom namnet knäcka allt i klassen ;)

  • #20 Re: PARIS: A1 - Audis vapen mot Mini
    Markus Postat: 2008-10-02 19:13

    Jag måste faktiskt till att börja med erkänna att jag tycker om Audis design numer!

    För kanske tio år sedan var de alldeles för tunga för min smak, men det har bättrat sig betydligt (obs! I verkligheten, på bild blir det ofta en annan femma).

    Stämmer förbrukningssiffrorna är det jättebra, men jag är som alltid osäker. Tror hybriddriften passar CE-normen bättre än svensk normalkörning faktiskt.

    Sedan får man tänka på att detta är en showbil.
    Inga "värdinnor" föresten, vilket ger plus i kanten.

    Att A2 floppade berodde förmodligen på att den var "utvecklad" genom att vara tillkrånglad på ett par viktiga ställen. Den krångliga motorhuven t.ex.

    Ett viktigt bevis för att utveckling inte alltid är positiv. Hoppas Audi lärt sig den läxan!

  • #21 Re: PARIS: A1 - Audis vapen mot Mini
    sag Postat: 2008-10-02 19:23

    Ser ganska trevlig ut tycker jag men storleken skiljer väl inte så mycket jmf med A3. Någon som tror sig veta när nästa A3 kommer?

  • #22 Re: PARIS: A1 - Audis vapen mot Mini
    Johansson 91 Postat: 2008-10-02 20:54

    Denna bil vill jag ha! underbart att den kombinerar snygg stilren design med miljötänk.

    Nästa A3 borde komma någån gång 2011-2012. Nuvarande generation A3 sportback är förövrigt riktigt snygg den också.

  • #23 Re: PARIS: A1 - Audis vapen mot Mini
    Zäta Postat: 2008-10-02 21:52

    tackar vet jag da silva

  • #24 Re: PARIS: A1 - Audis vapen mot Mini
    Zäta Postat: 2008-10-02 21:52

    tackar vet jag da silva

  • #25 Re: PARIS: A1 - Audis vapen mot Mini
    Totte Postat: 2008-10-03 11:09

    Låter som ett trevligt koncept, undrar dock var den kommer hamna i för prisnivå. Håller med om att A2 har ett väldigt högt andrahandsvärde. Har varit och tittat på några st och de har i sjunkit nämvärt i pris de sista 4 åren.

  • #26 Re: PARIS: A1 - Audis vapen mot Mini
    Johan Postat: 2008-10-03 11:23

    Den ser ut som en Ford Focus från sidan

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • När fick du blåsa senast - alltså göra ett alkotest i bilen?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Annonsbörsen

Annonsbörsen

Annonsera gratis i Annonsbörsen och i auto motor & sport (om du är prenumerant). Eller sök bland över 3.000 bilar. Du kan också sälja eller köpa motorcyklar och båtar.

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter