• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • BMW återkallar 1,3 miljoner...

BMW återkallar 1,3 miljoner bilar

UPPDATERAD! BMW går ut med en jätteåterkallelse på över 1,3 miljoner bilar, varav 22.000 i Sverige. Batterikablarna i bakluckan kan vara felmonterade, vilket i värsta fall kan orsaka bilbrand. Inga olyckor med personskador är rapporterade.

Samtliga modeller ur 5- och 6-serien tillverkade mellan 2003 och 2010 kallas till verkstad.

Samtliga modeller ur 5- och 6-serien tillverkade mellan 2003 och 2010 kallas till verkstad.

På måndagkvällen gick BMW ut med en återkallelse som totalt omfattar drygt 1,3 miljoner bilar över hela världen. Felet kan resultera i att elsystemet inte fungerar som det ska, att bilen inte startar och i vissa fall att det börjar brinna, skriver BMW i ett pressmeddelande.

"Ett skydd som täcker batterikabelanslutningen i bagageutrymmets golv kan ha blivit otätt. I Sverige gäller återkallelsen drygt 22.000 bilar vars ägare kommer att få ett brev där de uppmanas kontakta sin återförsäljare för att boka tid för åtgärden", säger Michael De Geer, informationschef på BMW, till auto motor & sport.

De berörda bilarna är samtliga modeller ur 5-serien (Sedan och Touring) och 6-serien (Coupé och Cabriolet), byggda mellan 2003 och 2010. Felet åtgärdas på en halvtimme. Enligt BMW finns inga kända fall där felet orsakat olyckor eller personskador.

Washington Post lade ut en länk till tidningens artikel om BMW-återkallelsen på Twitter – något som Audi snabbt retweetade till sina 215.000 Twitter-följare.

Washington Post lade ut en länk till tidningens artikel om BMW-återkallelsen på Twitter – något som Audi snabbt retweetade till sina 215.000 Twitter-följare.

Bra att BMW tar tag i problemet och återkallar bilarna. Rätt jobbat.
304
22

Det finns 29 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: BMW återkallar 1,3 miljoner bilar
    Karl Postat: 2012-03-27 07:45

    typiskt audi att dra nytta av andras motgångar.

  • #2 Re: BMW återkallar 1,3 miljoner bilar
    Benny Postat: 2012-03-27 07:53

    Vad snackar du om Karl?

  • #3 Re: BMW återkallar 1,3 miljoner bilar
    Klarsyn Postat: 2012-03-27 08:21

    Kortslutnings- och brandrisker, ett monteringsfel och därmed också ett kvalitetsfel. Är mycket allvarligare än några gummimattor, extrautrustning, som kunde röra sig på golvet.

  • #4 Re: BMW återkallar 1,3 miljoner bilar
    Nicklas Postat: 2012-03-27 09:00

    Karl va babblar du om?

    Haha, hur är det ens möjligt att montera skydden fel. Dessutom På 1.3 miljoner bilar? Och bra att de säger att det är brandfarligt 9 år senare..( för de tidigaste bilarna)

  • #5 Re: BMW återkallar 1,3 miljoner bilar
    Ninjan Postat: 2012-03-27 09:20

    Hoppsan, både Volvo och BMW återkallar massor med bilar. Skulle det vara Toyota så skulle det bli rama skri

  • #6 Re: BMW återkallar 1,3 miljoner bilar
    Olle Postat: 2012-03-27 09:40

    Det handlar väl om att Toyotas usp är just kvalitet.

    Det hade väl varit värre för BMW:s varumärke om bilarna visade sig att inte vara körglada och snåla och återkallades av den anledningen.

  • #7 Re: BMW återkallar 1,3 miljoner bilar
    Anders Postat: 2012-03-27 09:43

    Alla kan göra fel. Bra att bilmärkena återkallar och fixar felen istället för att mörka det.

  • #8 Re: BMW återkallar 1,3 miljoner bilar
    Bakluckan Postat: 2012-03-27 10:03

    Är det luckan (dörren) till bagageutrymmet som det syftas på eller är det själva bagageutrymmet?

  • #9 Re: BMW återkallar 1,3 miljoner bilar
    Matte Postat: 2012-03-27 10:32

    BMW - när du älskar att köra (tillbaka till verkstaden)

  • #10 Re: BMW återkallar 1,3 miljoner bilar
    Jonas Postat: 2012-03-27 10:48

    Matte - Killen som önskar att han hade råd att köra BMW men vaknade upp och kör fortfarnde sin gamla hink!

  • #11 Re: BMW återkallar 1,3 miljoner bilar
    oscar Postat: 2012-03-27 11:01

    Gäller detta även F10 då?

  • #12 Re: BMW återkallar 1,3 miljoner bilar
    Paria Postat: 2012-03-27 11:32

    Klassiskt exempel på att privilegierade bilmärken med positivt ryckte och stora skaror anhängare kan klanta sig precis hur mycket som helst gång på gång utan att det spelar minsta lilla roll för vad opinionen tycker om det bilmärket eller för försäljningen.

    Mercedes är ett tydligt exempel.

    A-klassen hamnade på taket – ingen bryr sig.

    Kvalitén rasade under 1990-talet och om den är tillbaka nu är för tidigt att säga?
    - men ingen bryr sig.

    Bilarna rostade precis lika snabbt som Opels modeller på 1950-talet, även S-klass – men ingen bryr sig.

    Lustig detalj – Jeremy Clarkson har dömt ut en C63 AMG lika dräpande som Opel Vectra OPC – men ingen gör narr av Mercedes för det.
    Man bryr sig inte.

    Hade allt detta drabbat ett icke privilegierat bilmärke så hade försäljningen och rycket rasat som en sten, men Audi, BMW, Mercedes, VW kan göra vad skräp som helst och klanta sig över måttan, men det betyder ingenting alls.

    Egentligen är det farligt, för en biltillverkare som vet att man kan bära sig illa åt utan att det straffar sig med vikande försäljning…
    Kan man verkligen lita på att en sådan biltillverkare anstränger sig? Om man nu vet att det går lika bra att inte göra sitt bästa…?
    Entusiasterna där ute kommer ju ändå att se till att sopa alla lik i garderoben under mattan och se till att ingen vågar knysta om det mer.

    Påminner om fotbollsklubbarnas hemliga arméer som alltid är beredda att övertala oliktänkande med lämpligt järnrör och klubba…
    Så varför anstränga sig…

  • #13 Re: BMW återkallar 1,3 miljoner bilar
    Olle Postat: 2012-03-27 11:50

    "Egentligen är det farligt, för en biltillverkare som vet att man kan bära sig illa åt utan att det straffar sig med vikande försäljning…
    Kan man verkligen lita på att en sådan biltillverkare anstränger sig? Om man nu vet att det går lika bra att inte göra sitt bästa…?"

    Ah... Du menar att BMW medvetet gjort fel?
    Och att återkallelsen bara är en rökridå?

  • #14 Re: BMW återkallar 1,3 miljoner bilar
    ncc-1701-e Postat: 2012-03-27 11:51

    Nej, den allsmäktig BMW av tyskland kan inte har fel, det måste vara nåt GM-toyota-hyundai konspiration

  • #15 Re: BMW återkallar 1,3 miljoner bilar
    Arvid Postat: 2012-03-27 12:17

    Jaha då börjar mediadrevet mot BMW,nä visst ja det är inte ett Asiatiskt bilmärke.Motorjournalister är ett lustigt gäng,trovärdighet på noll.Det här ebbar ut lungt och stilla,det är så man jobbar.Den här nyheten ger inte många extra lösnummer eller klickar på webben.

  • #16 Re: BMW återkallar 1,3 miljoner bilar
    J. Bloggs Postat: 2012-03-27 15:18

    Hade nyligen min BMW av denna modell på verkstad i 10 dagar på grund av batterikrångel. Verkstaden skyllde på att man väntade på en utbyteskabel till batteriet från Tyskland. Notan gick på närmare 5.000 kronor. Hade jag väntat en stund kanske felet skulle ha fixats på 30 minuter, och gratis?

  • #17 Re: BMW återkallar 1,3 miljoner bilar
    Nils Postat: 2012-03-27 15:52

    Paria skrev: "Klassiskt exempel på att privilegierade bilmärken med positivt ryckte och stora skaror anhängare kan klanta sig precis hur mycket som helst gång på gång utan att det spelar minsta lilla roll för vad opinionen tycker om det bilmärket eller för försäljningen."

    Ja, BMW "klantar" sig verkligen hur mycket som helst. De återkallar ju bilar i parti och minut...?

  • #18 Re: BMW återkallar 1,3 miljoner bilar
    larsson Postat: 2012-03-27 17:09

    Hahaha fel på en BMW kan inte låta bli att skratta, å mer blir de ju mer eljoks dom sätter i skiten hahaha

  • #19 Re: BMW återkallar 1,3 miljoner bilar
    Jocke Postat: 2012-03-27 18:18

    Anmärkningsvärt att det tog sådan tid att upptäcka felet, eller åtminstone komma sig för att åtgärda det.
    Lär iofs inte vara ett vanligt problem att det orsakar brand, då hade det säkert fixats tidigare.
    Bmw har väl aldrig gjort problemfria bilar, få gamla som rullar. Men riktigt schyssta är de i alla fall om du frågar mig!! Om det inte snöade i sverige skulle bmw vara mitt val.

  • #20 Re: BMW återkallar 1,3 miljoner bilar
    Lasse Postat: 2012-03-27 20:06

    Bra jobbat BMW. Alla biltillverkare med självaktning tar hand om sina evuntuella fel. Toyota/Lexus agerar likadant. Vem minns inte hur Audi/VW försökte "mörka" allt strul på 90-talet med länkarmar som pajja, lister som lossnade och bromsar som inte tog när det kom saltslask på skivorna. Förtroendet för koncernen gick i botten direkt.

  • #21 Re: BMW återkallar 1,3 miljoner bilar
    Richard Postat: 2012-03-27 21:48

    Förstår inte alla som finner fel i att BMW tar tag i ett problem och åtgärdar det. Problemet kan ju inte heller vara så stort då det dröjt så lång tid innan någon ens kommit på att klaga.
    Någon lustigkurre försökte få det till att BMW gjort fel med flit, skulle inte tro att någon biltillverkare gör fel med flit.
    Inte heller tror jag att några bilmärken ser det som positivt att tvingas återkalla bilar, speciellt inte 1,3 miljoner bilar. Jo Merscha led av att A-klass lade sig på taket, många lämnade märket när E-klass rostade. Men tycker man om ett märke och biltillverkaren åtgärdar problemet med nästa modell finns det väl inget som hindrar att man återvänder.
    Sen är det nog skit samma vilket bilmärke som har gjort fel och tvingas återkalla bilar, japps som europe. Men det är klart att Merscha, Audi och BMW har ju lite mer att bjuda på än jappsarna, som mest är en transport mellan A och B. Vilket kanske gör att de förlåts ett och annat fel mer än jappsarna, har de fel finns de ju inget kvar att erbjuda, en plastig tunnplåt burk men liten symaskin som gör att den knappt går frammat. Det finns väl bara en sak som kan sägas bra med jappsarna och det är att deras elsystem verkar fungera i all evighet. Tyvärr för dem att de inte själva förstått det, för de byter modeller på löpande band så även om en modell fungerar bra så ersätts den av en ny plastbubbla så den gamla genast ser gammal och trist ut. (fast de ser ganska trista ut redan nya, med undantag för en och annan modell).
    Tillbaka till BMW, jag är mer nyfiken på vad som kan ha orsakat att ett bakljus på min 123d lagt av, det är inte en säkring och inte glödlampan, bilen är 2,5 år och har gått 7800mil. Luktar elfel, hoppas de har bra goodwill, för i morgon få de kolla på den.
    /Richard

  • #22 Re: BMW återkallar 1,3 miljoner bilar
    Jögge Postat: 2012-03-27 22:27

    ni som tycker att detta är en liten åter kallelse, o jämför med toyota mm.. hur många bilar gör bmw om ett år? ...därför är detta en stor åter kallelse... bra att det åtgärdar! ...dock som en kille sade. ju mer el koks ju mer problem..det gäller inte alla märken! ...se de som leder elektrifieringen! ... toyota o, honda! ...se tex mercedes e klass, de gav upp med sina bromsar! ..klarar inte det...men det klarar toyota..framtiden blir spännande! ...nu måste även broms märkena elektrifiera sina bilar! ...hur går det med kvaliteten? ...

  • #23 Re: BMW återkallar 1,3 miljoner bilar
    Karl Postat: 2012-03-28 07:51

    Benny & Nicklas:
    om ni läser texten längst ner så förstår ni vad jag menar...

    "Washington Post lade ut en länk till tidningens artikel om BMW-återkallelsen på Twitter – något som Audi snabbt retweetade till sina 215.000 Twitter-följare."

  • #24 Re: BMW återkallar 1,3 miljoner bilar
    Steffe Postat: 2012-03-28 11:31

    Bra av BMW, visar att de tar ansvar för sina bilar och därmed ägare. Tar inte längre tid att kontrollera och ev åtgärda än att köra till närbutiken och handla. Som BMW-ägare är jag mycket nöjd, aldrig varit på verkstaden mer än för service var 3-tusende mil. Tänk ända från årsmodell 2003, märkligt! rullar det så gamla BMW:ar? Klart det gör för det är bra bilar, tillräckligt bra för att gratis låta åtgärda ett ev fel på en 9 år gammal bil, vilket övrigt bilmärke skulle gjort det? Och till Jocke, om du inte kan köra bakhjulsdrivet av någon anledning på vintern (som inte är något problem jämfört med framhjulsdrift, du må leva i det förgångena) går de flesta modeller säkert 80 - 90 % att få med fyrhjulsdrift.

  • #25 Re: BMW återkallar 1,3 miljoner bilar
    Beemer Postat: 2012-03-28 22:47

    Bra av BMW aatt inte sopa det under mattan även om det gäller dden förra modellen, en ren försiktigthets åtgärd som de upptäckt innan något allvarligt inträffat, det är inte alltid biltillverkare återkallar innan det händer något, och att BMW återkallar bilar är inte speciellt vanligt så det kändes väll skönt för vissa avundsjuka svenska att få gnälla av sig här lite och få spotta lite på ett så fint bilmärke som BMW. Och det här med att inte våga köpa BMW för att det snöar i sverige, ha ha jösses vilka kärringar, vilken mormor som helst kan tryckt köra en modern Bmw även vintertid.

  • #26 Re: BMW återkallar 1,3 miljoner bilar
    Blomkrukan Postat: 2012-03-29 18:12

    Angående A-klassen som hamnade på taket vid älgtestet som någon tidigare nämnde så vill jag minnas att till och med de svenska biljournalisterna blev anklagade för att ha mixtrat med bilen innan provet, endast för att kunna få smutskasta Mercedes. Hur som helst är det bra att BMW tar sig i kragen och erkänner felen och åtgärdar dom innan något händer.

  • #27 Re: BMW återkallar 1,3 miljoner bilar
    JB Postat: 2012-04-14 16:59

    alla märken har problen med sina bilar.Ffinns inga evighets maskiner det är bra att BMNW årerkallar sina bilar ock fixsar problemet och vad jag vet så har BMW gjort långa och många tester på de bilar som har haft problen innar de har kommit på vad det ska göra så de vet vad dem gör !!!!!!

  • #28 Re: BMW återkallar 1,3 miljoner bilar
    JB Postat: 2012-04-14 17:00

    ursäkta fel stavingarna =)

  • #29 Re: BMW återkallar 1,3 miljoner bilar
    oj Postat: 2012-04-24 15:50

    Problemet är att det nog inte är det som nu åtgärdas som har utlöst bränderna, utan själva kabeln fram till motorn. Att byta ut den kostar en rejäl slant...