Saab-chefen: "Sannolikt att Saab lämnar GM!"

Svenska regeringens representanter har sagt att Saab måste kopplas loss från General Motors för att kunna säljas och Saabs chef Jan-Åke Jonsson bekräftar - och ser riktigt ljust på framtiden! Alrik Söderlind har fått en intervju med Saab-chefen direkt från Detroits bilsalong.

Bild 377024

Saabs vd Jan-Åke Jonsson bekräftar att man sannolikt är på väg att kopplas loss från GM. Avtalen bör vara klara om cirka tre månader, när GM ska lägga fram sin framtidsplan för nya presidenten Barack Obama.


auto motor & sport, ams: Bob Lutz sade till mig att General Motors inte kan stödja Saab längre?
Jan-Åke Jonsson, JÅJ: "Jag är lite förvånad över Bobs uttalande. Saab är en integrerad del av GM och många av de projekt som pågår inom GM är vi en del av. Kostnaden för många projekt skulle öka för GM om Saab inte fanns med. Byggs inte Saab 9-4X blir de andra bilarna på fabriken i Mexiko dyrare. Men Saab måste bli en egen enhet inom GM och samtalen mellan Saab, svenska regeringen och GM är riktigt bra."
ams: Betyder det här att Saab kommer att växa i Sverige, för att bli mer självförsörjande, för att klara sig själv?
JÅJ: "Samtalen är konstruktiva och jag tror att det hela kan bli mycket bra för Saab framöver. Vi kommer att bli mer självständiga."
ams: När kommer något att hända?
JÅJ: "GM måste lägga fram en plan för amerikanska kongressen under första kvartalet i år. Då måste Saabs nya roll vara klar."
ams: Vad innebär det här?
JÅJ: "Allt vi gör för GM i form av utvecklingsarbeten och så vidare kommer vi att debitera GM. Och all hjälp vi får från GM och allt vi köper från GM kommer vi att betala för. Saab blir en egen enhet med en egen ekonomi. Vi kommer att skriva avtal om allt sådant här. På det här viset blir det enklare att visa upp Saabs riktiga resultat."
ams: Framtiden?
JÅJ: " Vi har en bra affärsplan med många nya modeller på gång."
ams: Vilka framtidscenarier finns det? Fortsätta inom GM, fortsätta själv, bli uppköpt av något annat företag?
JÅJ: "Ja."
ams: Vad tycker du om årets upplaga av Detroits bilsalong?
JÅJ: "Det har varit väldigt lite snack om bilar och bara affärer. Den stora utmaningen är att få tillbaka kunderna."
ams: Men ni har inga nya bilar här?
JÅJ: "Jodå, Saab 9-5 Griffin är ny här i USA. Och det är inte en konceptbil, den går att köpa.

Skriv kommentar

Det finns 26 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Saab-chefen: "Sannolikt att Saab lämnar GM!"
    Markus N Postat: 2009-01-13 08:01

    "Saab 9-5 Griffin är ny"... men för h-e... är han på riktigt denne Jan-Åke Jonsson? Han ständigt kaxiga optimism utan ett enda vettigt resultat, varken i kassakistan eller i bilhallen, var först glädjande, sedan komisk och nu mest tragisk...

    2009: SAAB går in i väggen - omstruktureras till komponenttillverkare/utvecklare typ BOSCH... det tror jag är det bästa vi kan hoppas på.

  • #2 Re: Saab-chefen: "Sannolikt att Saab lämnar GM!"
    Rikard Postat: 2009-01-13 08:11

    Antingen är han vår egen version av Bagdad-Bob eller så är han ett geni, framtiden får utvisa.

    Men att kalla 9-5 Griffin för ne ny modell är ju ett hån mot Saabs kunder.

    i vilket fall som helst, lycka till Saab!

  • #3 Re: Saab-chefen: "Sannolikt att Saab lämnar GM!"
    Aero Postat: 2009-01-13 09:20

    Detta kan nog bli riktigt bra om tiden räcker till. Hinner man få "avtalen" och uppgörelserna på papper inom en månad känns ödet väldigt ovisst. Men om man lyckas så tror jag detta kan bli riktigt riktigt bra!

    Men samtidigt kan man ju inte låta bli att undra varför man inte gjorde så här för 15år sedan?

    Kör hårt Jan-Åke!

  • #4 Re: Saab-chefen: "Sannolikt att Saab lämnar GM!"
    Autobahnloket Postat: 2009-01-13 09:45

    OJ OJ OJ! Man vet inte om man skall skratta eller gråta över det uttalandet. Jag har respekt för Jan-Åke no doubt, men lite mer seriös får han allt vara.

    Köp över lite bra folk från BMW som kan det här med premium parat med kostnadsmedvetenhet och business så kan det bli riktigt bra.

    Skinna sedan GM rejält när Saab skall bli mer "eget". Det är Lutzen och alla andra dårfinkar i Detroit värda. Hur de hanterat Saab i alla år är en gåta. Att de sedan sitter kvar är en ännu större gåta. Lutz, Wagoner & Co borde få sitta och skaka galler efter alla år av vanskötsel av GM-gruppen!

    Nya 9-5 blir kanon av vad jag förstår, hoppas bara att ÅF-nätet klarar att hantera denna produkt. Man läser bara om själva produkten i alla biltidningar, ams inkluderad, men det finns så många andra viktiga parametrar: andrahandsvärdet, åf-nätet, marknadsföring etc. Hur kommer exempelvis de större leasingbolagen att hantera nya 9-5? De står för en oerhört stor andel av inköpen. Blir deras kalkyler ofördelaktiga hjälper det inte hur bra PRODUKTEN än är!

    Något som sällan nämns är att stor del av Audi, Mercedes och BMWs framgångar ligger i att man har egna finansbolag som stöttar försäljningen, delvis styr andrahandsvärdet och gör dyra bilar möjliga för många kunder. Saab har inte denna möjlighet.

    Saab är produktmässigt bra mycket bättre än många tror. Nya TTiD-dieseln är outstanding, fyrhjulsdriften likaså. Tyvärr har tekniken ibland varit svår att ta betalt för och förpackats i ganska alldaglig kostym. Att dagens 9-5 dödar varumärket är tyvärr en sanning. Bättre att sluta med tillverkningen eftersom Saab just nu tar självmord på sig med urusel bilekonomi som kommer skada varumärket under lång tid.

  • #5 Re: Saab-chefen: "Sannolikt att Saab lämnar GM!"
    Stora Döden Postat: 2009-01-13 11:44

    Sälj aset annars byt.

  • #6 Re: Saab-chefen: "Sannolikt att Saab lämnar GM!"
    Lägerleffe Postat: 2009-01-13 12:19

    Heja Saab! Underbara toner som andas framtid, självkänsla och självförtroende. "Vi är en del av GM och kommer att skicka fakturor på allt vi gör". Ingen tvekan om varför GM har behållit Saab under alla år. Saab är en kreativ pärla med kunskap och framåtanda som GM haft/har mycket stor nytta av.

    Ser fram emot ett självständigt Saab som redovisar sitt eget resultat utan yankeefärgad kreativ bokföring.

  • #7 Re: Saab-chefen: "Sannolikt att Saab lämnar GM!"
    Johan Postat: 2009-01-13 12:59

    Han är så j.vla positiv och man tror på honom men vad som helst kan hända och det blir nog GM som skinnar Saab tyvärr..Synd på ett coolt märke.Saab är väl det svenska märke som man förknippat med premium iaf förr i tiden Volvo ska göra bruksbilar..Har det någonsin gjorts en Volvo som känns sportig? Lyxig? Svar nej.

  • #8 Re: Saab-chefen: "Sannolikt att Saab lämnar GM!"
    Diogenes Postat: 2009-01-13 13:40

    Den uppfattning jag fick av en Saabchef som givetvis vill förbli anonym är att namnet Saab har blivit en belastning som ingen vill köpa. Det som går att rädda är då fabriken och personalen som kan tillverka tex ett annat märke som kommer att behöva mer produktionsutrymme längre fram. Det viktigaste måste ju vara att rädda jobben. Namnen "Saab" och "GM" har ju endast symboliska värden som saknar betydelse bara man har arbete. Att Saab skulle klara sig på "egen hand" är ju en idé som gränsar till förolämpning av alla som har den minsta industriella erfarenhet. Tanken att vi skattebetalare skulle bli skyldiga amerikansk bilindustri 28 miljarder kronor är ju ett skattejuridiskt skämt som nu även Rosenbad insett!

  • #9 Re: Saab-chefen: "Sannolikt att Saab lämnar GM!"
    Zlatko Postat: 2009-01-13 13:54

    Många ser tydligen väldigt positivt på Saab. Jag kan för allt i världen inte förstå varför. Vad är det som är speciellt med Saab i jämförelse med andra bilar? Kvalitet? Billig? Rolig att köra? svar är nej nej nej. Konkurenterna ligger mil före. Tror folk verkligen detta på allvar: Genom att ge ut en ny modell efter 10 år så hamnar man överst på pallen och alla ekonomiska bekymmer försvinner? Saab har legat efter och kommer inte att komma ikapp på mycket lång tid. Teknikutveckling handlar om att ta små steg framåt ofta, för att etablera sig, inge förtroende, synas och skapa en "vill ha känsla". Det skall bli intressant och se skillnaden mellan nya A6 och 9-5. Ryktas om att A6:an skall byggas i aluminium (dvs bränslesnål, snabb & säkert snygg)... Hur står sig 9-5 mot det, om märket nu överlever? Saab har det tungt och kanske har de bränt sina skepp redan... Jag tror att endast en asiatisk aktör kan rädda Saab ur nedläggning.

  • #10 Re: Saab-chefen: "Sannolikt att Saab lämnar GM!"
    Jan L Postat: 2009-01-13 13:58

    Enligt min uppfattning är det viktigaste att rädda det tekniska kunnandet. Att göra Trollhättefabriken till en monteringsanläggning för någon utländsk tillverkare tror jag inte alls på.

  • #11 Re: Saab-chefen: "Sannolikt att Saab lämnar GM!"
    Johan Postat: 2009-01-13 14:57

    Varför ska man inte vara positiv till Saab det är ju ett svenskt märke och även om jag kör Toyota idag så har ju Saab& Volvo en plats i hjärtat för dom flesta av oss svenskar och för mig är Saab favoriten även om deras modeller just nu inte är tilltalande för mig och fler så hoppas jag att dom gör en ny 96 v4 hybrid eller så. Det finns potential hos märket tror jag.

  • #12 Re: Saab-chefen: "Sannolikt att Saab lämnar GM!"
    Micke Postat: 2009-01-13 15:00

    ... är MÖJLIGEN om man exempelvis valde att helt "strukturera om" sin verksamhet.

    Antag exempelvis att SAAB gav sig fan på att vara den första biltillverkaren som ENDAST sålde miljöbilar, t.ex. i formen av hybrider med nyutvecklade etanolmotorer designade för etanol (och inte bara bensinmotorer som man häller etanol i...) a la Scania, eller kanske biodieselhybrider, eller t.o.m. ordentliga elbilar.

    Vad gör man då? Jo, man;

    1) strukturerar om sin verksamhet från grunden, och kan då passa på att se över sin tillverkning, leverantörer och återförsäljarnätverk, och därmed kostnader kopplade till detta, samt

    2) "sticker ut" ordentligt i mängden, och kan därmed skapa en intressant position för sig själv.

    Då skulle man t.ex. slippa att trängas i "nästa premium men vill gärna vara det"-segmentet, som redan nu är överfyllt och där det dessutom finns stenhårda konkurrenter med både större framgångar och mer pengar, som nog är svårt att matcha för SAAB, och man skulle också delvis slippa konkurrera med Volvo. Detta skulle t.ex. därmed kunna bidra till att locka en köpare till sig, exempelvis (förhoppningsvis, kanske vissa skulle säga?) någon asiatisk sådan. Dessutom skulle man, genom en sådan "revolutionerande" förändring och omstrukturering av företaget, kunna bryta sig ur den positionen som man tyvärr delvis hamnat i genom att påvisa att man faktiskt gör ALLTING nytt och ändrar HELA företagets profil och marknadsnisch från den man idag har, dvs. att man idag i praktiken bara har två modeller, där den ena är så gammal att den väcker den typen av reaktioner som vi sett här, dvs. om huruvida SAAB-chefen behagar skämta eller ej, när han säger att en modell är ny...

    Vad är då SAABs chanser att göra detta?

    Tyvärr är dom nog inte så stora, gissar jag, speciellt om man inte får in en långsiktig ägare, som kan tillföra stora mängder kapital. Detta, dels eftersom en sådan omställning troligen skulle kräva mycket pengar för utvecklingsarbete (det är dyrt att utveckla bilar...), dels eftersom SAABs produktutvecklingsrecord inte är speciellt imponerande (av diverse skäl; vilka kan man uppenbarligen vara oense om, enligt de diskussioner som förekommit på AMS hemsida), dels eftersom man, trots allt, är så hårt integrerade med exempelvis Opel (dvs. GM), och dels eftersom jag ställer mig frågan till om SAAB verkligen har kompetensen att genomföra detta?

    Med detta inte sagt att SAAB inte har kompetensen - det är jag inte insatt nog i för att uttala mig om - men jag har ännu inte sett något som skulle peka på det.

    Men det skulle onekligen vara väldigt spännande med ett SAAB som gav sig fan på något liknande, och försökte hitta något som verkligen var unikt för SAAB, istället för att försöka konkurrera i "nästan premium"-segmentet, där jag tyvärr tror att SAAB inte har någon chans - det finns för mycket konkurrenter, och SAAB är en för liten tillverkare.

    Jaja, det var lite funderingar om vad som kanske skulle kunna rädda SAAB ur den position man nu befinner sig i. Endast framtiden kan dock avslöja vad som väntar SAAB; 2009 blir nog ödesåret för SAAB, och avgör des framtid - det blir ett spännande år, helt enkelt!

  • #13 Re: Saab-chefen: "Sannolikt att Saab lämnar GM!"
    Markus J Postat: 2009-01-13 16:10

    Ni får se att Saab kommer att höra till GM till tidens slut. Saab klar sig inte ensam.
    Det var inte länge sen AMS skrev GM sannolikt går i konkurs.

    Det här är propaganda..

  • #14 Re: Saab-chefen: "Sannolikt att Saab lämnar GM!"
    bas Postat: 2009-01-13 17:22

    om man vill tolka nyheten possitivt eller negativ beroende på sina egna erfarenheter.
    Jag väljer att se possitivt. Bla därför att Saab kan när dom vill (tillsammans med andra) skapa riktigt bra produkter. Saab 9000 tycker jag är en klart bättre bil än 9-5 på nästan alla punkter.
    Jag håller med Micke att Saab nu har chansen att definera sitt segment. Att utala att man vill vara med i premium segmentet är inte rätt väg att gå. Man måste visa att man kan.
    Audi kollade mycket på Saab i slutet av 70-talet och början på 80-talet. Dom till och med anställde Göran Larsson från Saab. Titta nu när dom släpper nya A7.
    Saab måste återta sina domäner.

    Det jag undrar om den här nyheten innebär att nästa 9-5 blir än mer försenad pga Saab flyttar hem tillverkningen till sverige. (2800 lastbilar från russelheim till trollhättan; se seat a4)?
    Hoppas det inte blir någon försening.
    Valmet har ju produktionskapacitet över till. Volvo uddevalla med.. så där finns det plats för Saab av andra storlekar.
    Även magna-styr lär ha produktionskapacitet över.
    Det är bara hoppas att Saab vågar damma av vissa konceptbilar och börja produsera.

  • #15 Re: Saab-chefen: "Sannolikt att Saab lämnar GM!"
    Martin Postat: 2009-01-13 19:40

    Är ingen expert på området - men som jag ser det... Håller med om att Saab borde släppa premiumambitionerna. Istället skulle dom kunna kolla på Subaru som förebild. Individuella/orginella tekniska lösningar, bra kvalitet, motorsport, överkomliga priser, körglädje etc. Fast med snyggare design så klart :) Skulle kanske funka?

  • #16 Re: Saab-chefen: "Sannolikt att Saab lämnar GM!"
    Johan Postat: 2009-01-13 20:25

    Tror Subaru är ett märke som dör ut snart eller bara gör jeepar..Dom hade inget att komma med i Detroit..Men snyggt koncept..Var är framtiden hos subaru? Miljöprofil? knappast. ByeBye..(Jo jag vet att dom säljer bra i sverige)

  • #17 Re: Saab-chefen: "Sannolikt att Saab lämnar GM!"
    Jan L Postat: 2009-01-13 20:44

    Har samma tankar som du. För mig är inte Saab premium (inte Volvo heller). Saab är att vara annorlunda, smartare, gå mot strömmen och följa sin egen övetygelse. Vara lite "Motvalls" helt enkelt. Saab är inte en bil man köper med tanke på vad grannen ska tycka.

    Läste för ett tag sedan i en tysk tidning där en tysk journalist skrev om Saab och Trollhättan. Sammanfattningsvis kan man säga att han skrev att för att förstå Saab måste man förstå det svenska begreppet bruksort (som ju Trollhättan är). En bruksort lever sitt eget liv vid sidan om "den stora världen" och följer sina egna värderingar och är ofta nästan fientlig till idéer utifrån. Fritt översatt menade han att i sådan miljö frodas såväl genialt tänkande som inskränkt tänkande i skön blandning.

    Är det inte egentligen Saab han beskrev när ha beskrev brukorten Trollhättan!!!

    (Fabriksgemeinde heter visst bruksort på på tyska - låter riktigt trevligt!)

  • #18 Re: Saab-chefen: "Sannolikt att Saab lämnar GM!"
    Welin Postat: 2009-01-14 08:33

    Många kommentarer kring Saab verkar handla om någon sorts skadeglädje. Kan tänka mig att det är lätt för en del personer att kommentera från läktaren. Min personliga uppfattning är att JÅJ med personal förtjänar all respekt för sin optimistiska hållning och jag önskar er all framgång med pågående förhandlingar. Ur kriser föds ofta mycket goda idéer. Vi Svenskar kanske ska "snäppa upp oss" lite till mans och prata mindre och göra mer. Det som skapar extraordinära resultat kräver att man tar sig utanför sin komfortabla zon och gör något annorlunda!

    Kom igen JÅJ med personal jag tror på er och ni förtjänar respekt!

  • #19 Re: Saab-chefen: "Sannolikt att Saab lämnar GM!"
    Gonzo Postat: 2009-01-14 10:18

    SAAB-chefen har helt tydligt tagit lektioner av Bagdad-Bob. SAAB har för närvarande 2 modeller. Bada är oldtimers med halvkass kvalitet. Man är sa lang fran premium som man kan komma, och man är lang fran de flesta bilköpares medvetande. Man har i princip aldrig tjänat pengar. De nya modeller som är pa väg är förnyande av 1 oldtimer och en ny modell. Netto 1 modell till. Hur fasiken kan han se ljust pa framtiden?!

  • #20 Re: Saab-chefen: "Sannolikt att Saab lämnar GM!"
    Lägerleffe Postat: 2009-01-14 21:48

    I alla sammanhang gäller det att lägga örat till marken, finna det unika, hålla fast vid det, förstärka det och förädla det.

    Alla människor vill odla en profil (oavsett vad den är) och förstärka den med olika signalattribut (kläder, smycken, parfym mm - och bilar). När man vet vad Saabköpare vill signalera vet man också vad man ska förstärka för att flytta varumärket uppåt. Sedan är det "bara" att leda utvecklingen framåt och uppåt samt inte glömma att ta betalt för signalvärdet i en Saab.

    Saab har alltid varit en smart innovatör där ingenjörerna haft mycket att säga till om. Kreativt företagsklimat och korta beslutsvägar. Tyvärr hängde inte ekonomiavdelningen med alla gånger...

    När man blir fri från GMs detaljstyrning kan man fortsätta inom koncernen, ligga i teknisk framkant samt skicka fakturor och ha en pigg reskontra (betalningsbevakning).

  • #21 Re: Saab-chefen: "Sannolikt att Saab lämnar GM!"
    berra Postat: 2009-01-15 13:19

    Instämmer helt i din "varumärkesanalys". SAAB borde skippa(t) snikmodellerna och den kassa inredningskvaliteten och satsa på de som KAN köpa en BMW men vill sticka ut lite. Eller som Clarkson från Top Gear skrev om 9-3 aero, "the least cockish car money can buy ... The Saab has no cockometer because it doesn’t need one. You’ve deliberately gone your own way, deliberately bought something that isn’t a BMW or a Merc or an Audi. And in the process you’ve ended up with something that’s not only a little bit different, but also rather good.
    " Ungefär som Audi kändes innan de blev ett etablerat premiummärke.


    REDAKTIONEN: Du använder ett namn som är flitigt förekommande här på sajten. Försök vänligen variera för att undvika missförstånd!

  • #22 Re: Saab-chefen: "Sannolikt att Saab lämnar GM!"
    berra Postat: 2009-01-15 13:26

    Någon har tagit min signatur i inlägget innan. Trist.

  • #23 Re: Saab-chefen: "Sannolikt att Saab lämnar GM!"
    bas Postat: 2009-01-16 13:44

    effekt kan vara att produktionen av 9-5 kommer hem.
    Jag var inte ensam om mina funderingar...

    http://www.dagensps.se/artiklar/tt/2009/01/15/bil
    saab/index.xml

  • #24 Re: Saab-chefen: "Sannolikt att Saab lämnar GM!"
    berra Postat: 2009-01-18 09:07

    "Snott min signatur"? Är du ensam om att heta Berra tror du? :-)

    REDAKTIONEN: Okej, då har vi "Berra" från en stor stad i östra Sverige och sen har vi "Berra_O" från ett något mindre samhälle i västra Sverige. Bra!

  • #25 Re: Saab-chefen: "Sannolikt att Saab lämnar GM!"
    Berra_O Postat: 2009-01-18 10:48

    No problems, döper om mig till Berra_O.

    REDAKTIONEN: Okej, då har vi "Berra" från en stor stad i östra Sverige och sen har vi "Berra_O" från ett något mindre samhälle i västra Sverige. Bra!

  • #26 Re: Saab-chefen: "Sannolikt att Saab lämnar GM!"
    Noah Postat: 2009-01-26 21:40

    mer robotar på bandet, automatisera så kan kvalitén & så kan marginalerna bli högre. och mer till utveckling.
    Länge leve SAAB

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Om du var tvungen att välja - vilket märke skulle du ta?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Annonsbörsen

Annonsbörsen

Annonsera gratis i Annonsbörsen och i auto motor & sport (om du är prenumerant). Eller sök bland över 3.000 bilar. Du kan också sälja eller köpa motorcyklar och båtar.

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter