Vem vinner Årets Bil?

Nu har juryn som utser Årets Bil tagit fram åtta finalister. Spänningen stiger – är det återigen dags för en outsider att vinna?

Blir det Volkswagen Golf som vinner? Det är troligt, men visst skulle det vara roligare om Subaru BRZ och Toyota GT 86 tog hem segern?

Efter en hel del provåkande har juryn enats om åtta bilar som ska slåss om titeln Årets Bil. Nu ska det röstas, och vinnaren presenteras i samband med Genèvesalongen i mars 2013.

Bilarna som kan vinna är Ford B-Max, Hyundai i30, Mercedes A-klass, Peugeot 208, Renault Clio, Subaru BRZ/GT 86, Volkswagen Golf och Volvo V40.

Många i juryn representerar biltidningar i södra Europa vilket tidigare har gjort att främst italienska och franska bilar har lyckats bra. Men 2013 års upplaga av tävlingen kan bli första gången på länge som en riktig outsider faktiskt har chansen att vinna.

Det bevisas inte minst av att Volvo V40 finns med bland finalisterna. Dessutom har juryn valt att ta med körglädjesbomben Toyota GT 86 och Subaru BRZ. Klart är dock att vinnaren av Årets Bil 2013 inte blir eldriven. Förra årets vinnare blev Opel Ampera, och 2011 vann Nissan Leaf.

Jag tror att Volkswagen Golf tar hem vinsten.
71
220

Mer att läsa

Igår
Mercedes 600 kan knipsa av ditt finger – på två sätt
  • Supersvår quiz: Hur mycket kan du egentligen om Top Gear?
    Jaså, du kallar dig Top Gear-nörd? Upp till bevis! Nu är det dags att visa för kompisarna och kollegorna hur mycket du egentligen kan om Top Gear.
  • Alrik: Bilar är billiga
    Bilar är billiga! Tanken slår mig när jag tittar på nya Volvo S90. På 20 år har det som medelsvensken får kvar i plånboken ökat 70 procent. 1996 kostade Volvo 960 med 170 hk 260.000 kronor. Nya S90 "borde" därför kosta 440.000 kronor. Men det gör den inte. Långt ifrån.