Saabs rekonstruktion fortsätter - sålt till sommaren

Som väntat blir det en fortsättning på rekonstruktionen av Saab Automobile, det fastslogs av Vänersborgs tingsrätt under måndagen. Guy Lofalk, som leder arbetet, avslöjade att man har ett 20-tal intressenter som vill investera i Saab. Målet är att ha ett köp klart till juni.

När Saabs rekonstruktionsarbete gicks igenom av Vänersborgs tingsrätt och borgenärerna framkom inget oväntat. Ingen borgenär hade något att erinra när det gäller en fortsatt rekonstruktion, mer än att en rekonstruktionskommitté ska tillsättas. Tingsrätten bestämde sig därför att arbetet kan få fortsätta ytterligare tre månader.

Enligt Saabs affärsplan har man för avsikt att flytta hem tillverkningen av nya 9-5 (från tidigare planerade Rüsselsheim) samt 9-3 Cabriolet (från Österrike) och bygga dessa parallellt med 9-3 i Trollhättan. Fabriken får då en större utnyttjandegrad och målet är öka produktiviteten ytterligare, jämfört med nuvarande produktion. Låga tillverkningskostnader ska bidra till en "break even" (den punkt då företaget börjar tjäna pengar) vid cirka 130.000 bilar. Men då krävs investeringar i fabriken på cirka en miljard kronor, något Saab hoppas få från GM (600 miljoner) och via lånegarantier från staten (400 miljoner).

Saab kan ge vinst igen 2011

Enligt advokat Guy Lofalk, som leder rekonstruktionsarbetet, ska Saab kunna ge en hygglig vinst vid en produktionsnivå på 150.000 bilar i Trollhättan, något som kan uppnås 2011. Till detta kommer produktionen av nya suvmodellen 9-4X, som ska byggas i GM:s fabrik i Mexico.

Majoriteten av Saabs skulder på drygt elva miljarder kronor ligger hos General Motors, nära tio miljarder. Staten (utbetalda lönegarantier) och enskilda fordringsägare står för resten.

På listan över seriösa investerare som vill satsa pengar i Saab Automobile finns ett 20-tal företag och personer. Enligt advokat Guy Lofalk kan en försäljning vara färdig i juni.

Skriv kommentar

Det finns 23 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Saabs rekonstruktion fortsätter - sålt till sommaren
    BP Postat: 2009-04-06 15:19

    "Men då krävs investeringar i fabriken på cirka en miljard kronor, något Saab hoppas få från GM (600 miljarder) och via lånegarantier från staten (400 miljarder)"

    Ska nog vara 600 repektive 400 MILJONER, annars blir det dyrt

  • #2 Re: Saabs rekonstruktion fortsätter - sålt till sommaren
    spectre Postat: 2009-04-06 16:12

    Inte lätt det där med siffror:

    Ungefär 9,6 miljarder är skulder till GM. 347 miljoner kronor kommer från den statliga lönegarantin. Och de återstående pengarna, 626 miljoner kronor, är skulder till övriga leverantörer.

  • #3 Re: Saabs rekonstruktion fortsätter - sålt till sommaren
    Lasse Postat: 2009-04-06 16:43

    Om de lyckas sälja 150.000 bilar blir väl det försäljningsrekord för Saab?

  • #4 Re: Saabs rekonstruktion fortsätter - sålt till sommaren
    Thomas Postat: 2009-04-06 17:08

    Att Saab inom två år skulle nå upp till 150 000 bilar är lika osannolikt som att Volvo tillverkar 800 000 bilar nästa år. Betänk att lågkonjunkturen inte ser ut att vända förrän tidigast 2011-2012. Lägg ner nu och minimera skadorna och satsa på annan tillverkning, för Trollhättans och de anställdas skull!

  • #5 Re: Saabs rekonstruktion fortsätter - sålt till sommaren
    Stefan Postat: 2009-04-06 18:09

    Prise gu d i himmelen halleleleluia.

    Hmmm har dom anställt Ulf Ekman från livets ord på saab måntro? :)

    Det är HÄRLIGT med optimister.

    150 000 bilar VINST! och diverse andra högtflygande lögner de tutar i leverantörerna för att inte avbryta sina kontrakt.

    Fantastiskt!

    *IRONI*

    Bagdad bob och saabs VD verkar ha mycket gemensamt .
    Båda tror hårt på sin vision :)

  • #6 Re: Saabs rekonstruktion fortsätter - sålt till sommaren
    Alex Postat: 2009-04-06 18:43

    varför är 150k bilar osannolikt om 2-3 år? Det är en helt realistiskt plan! vad skall saab göra ? lägga sig ner o dö?

  • #7 Re: Saabs rekonstruktion fortsätter - sålt till sommaren
    Hans H Postat: 2009-04-06 19:13

    Alex: Det är många som inget hellre önskar än att Saab ska lägga sig ner och dö. Jag vet inte varför de är så ogina - kanske deras fäder ingick i den där Volvo vs. Saab-debatten som var så livlig på 60-70-talet.

    Och du Stefan: Har du kommit på det där med Bagdad Bob alldeles själv. Det var ju JÄTTEFYNDIGT.

    OBS. Ironi.

  • #8 Re: Saabs rekonstruktion fortsätter - sålt till sommaren
    Klas Postat: 2009-04-06 21:01

    Jag irriterar mej alltid på dessa människor som så gärna vill lägga ner Saab , dålig stil , har de nåt jobb sånt folk ? Vi har inte tänkt att ge upp än på Saab , vi ska kämpa till sista blodsdroppen , vi är överlevare och tror på framtiden !

  • #9 Re: Saabs rekonstruktion fortsätter - sålt till sommaren
    johannes Postat: 2009-04-07 08:04

    Man undrar ju över hur de som vill lägga ner saab är funtade. Ska man inte testa alla möjligheter innan?

    Man skäms ju som svensk när man läser vissa kommentarer ang saab. Inte så konstigt att det håller på gå åt helvete för svensk fordonsindustri...

  • #10 Re: Saabs rekonstruktion fortsätter - sålt till sommaren
    Per Postat: 2009-04-07 09:27

    Johannes tycker att det går åt helvete för svensk fordonsindustri på grund av alla olyckskorpar. Jag hävdar tvärt om: På grund av att det går åt helvete så blir en massa människor olyckskorpar.

    Visst hade det varit trevligt om SAAB hade kunnat börja gå med vinst. Men om vi ska vara riktigt ärliga hur stor är chansen att det går bra?

    Jag är av åsikten att i Sverige ska man inte bygga bilar. Vi har för högt löneläge och det blir inte lönsamt här jämfört med andra länder. Sverige borde syssla med teknikutveckling istället.

    Säg att man tog SAABs samlade kompetens, slutade med biltillverkning och blev underleverantör av tekniska lösningar åt hela världens bilindustri. Då får man helt plötsligt mycket större volymer och mycket mindre fasta kostnader. (Att producera detaljer är betydligt billigare än att driva en hel bilfabrik)

    Att försöka höja upp SAABs varumärke är ganska lönlöst. SAAB-fanatiker tror att varumärket är bra. Det är det inte. Jag brukar fråga folk i utlandet när vi diskuterar bilar vad de känner till för svenska bilar. Volvo, thats it. Bilälskare känner även till Koenigsegg. SAAB finns inte på kartan. Det är nog bara i sverige där SAAB är ett känt varumärke bland den vanliga befolkningen.

    Och vi kan alla räkna med att om SAAB köps, så är det inte märket utan kompetensen köparen är ute efter.

    Jag vet inte, om jag blir insållad i ledet av domedagsprofeter nu, men det är dags att vakna upp. SAAB är ett företag som blöder pengar och inte har något varumärke att sälja med.

  • #11 Re: Saabs rekonstruktion fortsätter - sålt till sommaren
    507 Postat: 2009-04-07 09:40

    Varumärket är alldeles för svagt ute i världen. De finns säkert duktiga människor i Trollhättan, men de utgör ändå en droppe i havet sett ur ett globalt perspektiv. Eftersom man inte röjer identiteten hos de sk. "spekulanterna" blir det ju lätt att manipulera bilden med talet om 20st! Även om någon är allvarligt intresserad, vilket vi ej vet, tar det troligen mycket längre att få affären klar!

  • #12 Re: Saabs rekonstruktion fortsätter - sålt till sommaren
    mm Postat: 2009-04-07 10:33

    Jag ska köpa nya 9-5 nästa år.

  • #13 Re: Saabs rekonstruktion fortsätter - sålt till sommaren
    Carl Ahrling Postat: 2009-04-07 12:14

    Jan Åke Jonsson känns lite som Bagdad Bob. Låt säga att en kinesisk tillverkare köpte Saab. Då skulle de säkert bara säga, tack för nya 9-5:an, från och med nu tillverkar vi bilen i Kina till halva priset. Även om nya 9-5:an blir bra, så är väll sannolikheten att den skulle bli bättre än Audi, Bmw eller Mercedes ganska liten? Skulle en ny bilmodell få företaget att gå runt? För mig är Saab inget annat än en dyr Opel

  • #14 Re: Saabs rekonstruktion fortsätter - sålt till sommaren
    Hans H Postat: 2009-04-07 13:30

    ...lika mycket som Bentley är en dyr Volkswagen.

    Det är lika dumt och fördomsfullt som att säga att Porsche är en trimmad bubbla.

    Bara för att man använder likadana delar blir det inte samma bil. Både Opel och Saab kör ju med Alfa-Romeo-dieslar. Är de Alfa-Romeo då?

    I fallet Saab 9-3 och Cadillac BLS är det samma bil, vilket också alla kan se, men bara för att 9-5 använder delar från Opel Vectra gör den inte till en Vectra.
    Det finns massor av detaljer som kan vara koncerngemensamma utan att de påverkar bilens funktion; relän, spakar, speglar, axlar, tankar, till och med motorer.

    Lär er att se skillnad på Badge Engineering (9-3 vs BLS, 9-2x vs Impreza) och plattformsgemenskap (9-5 vs Vectra, S80 vs Mondeo)

  • #15 Re: Saabs rekonstruktion fortsätter - sålt till sommaren
    jh Postat: 2009-04-07 13:35

    ... att GM skall kunna plocka ut royalties för de bilar Saab-tillverkar under 6-7 år till. Då får man igen de pengar man förlorar i samband med ackordsuppgörelsen.

    Detta kan kanske passa en kinesisk köpare som vill ha nya fräscha modeller för Kina-marknaden.

    Det blir dock fortsatt svårt att sälja Opel-baserade Saabar i Europa och USA p g a Opel-ursprunget. Inget annat premium- eller halvpremiummärke delar så mycket med ett märke som har så pass lågt prestige- och kvalitetsanseende som Opel. Jo, Volvo kanske. Men Volvo-kunder är oftare ganska ointresserade av bilar och bryr sig väl inte lika mycket. Notera dock att även Volvo tappat marknadsandelar i sina segment till de tyska konkurrenterna. Det är en i grunden felaktig tanke att smacka på ett Saab- eller Volvo-emblem på en Opel eller Ford och sedan förvänta sig att kunderna skall betrakta bilarna på samma sätt som de tyska konkurrenterna. För många kunder är det idag t o m "finare" med en VW (som är en slags Audi-kusin med tvärställd motor) än en med en Opel-baserad Saab.

    Ett annat fel med rekonstruktionsplanen är tanken att man skall fortsätta med "små, turboladdade motorer" trots att just detta gjort Saabarna väldigt trögsålda i USA där bensinpriset bara är hälften mot det svenska och där kunderna är rätt välbärgade.

    Det hade varit bäst för Saab och Trollhättan och Sverige om någon köpt Saab och baserat bilarna på något med högre anseende än Opel-bilar.

    För en kinesisk tillverkare är det sannolikt rätt riskfritt att sätta royalty-rättigheterna i ett separat bolag och låta resten gå i k-k. Frågan är vad varumärket värderas till i balansräkningen. Är varumärket tillräckligt lågt värderat kan man väl plocka ut detta också innan man låter Saab gå i k-k. Jag tvivlar på att en liten, kinesisk tillverkare är beredd att riskera miljardförluster i flera år genom att fortsätta driva Saab vidare ungefär som nu.

  • #16 Re: Saabs rekonstruktion fortsätter - sålt till sommaren
    jh Postat: 2009-04-07 13:39

    Vi kan väl dock konstatera att de tyska tillverkarna som sluppit dela komponenter med märken som Ford och Opel ökat sina marknadsandelar på Saabs och Volvos bekostnad.

    Vi har också exemplet Jaguar X-type som floppade eftersom kunderna inte ville betala för en uppsnoffsad Ford Mondeo med Jaguar-emblem.

    Slå ihop Volvo och Saab i stället och sluta plocka in en massa Ford- och Opel-delar.

  • #17 Re: Saabs rekonstruktion fortsätter - sålt till sommaren
    Hans H Postat: 2009-04-07 15:27

    Du har rätt där.
    Men Saab/Opel och Volvo/Ford tappade väl inte marknadsandelar just på grund av delade bottenplattor utan pga dålig modellstrategi. De amerikanska ägarna snålade in på för många ställen, och på fel ställen. Att Aston-Martin har Volvos backspeglar är väl OK, men att Saab tvingats köpa Opelmotorer för ett högre pris än vad en egenkostruerad motor kostar är väl inte riktigt OK. Det fördyrar bara, men ger inget mervärde.

    Jaguar X-Type floppade nog inte pga släktskapet med Mondeo utan för att den trots ett högre pris inte var en bättre bil än Mondeo (som är en rätt bra bil). Många betalar gärna mer om man får mer, som i fallet Skoda-VW-Audi, men Jaguar slarvade bort själva mervärdet. Förmodligen på Fords order.

  • #18 Re: Saabs rekonstruktion fortsätter - sålt till sommaren
    Mats Postat: 2009-04-07 16:13

    Per har fel. Tiden när vi var ett "dyrland" för tillverkning är förbi. Med vår extremt svaga krona så är det precis tvärt om. Och den trenden har inte bara kommit det senste halvåret utan den är längre än så. Vårt löneläge kombinerat med hög produktionsteknisk nivå gör i stället Sverige till ett billigt produktionsland. De som säger något annat är utrycker bara en schablonmässig och fölegad syn, basta!

  • #19 Re: Saabs rekonstruktion fortsätter - sålt till sommaren
    jh Postat: 2009-04-07 18:19

    2009-04-07 15:27
    Insänd av: Hans H

    Hans H:

    "Till JH
    Du har rätt där.
    Men Saab/Opel och Volvo/Ford tappade väl inte marknadsandelar just på grund av delade bottenplattor utan pga dålig modellstrategi."


    Svar:

    Jag tror att det finns följande förklaringar till att Saab tappat marknadsandelar:

    1. Att Opel-delar t o m har lägre status än VW-delar och att en del Saab-kunder bryr sig om detta. I mitten av 90-talet skrev Teknikens Världs katalog Alla bilar om Saab 900 V6 att "därmed kostar det en kvarts miljon att åka Saab med Opel-motor".

    2. Man har väntat för länge med att byta modeller.


    Volvo har tappat marknadsandelar p g a:

    1. I de lägre prisklasserna erbjuder man mindre bilar än tidigare. Folk upplever att de får mindre valuta för pengarna och köper en VW eller Toyota. Ändå verkar uppförstoringen av Volvos Hollands/Belgien-bilar ha varit tillräcklig för att locka kunder från de större bilarna.

    2. Ford-delarna. Volvos gamla 4-cylindriga, 5-lagrade gjutjärnsmotorer som tillverkades 1961-1997 höll dubbelt så länge som konkurrenternas bensinmotorer, möjligen med undantag för Mercedes (fast Mercedes 4-lagrade, små sexor var mer kortlivade än t ex B20 och B30). En kund som köpte en Volvo år 1970 behövde bara betala litet mer än en Ford- eller Opel-kund men fick en bil vars drivlina stoppade för dubbelt så många mil. Livslängden var likvärdig eller bättre jämfört med en bensin-Merca. Så bygger man ett varumärke! Man fick verkligen något för pengarna när man köpte en Volvo. Även senare Volvo-bilar har hållit god kvalitet. Min fars 850 GLT -97 känns som ny. Inredningen är som ny. Mekaniskt verkar den hålla. Ingen rost. Man fick inte lika otroligt med kvalitet per krona jämfört med konkurrenterna som för en 140-modell från 1970. Men man fick ändå något påtagligt i fråga om kvalitet jämfört med en Ford eller Opel. 850:or brukar vara fräschare än Audi-bilar av motsvarande ålder, tycker jag också. Det är möjligt att Ford-delarna också håller bra idag. Men upplever kunden att han verkligen får något mer för pengarna? Som tur var för Volvo har Volvo en mindre andel entusiaster bland sina kunder. Det gör kanske att en mindre andel av kunderna reflekterar över vad det är för slags delar som sitter i bilarna.



    ---------------

    Hans H:

    "De amerikanska ägarna snålade in på för många ställen, och på fel ställen."


    Jag har hört det. Jag tycker dock att de hade kunnat gå fram med motorsågen i modellfloran. Saab kunde redan 1991 ha fått en ny 900 i form av en 9000 generation 1 med nya fram- och baklysan medan 9000 fått en längre nos och längre akter på sedan-modellen. Då hade man sparat många sköna slantar. Och innan Ford kom in i bilden hade man kunnat introducera en 4-cylindrig Volvo 850 och bommat igen verksamheten i Holland. Förutom en onödig ersättare till 440/460 byggde man också en helt ny jättefabrik i Holland. Här hade man kunnat spara minst 15 miljarder på ett enda bräde. Efter Fords övertagande har det bara blivit värre och värre med modellraseriet. Samtidigt har man snålat på detaljer som innebär risker för kvaliteten. Detta kan bara inte vara en vettig strategi.


    ----------------

    Hans H:

    "Att Aston-Martin har Volvos backspeglar är väl OK,"


    Svar:

    Känner inte till detta.

    ----------------


    Hans H:

    "men att Saab tvingats köpa Opelmotorer för ett högre pris än vad en egenkostruerad motor kostar är väl inte riktigt OK. Det fördyrar bara, men ger inget mervärde."


    Svar:

    Vet inget om internprissättningen i detta fall. Att inte ha Opel-motorer är väl i alla fall en image-fördel, speciellt om man kan hävda att det är en "Scania-motor" (den tillverkades ju i forna Saab-Scania-koncernens motorfabrik i Södertälje och låg vägg i vägg med Scania-fabriken). En Scania-motor smäller väl på sätt och vis lika högt som en Volvo-motor. Talar vi om lastbilar så har Scania-motorn högre prestige än Volvo-motorn. Det skulle ha stått Scania på motorn (föreslog faktiskt Saab detta en gång i tiden).

    ------------------

    Han H:

    "Jaguar X-Type floppade nog inte pga släktskapet med Mondeo utan för att den trots ett högre pris inte var en bättre bil än Mondeo (som är en rätt bra bil)."

    Svar:

    Jaguaren var väl en bättre bil än Mondeon. Kanske hade folk varit beredda att lägga på 5000-10 000 :- för att få ett Jaguar-emblem. Men inte mer. Och då halar du ändå bara in de som köper prestige. Entusiaster som vill ha en bil med identitet avstår kanske även om bilen är billig, vilket den väl inte var i så utpräglad grad. Kom också ihåg att Jaguars billigare modeller (som inte fick några efterföljare) på 60-talet var billigare än motsvarande Rover-modeller.

    ------------------

    Hans H:

    "Många betalar gärna mer om man får mer, som i fallet Skoda-VW-Audi, men Jaguar slarvade bort själva mervärdet. Förmodligen på Fords order."


    Svar:

    Tror inte att det hade gått få det att funka med Jsguar-emblem på en Ford Mondeo även bilen varit fantastisk.

    På något sätt verkar det också som om kunderna upplever det som om de får en Audi med VW-emblem i stället för tvärtom (kom dock ihåg att VW har tvärställda motorer m fl skillnader) och en VW med Skoda-emblem i stället för tvärtom. Förvandlingen av Skoda är f ö helt otrolig. Tyskar verkar ha en slags De Vises Sten som förvandlar allt de rör vid till guld. Skoda harvar inte på Kia-nivå. För många är Skoda nu mer premium än Ford och Opel. Att man väl lyckats sämre med SEAT beror kanske på att varumärket Skoda trots allt har någon slags stamtavla och att varumärket Skoda har en intressant historia och någon slags identitet. Man har också fått till bra grillar som signalerar premium på något sätt. Samtidigt är bilarna fortfarande konkurrenskraftigt prissatta. Det är lätt att förstå att man kunnat öka marknadsandelarna de senaste 15 åren.

  • #20 Re: Saabs rekonstruktion fortsätter - sålt till sommaren
    johnny Postat: 2009-04-07 21:02

    Det var en lång kommentar JH, och jag har säkert missat en del. Sorry i så fall.

    Jag tycker att du har rätt i en del punkter - att dela tekniska system och komponenter mellan märken i olika klasser kan vara ett "psykologiskt" problem för kunden, men objektivt sett behöver en bränsletank från Ford inte vara sämre än en från Volvo. I synnerhet inte om Volvogänget fått vara men när kravspecen skrevs.

    Men du drar det för långt. Du nämner att "smacka Saabemblem på Opelbilar" vilket är oerhört tröttsamt att ständigt läsa om överallt eftersom det ger en skev bild. Det finns badge engineering och det finns platform sharing, och du är säkert mycket medveten om skillnaden. Och du motsäger dig själv genom att konstatera att Audi och Skoda lyckas bra med att dela teknik. Gör man det rätt så funkar det.

    Vad gäller dagens Saabprodukter så förstår jag inte hur man kan anse att de är "för mycket Opel" eller övriga GM. De är alldeles för gamla - åtminstone 9-5 - men att de skulle vara saabifierade Oplar låter som ett mantra som rapas upp stup i ett utan eftertanke. Hur mycket är egentligen gemensamt? Pratar vi nästa generations 9-5 kan vi ju vänta tills den är lanserad för att titta närmre.

    Man kan ju sedan ha i åtanke att många s.k. "brand-unika" system utvecklas av underleverantörer, som ofta använder sig av anpassade hyllösningar - och därmed går samma pinaler igen långt över koncerngränserna. En Rolls Royce Phantom delar vissa säkerhetsartiklar med Peugeot (tror jag det var).

    Så argumentet att ett premiummärke aldrig skulle kunna samarbeta med ett sub-premiummärke kan alltså diskuteras, men det är inte på nåt sätt unikt för Saab.

    Du nämnde också att Saab gör helt fel med små turbomotorer för USA. Jag har ju trott att det konceptet är senaste skriket just nu. Vad skulle du vilja se? Femliters sug-V8? Skulle det inte urholka Saabs märkesidentitet ytterligare?

  • #21 Re: Saabs rekonstruktion fortsätter - sålt till sommaren
    johnny Postat: 2009-04-07 21:14

    Det diskuterades det svenska löneläget här också. Det är bara att kolla upp lönerna för bilbyggare och ingenjörer i Tyskland respektive Sverige för att se var notan blir dyrast. Det har skrivits en hel del om det. Tips: det
    är INTE i Sverige.

    Ännu tydligare blir det att jämföra ingenjörslöner mot USA.

    Jag tror att Saabs stora problem inte är utveckling och produktion av bilar - den är nog minst lika effektiv som i nåt annat västland. Det som jag tror drabbar Saab (och Volvo) är att den lojala hemmamarknaden är så liten - det går nästan tio tyskar på varje svensk.

  • #22 Re: Saabs rekonstruktion fortsätter - sålt till sommaren
    jasså ? Postat: 2009-04-08 09:13

    Jh skrev ""
    Scania-motor" (den tillverkades ju i forna Saab-Scania-koncernens motorfabrik i Södertälje och låg vägg i vägg med Scania-fabriken). En Scania-motor smäller väl på sätt och vis lika högt som en Volvo-motor. Talar vi om lastbilar så har Scania-motorn högre prestige än Volvo-motorn. Det skulle ha stått Scania på motorn (föreslog faktiskt Saab detta en gång i tiden). ""

    Har jobbat med tillverkning av volvo lastbils motorer 6 7 och 12 liters.
    Och ett tag ägde vi aktier i Scania.
    vilket vi då kollade deras tillverkning toleranser m.m. .

    Kan säga som så att scania har en mycket lägre kvalitetsnivå och större toleranser för fel.

  • #23 Re: Saabs rekonstruktion fortsätter - sålt till sommaren
    Olle Postat: 2009-04-09 19:06

    Finns det någon enda människa som tror att SAAB kan överleva på en produktion av ca 150.000 bilar per år? Tyvärr så är det kört! Och det bästa är att fatta detta asap!!

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Om du var tvungen att välja - vilket märke skulle du ta?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Annonsbörsen

Annonsbörsen

Annonsera gratis i Annonsbörsen och i auto motor & sport (om du är prenumerant). Eller sök bland över 3.000 bilar. Du kan också sälja eller köpa motorcyklar och båtar.

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter