• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Saab sålt - blir helägt av...

Saab sålt - blir helägt av kineserna

Nu är det officiellt: Saab Automobile är sålt till Pang Da och Youngman. De kinesiska företagen köper hela Saab för 100 miljoner euro. En del av detaljerna redogjorde vd Victor Muller för under en telefonkonferens i fredags. När produktionen kan starta igen är dock för tidigt att säga, enligt Muller.

Saab China Kina flag

Saab har bytt ägare, det meddelades i fredags. Åtminstone är det avsikten men affären är långt ifrån klar, många pusselbitar ska på plats och inte minst gäller det att få avtal klart med GM - varifrån Saab köper många av sina komponenter.

Avtalet om Saab-affären är klart, det meddelar ägaren Swedish Automobile N.V. De kinesiska företagen har fått sin vilja igenom och köper hela Saab av den nuvarande ägaren (tidigare Spyker Cars) för 100 miljoner euro.

Tingsrätten i Vänersborg har fått in en begäran från advokat Guy Lofalk att rekonstruktionen av Saab ska återupptas. Enligt den begäran ska Pang Da och Youngman skjuta till de pengar som behövs för att rekonstruktionen ska kunna fortsätta. Tingsrätten meddelar också att borgenärssammanträdet ska hållas som planerat, måndag förmiddag.

Vi uppdaterar informationen så fort vi vet mer om detaljerna i avtalet med de nya, kinesiska ägarna. Vid 12.15 hade Victor Muller en presskonferens per telefon som informerade om en del av detaljerna i avtalet, TTELA.se rapporterade direkt (klicka för att länka), liksom Aftonbladet (klicka för att länka). TV4 Nyheterna sänder direkt från Trollhättan, från 13.15 (klicka för att länka). Vem som ska leda Saab i fortsättningen efter att Victor Muller slutat som vd är okänt, men givetvis en fråga för de nya ägarna att lösa. Tills vidare ska dock Muller leda arbetet. De här frågorna besvarade också Victor Muller i en intervju med Sveriges Radio P4 Väst, som går att lyssna på i rutan här nedan.

Under presskonferensen per telefon, som började 12.15, berättade Victor Muller att Pang Da ska äga 40 procent av Saab och Youngman 60 procent. General Motors har fortfarande en hel del att säga till om, inte minst om de licenser och tillstånd som Saab behöver för sin produktion. Avtalen med GM är omfattande och kräver mycket arbete. Där kan komplikationer uppstå, varnade Muller.

På presskonferensen garanterade Victor Muller att produktionen stannar kvar i Trollhättan. De nya ägarna är beredda att satsa betydligt mer än de 245 miljoner euro som det förhandlades om från början, enligt Muller handlar det om cirka en halv miljard euro (runt 5 miljarder kronor). Victor Muller vet inte mycket om sin egen framtid inom företaget, på medellång sikt. Det är en fråga för ägarna, enligt Muller. Advokat Guy Lofalk stannar kvar som rekonstruktör.

På telefonkonferensen fick Victor Muller frågan om företagsatmosfären i Pang Da och Youngman. Muller svarade att Pang Da är ett mycket drivet och skickligt försäljningsbolag, medan Youngman är mera av ett familjeföretag som dock också har stor erfarenhet och även långvariga internationella kontakter.

Lyssna: Victor Muller om att Saab blir kinesiskt
Det här blir bra, med nya ägare och friska pengar är Saab snart igång igen.
1248
167

PRESSRELEASE SWEDISH AUTOMOBILE N.V.

Zeewolde, The Netherlands, 28 October 2011

Swedish Automobile N.V. (Swan) announces that it entered into a memorandum of understanding with Pang Da and Youngman for the sale and purchase of 100% of the shares of Saab Automobile AB (Saab Automobile) and Saab Great Britain Ltd. (Saab GB) for a consideration of EUR 100 million.

Final agreement between the parties is subject to a definitive share purchase agreement between Swan, Pang Da and Youngman, which will contain certain conditions including the approval of the relevant authorities, Swan's shareholders and certain other parties. The consideration of EUR 100 million will be paid in instalments. An important consideration for Swan to enter into the transaction is the commitment of Pang Da and Youngman to provide long term funding to Saab Automobile.

The administrator in Saab Automobile's voluntary reorganisation, Mr. Guy Lofalk, has withdrawn his application to exit reorganisation. The MOU is valid until November 15 of this year, provided Saab Automobile stays in reorganisation.

Skriv kommentar

Det finns 78 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    toe Postat: 2011-10-28 09:21

    Så bra. Snart läge för facelift av 9-5 väl? Har ju varit med ett tag nu.

  • #2 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    eik Postat: 2011-10-28 09:24

    Så bra det troligtvis någonsin kund bli för Saab.
    Jag tror där kommer bli stora förändringar inom Saab.

    Muller borde stigit ner från tronen för länge sen men han valde att mjölka företaget på kapital istället. Det är vad jag tror i vart fall.

  • #3 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    ZR1 Postat: 2011-10-28 09:29

    Är ingen saab fantast, men äntligen händer det nått...är så j...a trött på soppan...varje dag har det skrivits om saab...minsta lilla rykte och AMS, TV o diverse hemsidor fyller halva sidan med det.... Nu hoppas jag iaf att saab slipper kvacksalvaren, The Bullshiter #1 muller!!! Och låt oss hoppa att detta inte är nån morgonförkyldning/nysa, nästäppa, hosta, feber, huvudvärk, hudirritation, exem, vinterkräksjuka, diare',...... you name it......

  • #4 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Rejo Postat: 2011-10-28 09:29

    Äntligen händer det något konkret! Tyvärr kommer det att bli stora personalnedskärningar men ingen kan påstå att det i så fall kommer oväntat. Självklart kommer inte kineserna att betala lön till 1500 overksamma montörer som den nuvarande ägaren har gjort.

    Det positiva är väl att Saab som bilmärke kommer att överleva, sedan återstår att se hur stor del av produktionen som blir kvar i Sverige och vad som flyttas till Kina.

  • #5 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    tobbe Postat: 2011-10-28 09:34

    Synd att inte Toyota köpte för då hade blivit kvalite på bilarna

  • #6 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Micke Postat: 2011-10-28 09:35

    Bara utvecklingen är kvar i Sverige så är jag nöjd. :)

  • #7 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    EP Postat: 2011-10-28 09:41

    Flitelad SAAB med sötsul sås...

    Bye bye SAAB as we know it.

  • #8 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    StefanH STHLM Postat: 2011-10-28 09:55

    Synd att inte Saab köpte Toyota för då hade blivit roliga bilarna. Re Tobbe

  • #9 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    ElitGymnast Postat: 2011-10-28 09:56

    Vet inte om jag tycker detta är en bra nyhet.
    Känns som Saab kommer lämna Sverige inom inte allt för lång tid =(

  • #10 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    SiggeN Postat: 2011-10-28 09:56

    Låter bra. Naturligtvis kommer huvudproduktionen och utveckligen stanna i Sverige.

    Kineserna vill inte ha en kinesisk Saab utan en ifrån Sverige.

    Hoppas på lika framsynt och bra ägare som Geely är för Volvo.

  • #11 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Argus Postat: 2011-10-28 10:05

    Det var rätt uppenbart, endera det eller konkurs.

    Låt oss hoppas att de har muskler och ork att reda ut den finansiella röran som SAAB utgör just nu.

    Annars är det bara fortsättningen på slutet, a'la Rover..

  • #12 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Marcus Postat: 2011-10-28 10:17

    Kanske bäst att vänta och höra vad GM har att säga. Kanske det viktigaste just nu.
    När Volvo såldes togs allt i omvänd ordning. Först förhandlingar och sedan köp. Nu köper man och därefter förhandlar.
    Volvos variant klart bäst. Muller sade så sent som för några dagar sedan att om kineserna köper hela Saab kommer biltillverningen igång tidigast 2014.. Ingen 9-4x, inga BMW-motorer. Vad händer med 9-5. Alla sexor kommer från GM:s Holden i Australien.
    Finns hur många frågetecken som helst.

  • #13 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Marcus Postat: 2011-10-28 10:17

    Kanske bäst att vänta och höra vad GM har att säga. Kanske det viktigaste just nu.
    När Volvo såldes togs allt i omvänd ordning. Först förhandlingar och sedan köp. Nu köper man och därefter förhandlar.
    Volvos variant klart bäst. Muller sade så sent som för några dagar sedan att om kineserna köper hela Saab kommer biltillverningen igång tidigast 2014.. Ingen 9-4x, inga BMW-motorer. Vad händer med 9-5. Alla sexor kommer från GM:s Holden i Australien.
    Finns hur många frågetecken som helst.

  • #14 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Per Jameson Postat: 2011-10-28 10:34

    Frågan nu är om man köper bolaget för att driva det vidare eller för att stycka upp det.
    Om Saab drivs vidare väntar stålbad i Trollhättan men utveckling och produktion blir kvar. Tillverkning hamnar dock i Kina och underleverantörerna tappar.
    Om bolaget styckas så blir inget kvar i Sverige. Gissar att Phoenix-plattformen är det mest attraktiva bland Saabs tillgångar.

  • #15 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    SiggeN Postat: 2011-10-28 10:42

    Marcus...9-4x köper Saab av GM. Inga problem.
    OM det är problem med leverans av 6:an är det ett mindre problem eftersom det säljs så få med den motorn.
    Varför skulle det inte kunna levereras BMW-motorer? Har du läst avtalet?

    Som vanligt massa BS ifrån förståsigpåarna.

  • #16 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Melvin Postat: 2011-10-28 10:50

    Vad händer med varumärket. Namnet Saab följer inte med i köpet. Blir förhandlingar med försvarstillverkaren Saab och Scania (VW). Om Youngman bygger fabriker i Kina för tillverkning av Saabbilar kommer då dom att få säljas under namnet Saab? Inte troligt. Vad händer i USA om GM inte vill fortsätta tillverka 9-4X.

  • #17 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    SiggeN Postat: 2011-10-28 10:54

    Melvin...märket Saab hänger med i köpet. Hade blivit problem vid konkurs.

    Saab har ett avtal med GM avseende tillverkning av 9-4x. Detta avtal gäller och varför skulle GM vilja annorlunda?

    Varför skulle ev. kinatillverkade bilar inte säljas under märket Saab? Om inte vad har det för betydelse??????

    Sluta nu skriva gissningar och trams!

  • #18 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Lasse Postat: 2011-10-28 10:56

    Saab kommer stanna i Trollhättan. Det som händer i Kina är att Youngman kommer tillverka nästa generation Saabar för den asiatiska marknaden i sina fabriker i Kina. Bilar för Europa och USA tillverkas som nu I Sverige. Att Saab skulle flyttas till Kina är en total utopi. Som att BMW skulle stänga sina fabriker i Europa bara för att det är billigare att tillverka på deras fabrik i Kina. Trams!

  • #19 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Marcus Postat: 2011-10-28 11:06

    Re: SiggeN
    Jag ställde bara exakt samma frågor som alla andra som kommenterat detta i Rapport och många många andra media. TV, radio och tidningar.
    Bra att du då har alla svar.
    BMW har hittills inte levererat några motorer till kinesiska biltillverkare. Inte ens till sin egen kinesiska samarbetspartner Brilliance. Bra att det finns någon som har svaren.
    Förefaller nog som att du är den största "förståsigpåaren" av alla.

  • #20 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Golge Postat: 2011-10-28 11:22

    Hoppas på en nystart för det stackars Saab. Bolaget har misshandlats i händerna på Muller, som nu till slut tvingas bort. Vad de kinesiska ägarna innebär är väl för tidigt att säga. Mer än att det knappast kan bli värre än vad det varit den senaste tiden.
    Sedan får vi bara hoppas att alla godkännanden går igenom, så att Saab till slut kan börja göra det dom egentligen ska, nämligen bygga bilar igen.

  • #21 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Daniel Postat: 2011-10-28 11:24

    Kineser är duktiga på affärer. De är fullständigt medvetna om att SAAB är ett starkt svenskt varumärke som måste vårdas väl. Ingen aning vad dom kommer att göra på den egna marknaden men här i skandinavien och nere i europa kommer inte mycket att ändras förutom att det kommer att produceras bilar ;) Utvecklingen kommer garanterat att stanna i Sverige.

  • #22 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Rejo Postat: 2011-10-28 11:29

    Jag instämmer helt och hållet med Marcus. Det är mycket kvar att utreda. Vi har ingen aning om hur avtalen med GM och BMW ser ut. Det är långt ifrån säkert att BMW vill leverera motorer till ett kinesiskt bolag.

    Samma med vaumärket Saab. Bara för att bolaget inte går i konkurs är det inte säkert att man får göra hur man vill med namnet. Försvarskoncernen Saab och lastbilstillverkaren Scania kan mycket väl ha åsikter om detta när det kommer in en ny ägare. Återigen, vi vet inte hur avtalen ser ut och jag tvivlar på att Youngman/PangDa och Victor Muller lyckats reda ut allt detta på bara några dagar. Nu gällde det ju bara att hålla liv i rekonstruktionen eftersom tingsrätten annars hade öppnat för kronofogden att redan på måndag återuppta utmätningarna. Nu har Saab i alla fall köpt sig mer tid.

  • #23 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Manolito Postat: 2011-10-28 11:40

    Intressant att se hur många som fortfarande tror på fantasin att SAAB är ett starkt varumärke... Det kanske stämmer i Sverige, möjligt i våra grannländer, men där tar det slut. Jag önskar allt gott för SAAB, ett märke jag vuxit upp med och gillar. Men, ska man klmma vidare gäller det att sluta ljuga så man tror sig själv. SAABs varumärke är lika starkt som Mullers affärsplan var realistisk. Hårt arbete och Kinesiska pengar kan dock göra det till mågot att räkna med. Problemen kommer dock att handla om var man ska hitta resurser till de nya produkter som behövs för att bygga detta varumärke. Risken är stor att det blir Rover/Roewe all over again...

  • #24 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    dennis Postat: 2011-10-28 13:00

    En fundering, om Muller försvinner, vad händer med Castriota då? Stannar han?

  • #25 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    byebye saab Postat: 2011-10-28 13:02

    jag ser inget positivt när det gäller Saab

  • #26 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Johan Postat: 2011-10-28 13:05

    Kul nyhet men vem satte en praoelev att intervjua Victor? Pinsamt.

  • #27 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Elvis Postat: 2011-10-28 14:07

    Re #23: Att det inte skulle finnas en styrka i Saabs varumärke runt om i världen känns inte riktigt sant, kolla Facebook,-sida, Inside Saab-blogg, klubbverksamhet etc.

  • #28 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Saab Made in China Postat: 2011-10-28 14:07

    Vi kommel att så snalt som möjligt flytta all tillvelkning till vålt hemland CHINA!

  • #29 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Stefan Postat: 2011-10-28 14:11

    Då är begge fd svenska bilmärken chingping ägda .
    Så går det när man köper kinesiskt och kina får in massa cash och blir bland de starkaste ekonomierna.
    Så de kan köpa upp massa fabriker märken osv osv .

    Hoppas mycket på att jobben blir här.

  • #30 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Hugo Postat: 2011-10-28 14:55

    "Snyft snyft snyft"..!

    Det här är verkligen en sorgens dag för alla Domedagsprofeter! Stackare..! ;)

  • #31 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Roland Postat: 2011-10-28 14:58

    Tack Muller för att Du kämpat för SAAB.
    Har Du lagt undan några miljoner så är Du värd dem.
    Nu börjar en ny era på sveriges bästa biltillverkare. Griffin up!

  • #32 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Daffodil Postat: 2011-10-28 15:18

    Hoppas Saab går iland med detta så VM är väck för gott.

    Mycket återstår dock innan avsiktsförklaringen kan bli avtal:

    GM måste ge OK

    Riksgälden, EIB och Regeringen likaså (lär inte bli några problem)

    NDRC måste också säga ja, och då före den 15 november, vilket är "dead-line" för avsiktsförklaringen.

    Slutligen ska även Saab AB och Scania AB ge sitt tillstånd att man får behålla namnet.

  • #33 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Marcus Postat: 2011-10-28 16:10

    RE: Rejo
    " Det är mycket kvar att utreda. Vi har ingen aning om hur avtalen med GM och BMW ser ut. Det är långt ifrån säkert att BMW vill leverera motorer till ett kinesiskt bolag"

    Du har så rätt så rätt!! Kan bara påminna om vad VM själv sade för bara en vecka sedan då han fick veta att PD och Y ville köpa hela Saab.

    "Budet var oacceptabelt eftersom det skulle ha utlöst varje tänkbar maktskiftesklausul och det skulle innebära slutet för Saab. Saab kommer inte att kunna tillverka bilar förrän 2014".

    Det var en hel vecka sedan. Nu anser han att det är räddningen för Saab. Tror att hans första uttalande ligger närmare sanningen än hans andra.

  • #35 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Kalle2 Postat: 2011-10-28 16:18

    Om herr Muller går i land med detta så måste han få priset som "årets svensk" - håller tummarna...

  • #36 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Bmw Postat: 2011-10-28 16:20

    Undrar vad alla skadeglada Saabfreaks som gottat sig i att Volvo är kinesiskt och Saab fortfarande europeiskt (holländskt) säger nu?

    Men dom kan ju alltid vända kappan efter vinden som dom brukar göra. Nu kanske det helt plötsligt är positvt att vara ägt av kineser bara för att Saab är det? haha!

    Ching Chong

    Nu är även saab lika med kina bil :) hahaha!

    Tjing Tjong! ;)

  • #37 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Sanningen Postat: 2011-10-28 16:26

    Det har gått bra senaste året. Jävligt bra!

    Inte för saab alltså, men för muller!

    http://svtplay.se/v/2581294/rapport/muller_gor_ja
    ttevinster_-_saab_gar_pa_knana?sb,k103266,2,f,166
    982

  • #38 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Manolito Postat: 2011-10-28 16:51

    Re #27:
    Tyvärr är det inte samma sak att ha hängivna fans(vilket SAAB onekligen har) som att ha ett starkt varumärke... I de mätningar som görs angående styrkan biltillverkares varumärken finns SAAB ens med på kartan. Inte för att de redan frälsta är hängivna ärket, utan för att alldeles för få människor runtom i världen känner till att SAAB överhuvudtaget finns...

  • #39 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    H. Postat: 2011-10-28 17:19

    Är det bara jag som tycker det är märkligt att ett västeuropeiskt industriland nu har sålt ut hela sin bilindustri till Kina?

  • #40 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    lelle Postat: 2011-10-28 17:31

    Manolito, du har inte en aning vad du snackar om.
    Du vet inte ens vilka faktorer man använder för att mäta styrkan i ett varumärke.
    Tog del av en undrsökning gjord av ett brittiskt institut tidigare i hsötas. Du skulle bli förvånad över analysen av Saabs varumärke. Den var betydlgit bättre än svammelsvennarna inbildar sig. Men givetvis ne bra bit efter premiumtyskarna. Utom i ett avseende, kundlojalitetm där tillhörde man det övr siktet. Saabs varumärke har onekligen mångao mråden där detm såte stärkas. Det är nödvändigt och kommer att tad och kosta pengar, Rejäla pengar. Men att förkasta varunärkets styrka som du gör får mig att tro att den enda varumärkesudnersökning du läst är den starkt förenklade och lätt populistiska som denna tidning publicerar.

  • #41 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    lelle Postat: 2011-10-28 17:33

    H, du glömde att Scania till övervägadande del är tyskt och Volvo LV fortfarande svenskt?

  • #42 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Hugo Postat: 2011-10-28 18:22

    @Bmw
    "Nu kanske det helt plötsligt är positvt att vara ägt av kineser bara för att Saab är det? haha!"

    Kul! Nu hamnar BMW-motorer i ett kines-ägt bilmärke dessutom! Tjing BMW Tjong! ;)

    http://www.kemivarldenbiotech.se/iuware.aspx?page
    id=58484&ssoid=126331


    http://www.gp.se/ekonomi/1.457149-saab-far-bmw-mo
    tor-fran-2012

  • #43 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Kina mannen i Sverige Postat: 2011-10-28 21:14

    Nu kommer det nya modeller i rykande fart, se upp Tyskar!
    Volvo och Saab kommer garanterad hamna i premium segmentet!
    För NEJ sägare så säger jag bara: kom ihåg vad jag sa!

  • #44 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    muppen Postat: 2011-10-28 21:23

    Det var märkligt tyst ifrån defatisterna här, men som engelsmennen säger:
    The vultures don't like when the body moves.

    ....så det förklarar väl varför de inte gnäller!

  • #45 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Manolito Postat: 2011-10-28 22:12

    Re #40
    Lelle lille...
    Vi menar nog ungefär samma sak...
    Och, nej. Jag baserar inte mina inlägg på vad jag läst i AMS. Jag baserar dem inte heller på anonyma brittiska undersökningar "jag tagit del av". Jag arbetar med att utföra och analysera dessa undrsökningar, med särskilt fokus på bilindustrin. Är alltså (åtminstone inte i detta avseende) nån "svenne" som tycker en massa saker utan att ha på fötterna...
    Jag köper att det dinns potentiella värden i varumärket, främst baserat på just den lojalitet du nämner. Ville bara flagga för att det är farligt att vara för kaxig i detta avseende när man har så låg varumärkeskännedom i viktiga kundgrupper som SAAB har.
    Trevlig helg!

  • #46 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    wimhall Postat: 2011-10-28 22:48

    Med tanke på att alternativet ser ut att ha varit konkurs så måste man väl säga att det här var en bättre lösning, givet att den fullföljs och inte stoppas av antingen GM eller NDRC.
    Och om fortsatt utveckling och produktion i T-hättan varit ett köpevillkor så finns det bra förutsättningar för svenska arbetstillfällen, både hos SAAB och deras underleverantörer.
    Om det sedan blir produktion även i Kina förutsätter att affären går igenom, i så fall vore det en naturlig utveckling och säkert en viktig ingrediens i SAAB's utveckling. Att ha produktion och distribution på världens volymmässigt största bilmarknad bör vara en konkurrensfördel.

  • #47 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Gautama Postat: 2011-10-29 00:31

    Som alltid med Saab. Någon annans fel.

  • #48 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Rejo Postat: 2011-10-29 01:45

    Jag skulle tippa på att Trollhättan får fortsätta att producera nuvarande 9-5 och gamla 9-3. Alla produktionsverktyg finns ju på plats i fabriken och det är faktiskt ingen större vits att flytta det till Kina. Man bör kunna dra igång relativt snabbt om pengar kommer in. Inte i år, men kanske början på nästa år. Däremot kan 9-4X produceras direkt - jag antar att det även där hänger på pengar eftersom GM i princip producerar hela bilen åt Saab.

    Den nya omtalade 9-3 och Phoenix-plattformen däremot tror jag kineserna tar hem ganska omgående. Den tekniken är ju helt och hållet Saabs egen, så den kan kineserna göra vad de vill med utan att någon lägger sig i. Kom ihåg att det var just denna plattform som Youngman försökte förhandla sig till för bara ett par veckor sedan, när Saab behövde akutlån. Nu har kineserna plattformen helt och hållet i sina egna händer! Tveksamt dock om BMW är så förtjusta i att leverera motorer till Kina. Det är möjligt att Youngman får se sig om efter något annat alternativ där. Men motortillverkare finns det gott om. Kanske det blir Toyota-motorer i Saab 9-3?

    Men som sagt, Saab kommer troligen att proucera nästa generation 9-3 helt och hållet i Kina, med export till hela världen. 9-5 tillverkas i Trollhättan tills vidare medan gamla 9-3 fasas ut. Då har kineserna uppfyllt sitt åtagande att behålla produktionen i Sverige, om än med minskad arbetsstyrka, samtidigt som man kan etablera sin fabrik i Kina. Därefter får man väl se hur det hela utvecklar sig men mitt tips är att huvuddelen av produktionen kommer att förläggas till Kina medan Trollhättan kan behålla utvecklingsavdelningen i åtminstone 5-10 år till.

  • #49 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    John-Åke Postat: 2011-10-29 08:56

    Vi får hoppas att detta går vägen. Till alla som klagar på kineserna kan man ju konstatera att det var inga svenska intressenter så vad hade alternativet varit? nedläggning och 5 - 6000 jobb borta. Sen vet man ju inte hur det ser ut iframtiden.

  • #50 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Pär G Postat: 2011-10-29 09:29

    även om detta bara är avikstförklaring, hur många sådana har herr muller presenterat de senaste åren, hur många gånger har saab varit räddat..?

    Men det finns endel som är klart bättre för saab än på länge. En ägare med pengar, eller möjlighet att skaffa, samt ett långsiktigt mål är definitivt bra. Ut med pajasen/målvakten muller in folk som byggt något dom sålt med vinst.

    Som jag tidigare påpekat minst en gång...så behövs det några tiotal miljarder för att ha en chans att etablera sig ordentligt. Men har den kinesiska staten engagerat sig så kan vad som helst hända.

    Nya modeller är ett måste, likaså djupgående samarbeten med västerländska bolag. Får man inte den möjligheten så får saab börja om som ett lågbudgetalternativ från kina. Inte helt fel det heller.

    Som jag ser det vore en kinatillverkad saab som är mellanbra till lågpris en bra start. Söker själv alltid det mest prisvärda alternativet när jag byter bil, märket betalar jag inget extra alls för. Har köpt foljande nya bilar de senaste åren skoda, opel och suzuki. Samtliga klart bättre än sit rykte och mycket bil för pengarna. Skoda och suzuki går lysande, opel kämpar på med sin amerikanska tvångströja.

    Jag kommer antagligen att inom 5-10 år köra en kinesisk bil. Om den heter saab eller inte, vem bryr sig?

    Kanke heter den biltema. Märkeslojaliteten är för nördar/nyrika och tillhör det förgångna.

    Den svenska/holländska kejsaren var naken. Men kanske ägaren till tarakottaarmén är bättre rustad..

  • #51 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Hugo Postat: 2011-10-29 11:43

    @Rejo
    "Den nya omtalade 9-3 och Phoenix-plattformen däremot tror jag kineserna tar hem ganska omgående."
    Tror gör man väl i kyrkan!? ;)

    @Pär G
    "Den svenska/holländska kejsaren var naken."
    Han hade ju rätt! Du hade ju fel!
    Slutsats = Du är naken! ;)

    Har alla andra Domedagsprofeter sjukskrivit sig kollektivt eller? ;)

  • #52 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Bmw Postat: 2011-10-29 12:44

    @Hugo

    För det första sitter det redan äkta BMW-motorer i kinatillverkade bilar. BMW har redan tillverkning där, eller hade du missat det? ;)

    För det andra handlar det inte om BMW-motorer som saab ska få, utan om Mini-motorer från England!

    Citerat från din egen länk:

    "BMW-motorn togs fram för tre-fyra år sedan och sitter i BMW-märket Mini, men den kommer att utvecklas ytterligare och anpassas särskilt för Saab."

    Som du ser är motorn inte heller en helt färsk konstruktion. Visserligen bryr sig knappast kineserna om det, men BMW skulle aldrig sälja sina egna, prisvinnande motorer till ett skitmärke som Saab! :)
    De englandstillverkade Mini-motorerna som Saab får köpa av BMW har alltså inte ett skit att göra med de riktiga motorerna som sitter i BMW:s egna bilar! :)

  • #53 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Hugo Postat: 2011-10-29 13:11

    @Bmw

    "Nuvarande" Mini är till 100% en BMW -produkt/konstruktion som säljs under namnet Mini.

    Hos oss svenskar (före BMW...) tidigare mer känd som "Hundkojan" (British Leyland)! Du kanske är för ung för att känna till historien? Vad vet jag...

    "De englandstillverkade Mini-motorerna som Saab får köpa av BMW har alltså inte ett skit att göra med de riktiga motorerna som sitter i BMW:s egna bilar!"

    Mini konstruerar inte några motorer! Det är BMW som konstruerar alla motorer! Läs på lite snälla! ;)

  • #54 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Ford Mondeo >rulez< Postat: 2011-10-29 14:06

    Ska bli intressant att se hur kommande Saab 9-3 kommer att stå sig i konkurrensen.
    http://saabworld.net/content/2013-saab-9-3-sedan-
    test-mule-spy-shots-southern-europe-156/


    | Opel Insignia : Stor som en mellanklassbil : Trång som en Golf © Ford Mondeo >rulez< 2009 |

  • #55 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Jante Postat: 2011-10-29 15:50

    Fan!!! Skit!!! Helvete!!! Jävlar!!! Satan!!!
    http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1411925-saab-har-b
    orjat-betala-ut-lonerna

    http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1411723-youngman-o
    ch-pang-da-redo-att-hoja-ribban

    Saab måste DöÖöÖö!!! :o :o :o

  • #56 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    BigJimbo Postat: 2011-10-29 17:23

    Underbart!!! Här ska handlas SAAB!!!!!!!!!!

  • #57 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Roland Postat: 2011-10-29 18:54

    Intressant mätning över kommentarerna.

    913 som tror på SAAB.
    138 klagonissar som tror på sig själva.
    Siffrorna talar sitt tydliga språk.

    Griffin up, nu kör vi med kineserna.

  • #58 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Lasse J Postat: 2011-10-29 19:49

    Då kan jag byta 9-5 SC 2008:n mot en 9-5 SC 2012:a nästa år..

  • #59 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Bmw Postat: 2011-10-29 20:29

    @ Hugo

    Källa på det tack!

    Och även om du skulle ha rätt, vilket du endast kan bevisa med källhänvisning, så kvarstår faktum:

    Motorerna tillverkas i England av Mini och återfinns INTE i någon av BMWs egna modeller! :)

    Alltså är det inga BMW-motorer. Den enda anknytningen till BMW är att det är på deras konto Saab får sätta in pengarna. Hoppas att de betalar i fortsättningen bara! ;)

  • #60 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    cui Postat: 2011-10-29 20:38

    SAABs nya frontman i Kina är i alla fall inte blygsam

    "The chairman of director bureau and president of the group - Pang Qingnian is a senior economist, the National Innovation Master-hand, China Operation Management Master, Top Economic People of China 2006, Top 10 Zhejiang Businessmen in 2006 and the Party representative of Zhejiang Province for 12th Party Congress."

    källa: http://www.young-man.cn/eng/gyjt_gsjs.asp


    övrigt. någon som minns SAAB-Scania :)

    http://www.yo-man.cn/



    Konstigt egentligen att ägandet idag anses helt betydelselöst i Sverige, någonstans efter löntagarfondsdebatten tog tydligen orken slut...


    Jaja.
    Nu är i alla fall Scania i trygg tysk statlig famn
    och SAAB i kinesisk...

  • #61 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Hugo Postat: 2011-10-29 21:40

    @Bmw
    "Motorerna tillverkas i England..."
    Helt rätt! Motorerna (bensin (men inte diesel)), tillverkas i England och är konstruerade av BMW! :)

    "Alltså är det inga BMW-motorer..."
    Aha! Det var en nyhet! Motorer som BMW själva konstruerar är inte BMW-motorer...
    Undrar om BMW vet om det? :)

    1: http://sv.wikipedia.org/wiki/Mini
    2: http://sv.wikipedia.org/wiki/Mini_2001-
    3: http://en.wikipedia.org/wiki/Mini_%28BMW%29

  • #62 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    All we need is cash! Postat: 2011-10-29 22:24

    http://www.nyheterna.se/1.2342425/2011/10/29/lova
    r_en_snabb_betalning_till_saab

  • #63 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Ove Postat: 2011-10-30 02:13

    Långsam produktionslinje. Ny i början, facelift i mitten och nedlagd i slutet. Fast det gick inte så bra med GM så varför skulle inte kunna lyckas med kineserna. Det går ju hyfsat för volvo

  • #64 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Gäst Postat: 2011-10-30 14:29

    Hur kan man säga att affären är klar????
    Pang Da och Youngman har inte gått ut offentligt med någon information.
    De har inte berättat vad de vill göra med SAAB, det är bara Mullers gissande, igen.
    Kinesiska staten har INTE sagt OK än!
    GM har INTE sagt OK än.
    EIB har INTE sagt OK än.
    Svenska staten har INTE sagt OK än.
    Underleverantörer har INTE fått veta om de måste banta ner ännu mer på priser och kvalitet.
    Kineserna har INTE sagt om de ens har avsikt att behålla Trollhättan, OM de nu får igenom ovanstående.

    Mueller är en riktig fifflare, så att HAN säger att allt är OK betyder inte ett skit! Det är så många saker som måste klaffa först!!!

    Att ni aldrig lär er att vänta tills någon annan än han säger nåt.

  • #65 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Gäst2 Postat: 2011-10-30 16:11

    Du glömde....

    http://www.21december2012.se

  • #66 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Gäst Postat: 2011-10-30 18:23

    va har de me saken o göra..

  • #67 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    R Postat: 2011-10-30 18:36

    PSA motorer som PSA och BMW utvecklat gemensamt.

    http://www.focus.de/auto/neuheiten/kooperation-mi
    t-psa_aid_11303.html

  • #68 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    R Postat: 2011-10-30 18:43

    Inget ovanligt "Ford" -dieslarna i Volvos mellanklassare är i PSA-motorer.

    Ett annat exempel är FPT-dieslar som förutom i Fiat /Lancia/Alfa även återfinns i Opel SAAB och Suzuki.

  • #69 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Snillen Postat: 2011-10-30 19:14

    spekulerar ( :

    Vad SAAB behöver är en ägare som kan, investera cirka 1-2 miljarder US dollar på en 5-8 år eller så.

    DN

  • #70 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Daffodil Postat: 2011-10-30 20:49

    Snillen: Det är just vad kineserna vill: http://svt.se/2.22620/1.2584373/svt_avslojar_har_
    ar_raddningsplanen_for_saab


    Men det är inte knäckfrågan; det är huruvida GM och NDRC kommer att tillåta affären.

  • #71 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Daffodil Postat: 2011-10-30 21:00

    Glömde en sak; det kan vara lite viktigt att man börjar sälja bilar också.

    Rovers historia förskräcker...

  • #72 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Lasse H. Postat: 2011-10-31 00:01

    Re: Daffodil
    Vad har Rover och Saab att göra med varandra? Kom Rover någonsin in på en av världens största marknader - Kina? Nä! Just det...

    Sedan ska man aldrig jämföra Äpplen (Saab) och Päron (Rover)...

    NDRC har i princip redan godkänt affären!
    GM har mer att förlora än att vinna, på att sätta käppar i hjulen...

  • #73 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    svenne Postat: 2011-10-31 00:15

    Ser att några tror Saabs varumärke är svagt i resten av världen. I vestvärlden är det starkt. I Kina vet många vad Saab är och det finns Saabar i Kina. Saab för västvärlden kommer produseras i Sverige. Klart det kommer fabrik i Kina. De kommer troligen produsera nästa 9-3. Sen återstår att se om den endast produseras där eller både här och där. 9-5 kommer produseras i sverige i alla falla 5-6 år för hela världen. 9-1 vet ingen något om än men den bilen kommer kräva prod kapasitet från dag 1 så trollhättan borde bygga den. 9-7 garanterat i Kina då det är an sedan ala mercedes s-klass och säljer lite i europa och usa. 9-6 är svårare att förutspå. Det lär vara en 9-4XL eller kanske bara en nyare 9-4 utom gm. Jag tror placeringen för produktion av de olika modeller kommer vara strategisk efter vart bilarnas huvudsakliga kunder bor men också efter vilken fabrik som har kapasitet för modellen. För om 3-4 år så kommer just produktionskapasiteten vara problemet speciellt för trollhättan. Då är det troligen billigare å bygga större fabrik i kina. Jag är ganska säker på att de kommer utnytja hela kapasiteten i trollhättan innan de utvidgar med flera fabriker i Kina. Kina har ganska stora bekymmer med att få tag på tillräkligt personal just nu. Enbarnsystrmet har sett till det. En sak är säker. Ni behöver inte oroa er för att trollhättefabriken försvinner. Saab går nu in i sin egen guldålder. Väntaa och se

  • #74 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Hans Postat: 2011-10-31 08:41

    Jag har sett väldigt få Saabar i Kina under mina resor där. Senast i somras såg jag inte en enda under min tvåveckorsvistelse i Beijing och Tianjin. Däremot ser man Volvo då och då. Jo, jag såg en Saab i Guangzhou i fjol. En gammal 9-3, minsann.

    Däremot tror jag absolut att Saab har potential att sälja hyggligt i Kina. Nyrika kineser vill ha stora bilar som visar att de har pengar (kanske är det därför man ser så många amerikanska bilar i Kina?).

  • #75 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Undergången Postat: 2011-10-31 09:55

    Jag tycker inte detta uppllägg känns trovärdigt.
    Jag skulle vänta med "miljardregn över Saab" till allt är klart. Sedan finns ett litet problem kvar som gärna glöms bort av Saab-sekten.

    Hur ska man få kunderna att välja just SAAB?
    Bilen erbjuder exakt ingenting som inte konkurrenterna gör bättre. Dessutom så är bilen oftast dyrare än alternativen.

    Jag tror ICKE på detta.
    Den som väntar blir varse.....

  • #76 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Framtiden Postat: 2011-10-31 10:36

    Tvärtemot "Undergången" så VET jag att det här blir bra. Saab sålde 130000 bilar häromåret. Och då var en av dem gemla modellen av 9-5 med drygt tio år på nacken. Nu har man en nya fantastisk 9-5 som oavsett vad undergången och andra saabhatare tycker är en mycket bra bil med allt av de senaste tekniken, en ny otroligt fin och bra liten SUV i 9-4x samt 9-3 som är still going strong och som trots sina år är lika vacker som alltid. Nya 9-3 nästa år kommer ge ett lyft och Saab kommer inom tre år slå försäljningsrekord med över 140000 sålda bilar. Det är lätt att vara gnällig och negativ men det är roligare att vara positiv och se framåt!

  • #77 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Undergången Postat: 2011-10-31 10:46

    Det är bra att det finns olika uppfattningar.
    Tex. att vissa (fåtal) uppfattar 9-3 som vacker?
    För mig ser den bara gammal och bedagad ut.

    Likheterna är slående med förr, förra generationens 3-serie (E46). Den lanserades 1998 och är väldigt lik Saaben som säljs idag.
    Det enda som skiljer modellerna är väl körglädjen. I den gala Bumsen finns lite körglädje och det har jag inte känt något av i 9-3.

  • #78 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Inge Ragnaroek Postat: 2011-10-31 21:20

    Undergången? eller kanske untergang/doomsday på originalsprak?
    Undrar just vad det är för "pr-byrå" som surfat runt på samtliga svenska sidor i snart ett år och rapar strunt om SAAB, känns ganska tröttsamt "kampanjigt".

  • #79 Re: Saab sålt - blir helägt av kineserna
    Framtiden Postat: 2011-11-03 09:32

    Nu är du bara löjlig "undergången"! Att påstå att 9-3 är lik E46 är inte mer sant än att Audi A6 är lik 9-3 eller att faktiskt BMW E90 är mer lik 9-3 än 9-3 är lik E46. Moderna bilar tenderar att likna varann på ett eller annat sätt. Att då försöka nedgradera 9-3 genom att påstå att den påminner om E46 är enbart löjligt! Vad gäller körglädje så har du knappast ens kört en 9-3. I alla fall inte en Aero. Precis som BMW har Saab instegsmodeller med svagare motorer. Det är knappast de som ska testas om man vill få rejält med körglädje. Prova en Aero istället. Oavsett motor(rak 4:a, V6:a eller dubbelturbodiesel) så är Aeron en bil som ger väldigt mycket körglädje i kombination med mycket bra vägegenskaper. Jag kör själv en Aero med V6 och 285hk som är omåttligt kul att både gasa och svänga med. 9-3 är på inget sätt understyrd (snarare tvärtom) eftersom bakvagnen har ett system kallat ReAxs.

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • När fick du blåsa senast - alltså göra ett alkotest i bilen?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Annonsbörsen
Egmont logo
© Egmont Tidskrifter