Nyheter

Saab 9-5 SportCombi - nu är den här

Nu har vi de första officiella uppgifterna om den efterlängtade kombiversionen av Saab 9-5. Mycket är sig likt från sedanmodellen men SportCombi får den breda C-stolpe som vi gissat och en baklucka som kan fjärröppnas via tändningsnyckeln.

Bild 368996

Här har vi alltså den första, officiella bilden på Saab 9-5 SportCombi. Publik debut blir det på Geneèvesalongen, som blir platsen för flera viktiga nyheter från Saab. KLICKA FÖR STÖRRE


Det stämde som vår vänner i Tasmanien, Steven Wade och kollegan "Red J" på SaabsUnited.com, uppgav - det var idag onsdag (19 januari) klockan 17.00 som 9-5 SportCombi blev officiell.

Nu har vi också den svenska pressreleasen från Saab, för den som vill läsa alla detaljer. Klicka på länken här för att ladda hem som pdf-fil. Med nedfällt ryggstöd är lastytan nära på två meter lång (1.962 millimeter) och lastvolymen kan varieras upp till 1.600 liter, och anges till 527 liter under insynsskyddet. Ganska nära exempelvis Volvo V70 som mäts till 1.600/575 liter, eller BMW 5-serien: 1.650/500 liter.

Som vi väntat oss och gissat från fjolårets spionbilder blir det en bred C-stolpe på 9-5 SportCombi, en tydlig blinkning till föregående generation. Bakrutan sveper runt hörnen och luckan har en tydlig vinkling framåt för att inte se allt för präktig ut. Samma horisontella ljusramp - som vi förmodligen snart också får se på den ansiktslyfta 9-3:an - återfinns bak, liksom den gör på nyligen visade crossovermodellen 9-4X.

Bakluckan är servoassisterad och går att öppna via tändningsnyckeln, praktiskt om man inte vill ställa ifrån sig varukassarna i snön och har ett finger ledigt för att trycka på knappen. Luckan går även att öppna och stänga via en strömställare på förardörren. Som extra finess kan man programmera in en reducerad öppningsvinkel på bakluckan, vilket gör att den inte slår emot i garagetaket eller någon annan höjdbegränsning.

Lastutrymmet uppges vara "flexibelt" och något annat var inte att vänta. Tolkar vi texten rätt finns det utrymme för ett konventionellt reservhjul men man kan även välja till ett "minihjul" eller endast en reparationssats, vilket då frigör extra stuvutrymme under lastluckan. Lastluckan kan vikas upp och då frigöra utrymmet under, alternativt tjäna som stöd för till exempel varukassar. Det finns också samma typ av U-formad "lastskena" i golvet, en så kallad teleskopisk lastuppdelare (tillval) - precis som på sedanmodellen.

När det gäller motoralternativ och transmissioner verkar 9-5 SportCombi ha samma utbud som sedanmodellen. 9-5 SportCombi ska premiärvisas på Genèvesalongen och där ska även 9-3 Concept stå, Jason Castriotas första Saabmodell som sägs visa i vilken riktning som nya chefsdesignern vill föra varumärket. Den seriemässiga, nya 9-3 ska vara klar i slutet av 2012 men någon gång i vår (vi har fått höra i vecka 12) kommer ett mindre ansiktslyft av nuvarande 9-3. Kanske blir det därför tre nya eller nygamla modeller som visas i Genève, i Saabmontern?

Nya 9-5 kombi - wow, som jag har längtat!
2802
380