• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Provkörd: Nya Insignia

Provkörd: Nya Insignia

Glöm präktiga helylle-Opel. Nu går design före bästa möjliga utrymme. Insignia är klart lovande.

Bild 377345

Ingen skulle väl säga att det här är baken på en trött gammal Opel?


Opel själva talar om ett paradigmskifte för sitt designspråk. När jag får se den på gatan för första gången är det bara att hålla med. Istället för ersättare till Vectra ser den mer ut som en lillebror till nya Jaguar XF!
Slanka linjer har dock gällt tidigare för inte så länge sedan i Opel-familjen. Calibra är inte så långt tillbaka och nu kommer man med en luftmotståndsmästare igen: Cd 0,27 är inte illa och snart kommer EcoFLEX-varianten av Insignia med 0,26. Slimmat och bränslesnålt är det som gäller.

Bild 377346

Nya Insignia är snygg och attraktiv även invändigt.


Motorprogrammet är brett och jag tar plats i en 2,0 CDTI. Detta är ersättaren till den gamla 1,9-litersdieseln och kommer till Sverige i effekterna 130 och 160 hästkrafter. Jag kör den starkare vilket betyder att 350 newtonmeter står till förfogande, vilket under en begränsad stund höjs till 380.
Motorarkitekturen bygger på gamlingen men det mesta är helt nytt i denna uppborrade version som klarar Euro 5 - vilket gäller alla motorer till Insignia.
Den nya dieseln jobbar mycket mjukare och knorrar inte förrän neråt 1.000 varv. Den är för det mesta tyst och fungerar ypperligt i bilen. Dessutom var kopplingen skönare att hantera än i den 2,8T V6 jag också körde en kort stund.
Insidan är - mot tidigare - chockerande mjuk och inbjudande.
Bild 377347

Precis som modet föreskriver sköts menyerna via en ratt på panelen. Till höger sköts den elektriska handbromsen.

Skön ratt sånär som på för vinklade baksidor på ekrarna likt Citroën C4 (men den har sitt fasta nav att skylla på). Menyerna sköts via ett smidigt vred som BMW skulle kalla iDrive men tyvärr kan man här komma åt och trycka ner den ofrivilligt. En annan ergonomisk nackdel är de väl många röda prickar och symboler som syns nattetid.
Man sitter bekvämt på en ganska platt stol med elektriskt/pneumatiskt svanskstöd. Som tillval finns både komfort- och sportstol. Hela stolsprogrammet ska ha ägnats särskilt stor vikt på grund av alla onda ryggar som bilsittandet skapar.
Fram åker man riktigt komfortabelt trots att bilen rullar på 245/45-18-däck. Men då gör den släta, österrikiska alsfalten sitt för den fina ljudkomforten medan eventuella gupp och annat tas om hand av "FlexRide". Det senare är Opels namn på chassit med adaptiva dämpare (tillval).

Bild 377348

Insignia har en läcker coupékänsla, så nu får bland andra Passat CC se upp.


Styrningen är osedvanligt kvick i responsen och hade bara motståndet i elservon varit mer linjär och naturligt kunde det blivit riktigt kul.
Bagaget är ordentliga 500 liter i sedanen, delvis tack vare det höga akterpartiet. Men priset för de snygga linjerna är att utrymmet i baksätet är begränsat. Opel har här släppt ambitionen att konkurrera med Mondeo, åtminstone tills kombin kommer.
Nu är det bilar som Passat CC som är mer jämbördiga. I Insignia råder samma coola coupékänsla på insidan. Man behöver nog putsa ännu hårdare på kvalitetskänslan innan man är där. Det är bättre, men fortfarande lite mer Ford än VW.
Fyrhjulsdrift finns att få och strax också skyltavläsning (hastighet) i instrumenten. Jag säger bara: "Look at Opel now".

Bild 377349

Skriv kommentar

Det finns 19 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Provkörd: Nya Insignia
    Crash Postat: 2008-12-14 12:19

    Har nog aldrig sett en så snygg o väldesignad Opel tidigare. Vill-ha känslan ä på topp!!

  • #2 Re: Provkörd: Nya Insignia
    Simon Postat: 2008-12-14 18:31

    Riktigt häftig. Om inte detta lyckas tvätta bort gubbmärket från Opel så vet jag inte vad som skulle kunna göra det. Som sagt, vill-ha känsla: 10!

  • #3 Re: Provkörd: Nya Insignia
    JW Postat: 2008-12-14 19:49

    ...är ännu snyggare än sedanen. I trafiken runt Trollhättan kan man stöta på Insignia sen i sommras...

  • #4 Re: Provkörd: Nya Insignia
    Roy Postat: 2008-12-15 11:11

    Men jag stör mig lik förbannat på ett par detaljer.
    Att bygga bort huvudutrymmet i baksätet på en familjebil är enbart dumt. Lansera då åtminstone kombin samtidigt.
    Röd belysning borde förbjudas! Det finns ingen ergonom i världen som skulle rekommendera en sådan. Och sportighet och ergonomi går hand i hand, eftersom körkänsla och funktionalitet då ska sättas främst.

  • #5 Re: Provkörd: Nya Insignia
    Jonas Postat: 2008-12-15 12:08

    JW:

    Vad exakt är det som är snyggt med halvkombin? Insignian förlorar ju stilen som halvkombi. Bilen blir inte snyggare av att man plattar till bakrutan och sätter dit en vindrutetorkare. Enklare att lasta, visst! Men snyggare? Knappast.

  • #6 Re: Provkörd: Nya Insignia
    Färgblind Postat: 2008-12-15 12:53

    ...bilen har antingen röd eller vit instrumentbelysning, beroende på om man kör i sportläge eller inte. Audi finns med röd belysning, Passat med blå o.s.v. Smaken é som baken. Personligen tycker jag den röda är ascool.

  • #7 Re: Provkörd: Nya Insignia
    Pelle M Postat: 2008-12-15 13:22

    Jag säger bara att Opel rules the world more and more.

  • #8 Re: Provkörd: Nya Insignia
    Peter B Postat: 2008-12-15 13:30

    Håller med detta för nu om inte aldrig är ju Insignia verkligen en vill ha bil.Skrev förut hur ofta sitter man fyra man i en bil nuförtiden, när man skjutsar kortare sträckor o dyl. annars är det väl mest barnen för säkerhets skull som sitter där och de är ju inga 190 cm långa. Nej, jag väljer hellre en coupé modell och tar det onda med det sköna. Opel bland andra hamnar nu i ett finanskris träsk. Klarar man detta med landts hjälp så skulle jag se ett fristående Opel men det är för mkt begärt. Lycka till Insignia nästa bil blir du.

  • #9 Re: Provkörd: Nya Insignia
    Mikael P Postat: 2008-12-15 19:25

    Hur ser det ut med dubbelkopplingslåda till Insignia? Många märken har haft det på gång länge men det är tyvärr bara lyxmodeller och VAG än så länge vad jag vet.

    Som kombi kan bilen bli riktigt intressant med DSG och om det finns någon motor som ligger i närheten av samma klass som Audi A4 2.0 TFSI. Har inte hittar förbrukningsuppgifter någonstans.

    Mvh Mikael

  • #10 Re: Provkörd: Nya Insignia
    Roy Postat: 2008-12-16 13:40

    Du ser ganska bra för att vara "färgblind"...
    Jo, jag har också sett det där med at Opeln ändrar belysning till rött i sportläget - vilket ju är kräklöjligt. Jag skiter fullkomligt i vad en del okunniga tycker är ascoolt - jag bryr mig mer om avläsbarhet och därmed säkerhet. Kör jag aktivt, så måste jag kunna uppfatta det jag behöver SNABBT! Jag och ett antal biltestare har konstaterat att rött blurrar till "bilden" - skärpan försvinner. Man kan tycka att blått borde funka (där har jag ingen egen erfarenhet), men även där anser många biltestare att det blir svåravläst. Vad man VET fungerar utmärkt, är vitt på svart botten med grön eller gulgrön belysning.
    För att vita instrumenttavlor ska fungera bra så krävs det att de alltid får vara ljusa. Att ha genomlysta siffror på en vit tavla är rena idiotin. I skymning syns just ingenting - tavlan och siffrorna är lika ljusa.
    Sen kan man ju undra över trenden att vinkla siffrorna radiellt istället för horisontellt. Är det verkligen lättare att läsa en siffra om den är vriden 90 grader?
    Jag tycker, kort och gott, att man inte ska skita fullkomligt i grundläggande ergonomi!

    Peter B, din uppfattning om att "man" inte använder baksätet till andra än små barn, får stå för dig. Vi är nog många som inte håller med dig.
    Även om man det nu är så att vuxna sällan sitter där bak, måste man låta halshugga dem bara för de tillfällena? Det verkar enklare, eller åtminstone humanare, att bygga baksäten som gör skäl för namnet.

  • #11 Re: Provkörd: Nya Insignia
    Färgblind Postat: 2008-12-16 15:47

    ...vad skönt det är och framför allt, vilken tur det är för oss okunniga idioter att sådana som du finns. Att på ett ödmjukt och fint sätt bli ledd till insikt är underbart. Vad fel jag hade. Tack för lektionen.

  • #12 Re: Provkörd: Nya Insignia
    Markus J Postat: 2008-12-16 19:46

    Jag förstår inte vad det talas om att baksätet är trångt i tkaet jag är 179,5cm lång, åtminstone 5cm blev utrymme kvar.. har ni suttit i en insignia. Mätarbelysningen går desstuom att ställa så att den inte byter färg mellan normal och sport, åtminstone på V6..

    Läcker bil..

  • #13 Re: Provkörd: Nya Insignia
    Olle Postat: 2008-12-17 11:01

    vi väntar ju alla på ersättaren till Citroen C4,eller hur?

    peace

  • #14 Re: Provkörd: Nya Insignia
    Opel Postat: 2008-12-17 14:24

    Rödd belysning är bäst äntlingen Opel. Insignia annars är en fantastisk bil.

  • #15 Re: Provkörd: Nya Insignia
    Roy Postat: 2008-12-18 10:58

    Mitt inlägg visste var det tog!
    Ingen gillar väl att bli kallad okunnig - men det är väl något vi alla är. Vem vet allt? Det finns många områden där jag inte vet ett skit. Hellre okunnig än dum, dock, för då kan man ju faktiskt lära sig nya saker.

    Det jag skrev i förra inlägget är faktiskt sant.
    Emellanåt träffar man dessvärre på lättlurade stackare som går på vad som helst, bara någon talat om för dem att det är det allra senaste. Det är tråkigt, men vad som gör mig lite förbannad är konstruktörer med idiotiska idéer. Där kräver jag faktiskt kunskap!

  • #16 Re: Provkörd: Nya Insignia
    Färgblind Postat: 2008-12-18 13:37

    Du får gärna kalla mig okunnig OCH dum, det stör mig inte. Hellre det än tro sig veta. En del människor skulle må bra av viss måttfullhet. God Jul på dig. Må Tomten ha barmhärtighet med dig.

  • #17 Re: Provkörd: Nya Insignia
    Roy Postat: 2008-12-19 11:48

    Man får ha olika åsikter men fakta är fakta.
    Det är bra om man försöker hålla isär vad som är vad.

    Men nu kommer snart tomten, så
    GOD JUL!

  • #18 Re: Provkörd: Nya Insignia
    Niklas Postat: 2008-12-25 18:18

    Här var visst en del tal om kunskap, i western sa man att hur snabb någon än var så fanns det alltid någon som var snabbare att dra en Colt.
    Det finns alltid någon som vet och förstår mer, att vara övertygad om att man vet det enda rätta är inte det samma som att man faktiskt vet just det.

    Den som bara ser detaljer men inte helheten ser ingenting.
    Allt är viktigt, inte bara vissa saker.

    Först ska man ha två saker väldigt klara för sig.
    Opel har tillverkat andra bilar före Insignia, om nu någon skulle ha glömt det.
    Insignia måste ställas i förhållande till dessa likväl som i förhållande till världens alla övriga bilar.
    Insignia är inte vilken bil som helst, Insignia är unik i Opels historia med en unik och ny uppgift, den ska inte längre bara vara världens bästa, mest logiska och funktionella bil som målet var för Omega och Senator, den ska också sända signalen till hela världen att detta är något nytt och annorlunda, det psykologiska budskapet av ny aggressiv, offensiv, dynamik OCH av exklusiv stil! Typ Bentley eller så, skall genomsyra varje minsta atom i Insignia, kan man faktiskt säga eftersom Opel i Insignia använder nanoteknologi för att skapa nya extremt högkvalitativa material.

    Hur gör man detta, sänder signaler om det nya, bländande, otroliga, fantastiska?
    Genom att göra det man redan gjort?
    Hur sänder det ett budskap om det nya?

    Opel behöver inte bevisa att man kan göra världens mest funktionella bil med en ergonomi överglänsande allt i världen, det har man redan gjort med Omega.
    Om jag får vara något djärv så förutsätter jag att vår värderade Mr Roy kör Omega, för hur skulle det annars se ut om ergonomis förkämpe inte lever som han lär?
    Jag kör Omega.

    Det stämmer att röda instrument är en katastrof i AUDI!
    Visst är röd belysning i grunden dåligt, men är den bara skarp och tydlig nog! Kanske det ändå kan fungera?!
    Man kan göra en sak dåligt och man kan göra den bra.
    Opel gör vanligen saker bättre än alla andra, jag har inte sett Insignias inredning i mörker ännu och har därför ingen åsikt, utan hoppas, däremot på de bilder som finns kan man konstatera att skärpan och tydligheten i knapparnas markeringar är utmärkt och inte som Audis värdelösa skämt.
    Audis inkompetens i optik och belysningskonst kan förövrigt ses i att även blinkers och bakljus är värdelösa, rent trafikfarliga, liksom VW och har varit så sedan urminnes tid.

    Opel är världens första biltillverkare som kombinerar röd symbolbelysning med vita instrument och har variabel instrumentbelysning som kan styras med en knapp, och där man dessutom i Info-systemet helt kan stänga av den röda belysningen på instrumenten permanent om man önskar, detta är värt att uppmärksamma, typisk Opel med sin bakgrund av idel vita och gula instrument, ingen annan skulle ha brytt sig om att göra sig det besväret, och visar att man alls inte anser röd belysning så förträfflig utan att man gör denna förändring av psykologiska skäl och vill finna en rimlig kompromiss där man inte offrar all funktion på psykologins altare.

    De sidoliggande siffrorna är samma psykologiska signal, att vara något nytt och annorlunda, bättre instrument än Omegas är inte möjliga att skapa och därför är det meningslöst att ens försöka.
    Dessa siffror kommer från OPC och före dess från modellerna runt 1970, exempelvis GT, en storhetstid hos Opel, detta vill man naturligtvis koppla tillbaka till, känsla och psykologi och framför allt exklusiv stil, det måste helt enkelt se annorlunda ut för att platsa i den fina världens miljöer.
    En Insignia kan tack vare sin stil parkeras bredvid t.o.m. en Maybach utan att skämmas.
    Affärsiden bakom Insignia är att erbjuda vanliga människor en bil som normalt endast mångmiljonärer har råd med, och i den klassen gäller andra värderingar.

    Blå instrument är värdelösa i längden och gröna är kanske fungerande men så vidriga att se på att man blir magsjuk bara vid tanken.

    Baksätet i Insignia är inget problem därför att det finns tre olika karosser där alla kan välja det man värderar högst utan att behöva spotta på de som föredrar en annan kaross.
    Om det bara funnits en enda modell hade saken varit annorlunda, men nu har Opel löst problemet på ett elegant sätt.
    Så varför klagar vissa? Ytterst märkligt?
    Hur ofta hör man någon klaga över att takhöjden är för dålig i Ferraris baksäte?
    Brukar man köpa Ferrari för baksätets skull?
    Det finns olika typer av bilar och karosser för att tillfredställa olika krav och önskemål.
    Märkligt att det finns så många som tycks omedvetna om denna lilla omständighet.

    Jag väljer sedanen utan minsta tvekan, men så är också design och konst en av mina specialiteter, få bilmärken har en sådan klassisk bakgrund som byggare av olika kupémodeller, BMW har inget att komma med, knappast Mercedes heller, Alfa kanske?
    Därför är kritik mot för mycket kupé hos Insignia sedan en synnerligen trist och dum kritik.
    Opel kan genom sin historia göra detta med ära, där andra inte kan det.
    Nya S60 prototypen exempelvis, var finns den i Volvos historia?
    En hel del knyckt från Insignia, dörrarnas öppningsmekanism exempelvis från Insignia 2003.
    Den Insignian hade också en mycket markerad mittkonsol.
    Inte precis nyskapande design, Opel gjorde samma bil för 6 år sedan!

    Jag citerar Shirley Clamp ”Nu när jag kan dina spel, så vet jag hur vinnaren ser ut, det är jag! Och inte du!”
    ”In this game, they gona know our namne!”

    ”Out of the light, Like a Star! Like a Hero!”

  • #19 Re: Provkörd: Nya Insignia
    Peter Postat: 2009-01-13 13:53

    Amen!

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • När fick du blåsa senast - alltså göra ett alkotest i bilen?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Annonsbörsen

Annonsbörsen

Annonsera gratis i Annonsbörsen och i auto motor & sport (om du är prenumerant). Eller sök bland över 3.000 bilar. Du kan också sälja eller köpa motorcyklar och båtar.

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter