• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Ny lag om vinterdäck på...

Ny lag om vinterdäck på lastbilar

Efter flera katastrofvintrar när lastbilar blivit stående på sommardäck i snöstormarna införs en ny vinterdäckslag för tunga fordon.

Redan efter nyår införs kravet på att även tunga fordon måste ha vinterdäck.

Catharina Elmsäter-Svärd (M). Foto: Kristian Pohl.

Nyhetsrapporteringen från de senaste vintrarna har dominerats av snökaos och stillastående lastbilar som ställer till stora problem i trafiken.

Men nu har regeringen beslutat att alla tunga fordon måste ha vinterdäck, eller likvärdig utrustning, på fordonets drivaxlar under perioden 1 december till 31 mars.

"Vintertid har vi sett olyckor med långa stopp i trafiken som följd, trots att merparten av de tunga fordonen haft godkända mönsterdjup. Därför skärps nu kraven", skriver näringsdepartementet i ett pressmeddelande.

Det nya vinterdäckskravet gäller för alla tunga fordon som trafikerar Sverige – men alltså enbart för drivaxeln.

"Med dagens beslut läggs ytterligare en pusselbit för säkrare vägar och bättre framkomlighet, för både näringsliv och privatpersoner. Förändringen gäller alla tunga fordon oavsett nationalitet och bidrar därför till såväl säkerhet som konkurrensneutralitet", säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M).

Under november och december 2011 inträffade 2.000 störningar i trafiken där tung trafik var inblandad, enligt en kartläggning som tidningen Motormännen och organisationen Motormännen genomförde. Av dessa hade 85 procent stor eller mycket stor påverkan på trafiken. Totalt orsakade olyckorna stopp och förseningar i trafiken på 158 dygn.

"Beslutet är efterlängtat och är en klar seger för trafiksäkerheten. Nu är det viktigt att landets polismyndigheter har resurser att se till att lagen följs, bland annat för att det inte ska uppstå en ekonomisk nackdel för den tunga trafiken som vill köra trafiksäkert", säger Maria Spetz, vd för Motormännen.

Jag tycker det är självklart att även tunga fordon ska ha vinterdäck.
524
13

Det finns 15 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Ny lag om vinterdäck på lastbilar
    Sa Postat: 2012-11-22 19:29

    Ingen, utom möjligen ägarna av landets åkerier kan väl tycka att det är dåligt.

  • #2 Re: Ny lag om vinterdäck på lastbilar
    snöstorm Postat: 2012-11-22 19:48

    Ägarna av alla de utländska åkerier som trafikerar, de med våra skattepengar byggda och (illa...) underhållna, vägarna tycker förmodligen ändå mer illa om det hela.
    Kanske kan detta hjälpa till att rensa bort de allra mest oseriösa aktörerna.

  • #3 Re: Ny lag om vinterdäck på lastbilar
    Fredrik Postat: 2012-11-22 21:35

    Det är otroligt goda nyheter! Skulle gärna se att allt gods går på järnvägen egentligen. Skulle man inte kunna lyfta på container i Malmö och köra de långa sträckorna på järnväg och sedan lyfta av vid olika strategiska stationer på lastbilar som kör ut det till industrin?

  • #4 Re: Ny lag om vinterdäck på lastbilar
    Lumi Postat: 2012-11-22 21:50

    Enkelt att sätta lag på det men se till så det följs också!

  • #5 Re: Ny lag om vinterdäck på lastbilar
    Balken Postat: 2012-11-22 22:06

    Är inte helt övertygad om att vinterdäck på drivhjulen ökar säkerheten. Visst kökollisioner orsakade av stillastående lastbilar kan minskas. Men dödliga frontalkollisioner lär inte minska. Så visst lägre samhällskostnad för mindre trafikstillestånd men en halvhjärtad insats för säkerhet

  • #6 Re: Ny lag om vinterdäck på lastbilar
    Skuggan Postat: 2012-11-22 22:50

    För sent...
    Borde gälla retroaktivt från 1 nov.
    Det har under senaste veckorna varit ett flertal stop efter bl.a. E 45 i Norrland, tack vare dåligt utrustade trailerdragare från sydligare trakter.. De blir stående i uppförsbackar och vågar heller inte åka utför.. Dessutom har en del kommit på att man "bara" får hjälp, om man lyckats orsaka mer eller mindre helstopp...
    Lokalt kända orsakar inte alls samma bekymmer när det är riktigt halt, de gör allt för att inte hindra övrig trafik.
    Och när skall våra politiker lära sig att sommarvägar i Götaland inte behöver vara detsamma i Norrland ??

  • #7 Re: Ny lag om vinterdäck på lastbilar
    svempa Postat: 2012-11-23 09:33

    Det är ju allmänt känt att vintenr börja i hela Sverige på litet olika tider. Därför tycker jag att ett fast datum kan vara litet olämplig, i Skåne är det fint väder = inga vinterdäck, men på vägen till Arjeplog (biltestarna´s transporter) kan det vara mycket vinter redan i November....Inte lätt att lösa. Att det gälla bara drivaxeln är bättre än inget, men jag skulle gärna se det på alla hjul, även styrande och även på trailern, konstig nog måste personbilssläpp ju har vinterdäck som motsvarar dragbilens vinterdäck. Så minimerar man risken för sladd av släppet, när bilen bromsar kraftigt in. Får lastbilstrailer ingen sladd???

  • #8 Re: Ny lag om vinterdäck på lastbilar
    PA Postat: 2012-11-23 10:55

    Bästa beslutet på långe,fattas bara lag för handsfree
    telefon

  • #9 Re: Ny lag om vinterdäck på lastbilar
    Bosse Lindström Postat: 2012-11-23 16:28

    ÄNTLIGEN!!!

    För tio år sedan var det tillåtet att köra tunga lastbilar med slitna sommardäck medan personbilar måste ha vinterdäck. Detta ifrågasatte jag, i egenskap av redaktör på branschtidningar (bl.a. inom däck och tunga lastbilar) och responsen från åkarna uteblev inte.

    De såg förslaget enbart som en extra kostnad. Inget om förbättrad säkerhet och ökad framkomlighet. Men då sommardäcken kan vila vintertid är ju kostnaden försumbar. Dessutom avdragsgill för åkerierna.

    Annat är det för "svenne" som tvingas köpa vinterdäck och detta till skattade pengar.

    Däckkraven på tunga lastbilar vintertid skärptes för några år sedan, men det är först nu (tio år för sent) som det blir hyfsat jämställt i trafiken.

    Det ska poängteras att flertalet svenska åkare sett till att ha bra mönstring på sina däck vintertid. Värstingarna är de ekipage som kommer in från södra Europa. Trailers körs av alla och där tycks ingen bry sig om skötsel av vare sig däck, bromsar eller belysning...

  • #10 Re: Ny lag om vinterdäck på lastbilar
    F Postat: 2012-11-23 20:17

    Håller med svempa...

  • #11 Re: Ny lag om vinterdäck på lastbilar
    Andden Postat: 2012-11-24 08:26

    Många bra kommentarer här. Jag har länge tyckt att det har varit idiotiskt att tung trafik får åka med sommardäck året runt. Att dom måste ha vinterdäck på drivaxlarna är helt klart ett steg i rätt riktning, nu återstår bara dom övriga också.

    Men jag delar även skepcismen gällande efterföljandet av dom nya lagarna. Visst, stora seriösa nordiska/svenska aktörer bör väl följa lagarna, men vi vet ju alla att det är vanligtvis inte dessa som är "farliga" i trafiken och orsakar trafikavbrott o.s.v. Hoppas att denna satsning är kopplad till en ordentlig polissatsning som ska se till att lagen efterföljs.

  • #12 Re: Ny lag om vinterdäck på lastbilar
    Benny Postat: 2012-11-24 16:31

    En optisk läsare som läser av att någonstans på fordonets däck går det att "läsa" M+S när dom kommer in via tullar eller terminaler, om kameran inte uppfattar någon sådan märkning stoppas fordonet att köra vidare in i landet. Underlättar att lagen efterföljs.

  • #13 Re: Ny lag om vinterdäck på lastbilar
    bilisten Postat: 2012-11-24 21:43

    Svepa har rätt.
    Drivaxeln är inte tillräckligt.
    Vinterdäck på alla hjulen är inte att begära för mycket.

  • #14 Re: Ny lag om vinterdäck på lastbilar
    Micke Postat: 2012-11-25 00:50

    Kommer att applådera den dagen svensk polis stoppar ett utländskt tungt fordon! Dom jagar bara svenska bilar, blir ju lite lättare med språket när man ska fylla i bötesbelopp för ett trasigt parkeringsljus/otillräcklig reflex/kört 2 minuter för länge! PS. Kör med godkända vinterdäck på driv- och styrhjul på dragbilen!

  • #15 Re: Ny lag om vinterdäck på lastbilar
    jeanette Postat: 2012-11-28 19:44

    Mitt i prick Micke