Fartkamerornas topplista

Över 4000 fortkörare fastnade på bild i fartkamerorna på sträckan Åkersberga - Roslags Kulla i Roslagen under 2008. Det är värst i Sverige. Här är listan över alla kamerors insats för trafiksäkerheten.

Bild 376980

Lönsammast i Roslagen.

Länsväg 276 är en relativt smal men hårt trafikerad väg längs den uppländska kusten. Den består av en blandning av 50-, 70- och 90-sträckor och nyttjas flitigt av helgfirande stockholmare.

Så har den också blivit en strålande inkomstkälla för staten. Under 2008 fastnade 4019 fortkörare i någon av de ungefär tio kamerorna längs sträckan.

Näst flitigast var kameran på E20 mellan Alingsås - Ribbingsberg. Där fastnade 3 873 fortkörare enligt statistik från polisen. Märkligt är att kamerorna på åtta sträckor i landet inte registrerat en enda fortkörare.

Nedan ser du hela listan.

Och här är en bra länk för dig som har svårt att minnas vilken hastighet som gäller.

Bild 376981

Klicka på bilden för hela statistiken.

Skriv kommentar

Det finns 18 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Fartkamerornas topplista
    Scrooge Postat: 2009-01-14 15:34

    Eftersom det 99% av dygnet fortfarande är relativt mycket trafik på sträckan mellan Vallentuna-Upplands Väsby så går det inte att köra mycket fortare än hastighetsbegränsningen. Kameror på denna väg är enbart till för att få in pengar till staten.

  • #2 Re: Fartkamerornas topplista
    Martin Postat: 2009-01-14 15:35

    Skulle vara intressant att se statistiken för enskilda kameror på LV 276

  • #3 Re: Fartkamerornas topplista
    GPS Postat: 2009-01-14 15:42

    Nu går även AMS på trafiksäkerhetsverkets propaganda om att det finns en korrelation mellan fart (skatt-)kameror och trafiksäkerhet. Det är nonsens och påståenden utan stöd i statistiken.
    Se istället till att kontrollera fylla på vägarna oftare. Alkoholism är alltid kroniskt!<br>
    <b>SVAR: Ironi i text är svårt. Jag vet. mvh Michael Åhman, som fortfarande har svårt att tro på nämnda korrelation. Oroa dig inte.</b>

  • #4 Re: Fartkamerornas topplista
    berra Postat: 2009-01-14 15:48

    Instämmer.
    Sätt in levande poliser istället som drogtestar.
    Men det hela är en rationalisering av polisen för att få ned kostnaden.
    Som de döljer bakom ordet trafiksäkerhet. Bedrövligt.
    Min Laser/radarvarnare gör ett bra jobb :-) Och när jag kör hoj är skåpen bara ett monument över dårskap.
    Sätt in levande drogtestare istället.

  • #5 Re: Fartkamerornas topplista
    Tysken Postat: 2009-01-14 15:54

    Detta gynnar svenskarna i dessa ekonomiskt dåliga tider och staten får in pengar som de kan använda till stöd för bankerna som har det knapert.
    Nästa frågan är dock om fler nykterhetskontroller hjälper mot fortkörare !?

  • #6 Re: Fartkamerornas topplista
    Antisch Postat: 2009-01-14 19:35

    Under vilken tidsperiod gäller siffrorna? Ganska meningslösa siffror utan det.<br>
    <b>SVAR: Det gäller hela 2008. Det står också i texten, men för säkerhets skull petade jag in det i ingressen också. För det kanske var lite otydligt formulerat. /Michael Åhman</b>

  • #7 Re: Fartkamerornas topplista
    emme Postat: 2009-01-15 08:16

    Hur tar en Fartkamera fast en alkoholist?
    Eller någon utav de grundläggande orsakerna till olyckor?
    Vart är farten i olycksstatistiken?

    Över hälften utav dödsolyckorna innhar inte bälte.
    Detta hjälper man inte genom att jaga dessa som kör något för fort.

    Fast det kanske du tror?

  • #8 Re: Fartkamerornas topplista
    Sune Postat: 2009-01-15 08:17

    Dokumentation över just nämnda sträcka.

    http://www.youtube.com/watch?v=GJPmo4a92Nk&fea
    ture=related

    http://www.youtube.com/watch?v=T0aB6a7sF5k&fea
    ture=related

  • #9 Re: Fartkamerornas topplista
    Peter Postat: 2009-01-15 08:34

    Jag har kört den där sträckan flera gånger i veckan i nu snart 30 år. På de åren har man innan man satte upp kamerorna haft EN (1) hastighetskontroll med radar.Det visar vilken vikt polisen la på just denna sträcka. Tidigare flöt trafiken fram i 80, nu går det i 60-65 (verklig fart). Men gör som jag, fäll ner solskyddet och kör på! Jag har nu blivit fotograferad 6 gånger (kamerorna är max på i 5% av tiden) och aldrig ens fått en förfrågan. det går inte att se mitt ansikte, så då lägger man direkt ner undersökningen. Låt oss inte toppstyras av dessa fantasier till trafiksäkerhetsökande tänkande!

  • #10 Re: Fartkamerornas topplista
    Magnus Postat: 2009-01-15 08:56

    Hur svårt kan det vara att hålla handen för ansiktet när man passerar en kamera? Och nej, det är inte farligt, man tittar mellan fingarna, så det propagandaargumentet är bara löjligt.

    Hur fan kan folk missa att det står en kamera vid vägkanten? Hur står det till med koncentrationen och synen?

  • #11 Re: Fartkamerornas topplista
    tommy Postat: 2009-01-15 10:34

    Ett annat alternativ kan ju vara att sänka farten när man ser kameran? För det är väl inte så att ni sitter så djupt försjunkna i era mobilsamtal att ni inte ser att ni närmare er ett kameraskåp? Det är faktiskt bara klantar som åker fast i en fartkamera!

  • #12 Re: Fartkamerornas topplista
    Tysken Postat: 2009-01-15 12:58

    Det är bara dåliga bilförare som åker fast för fortkörning, därför att har man så dålig uppsikt när man kör och inte ser vad som finns efter vägen kameraskåp, radarkontroller, fordon, barn eller djur så har man inte förmågan att köra så fort, MAO...rätt bilförare åker dit. De som "kan" köra bil behöver inte oroa sig de har koll och anpassar farten.

  • #13 Re: Fartkamerornas topplista
    Joey Postat: 2009-01-15 13:02

    Fast till syvene och sist håller inte era kommentarer om den "snikna staten". Om alla körkortsinnehavare skulle uppfylla de regler som de har lovat att hålla (i.o.m. att de har signerat körkortshandlingarna) så skulle ju inga fortkörningsböter behöva delas ut. Det är ju faktiskt så att det är brottslingar som beläggs med böter, och folk som medvetet eller omedvetet brytder mot det kontrakt som är ingått i.o.m. undrskriften av körkortet så är därmed bilförarens rättigheter förvanskade. Är fartöverträdelsen medveten är således brottet medvetet och vederbörande skall ta konsekvenserna av att medvetet ha brurit mot de regler han/hon en gång i tiden har skrivit under på att följa. Är fortkörningen omedveten skall nog vederbörande inte ha körkort, för klarar man inte ens av att kontrolelra vilken hastighet man framför fordonet med så ska man nog inte köra bil alls.

    Rannsaka er själva och inse att lagbrott, av en i detta fallet extremt tydlig lag, skall beivras. Står det 70 på en skylt jäms med vägen så är den maximalt tillåtna hastigheten 70 km/h. T.o.m. en femårign utan körkort begriper detta, varför gör inte ni det?

  • #14 Re: Fartkamerornas topplista
    berra Postat: 2009-01-15 14:04

    Otroligt inskränkta kommentarer av en del här.
    För min del får gärna polisen ha fartkontroller i samband med nykterhetskontroller.
    Du blir mycket mer uppmärksam på din hastighet om du ser en målad bil än ett dolt skåp. Och vem som helst kan sitta i andra tankar och missa en 70 skylt som dyker upp på t.ex en 90-väg. Där gör min laser/radarvarnare ett utmärkt jobb.
    Värre är det med de som håller exakt eller lägre fart och stirrar rakt fram utan en susning om vad som sker bakom. Som får sketslaget om någon kör om och börjar frenetiskt blinka med helljuset.
    Allt för stort fokus läggs på hastigheten. En trafik som flyter smidigt och där alla hjälps åt vid t.ex en omkörning är mycket säkrare.
    Även om det är några km över rådande gräns beroende på vart. 30-skyltar är ofta väldigt befogade. På landsvägen finns det många sträckor som har för lågt satta fartgränser. Breda fina vägar med god sikt. Som givetvis bör anpassas till rådande väglag och sikt. Det funkar däremot dåligt då AWD-Nissar tror de kan upphäva naturlagarna.
    Kameraskåpen är en kassako för staten, men det finns som sagt värre skaer bakom ratten som inte kontrolleras.
    Därför anser jag att fler poliser skulle ut på vägarna. Vilket nu istället blir tvärtom då staten sparar pengar genom att minska bl.a. trafikpolisen.

    Att skrika, håll hastigheten så är alla problem lösta håller inte i verkligheten.
    visst, ställer vi bilen så blir ingen påkörd, det är ett faktum men dock orealistiskt.
    Blinkers är också något som mänga helt glömt bort varför de finns. En sådan enkel sak att använda för att tala om dina avsikter i trafiken.

    Detta är mina högst personliga reflektioner och absolut ingenting annat.
    Om jag är gasglad? Jo, det händer att jag stampar till rejält på en öppen fin motorväg när trafikintensiteten är låg.
    Woff Woff....

    PÄR BRANDT: Berra, om du mailar mig kan jag ge dig lite mer info. par.brandt@automotorsport.se

  • #15 Re: Fartkamerornas topplista
    Jojo Postat: 2009-01-16 11:02

    det är väl int eså märkligt med Nollor i protokollet för Dalarövägen. Kamrorna kom upp i slutet av 2008 och vandaliserades på en gång. Fortfarande saknas 5 av 11 kamror...

  • #16 Re: Fartkamerornas topplista
    Onehp Postat: 2009-01-16 12:24

    Håller med Magnus, Tommy och Tysken.

    Att man håller hastigheten ger inga garantier att föraren är säker, viktigare är följande paragraf i lagen som kanske borde betonas lite mer i diskussionen:

    "14 §: ... hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan STANNA det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse."

    Ibland är det säkert att köra över hastighetsbegränsningen men det är inte förenligt med att åka fast på kameran. Kan man inte ens sakta ner till laglig fart när det finns väl synliga fartkameror, hur ska man kunna stanna när det finns en riktig fara?
    Åker man fast då är det bara rätt åt, man SKA vara uppmärksam i trafiken...

    (Det är lätt att skylla på andra, ännu lättare att skylla på staten...)

  • #17 Re: Fartkamerornas topplista
    Patrick Broström Postat: 2009-01-16 12:44

    Det är otrol dåligt skyltat där. Omöjligt veta vilken hastighet,som gäller när man närmar sig kamerorna där. 70 el 50? Om man inte minns.

  • #18 Re: Fartkamerornas topplista
    Tim Postat: 2010-04-20 21:52

    Man kan ta bort alla fartkameror helt. stoppa in GPS i alla bilar och skicka hem böterna på posten.

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Om du var tvungen att välja - vilket märke skulle du ta?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Egmont logo
© Egmont Tidskrifter