• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Vem vinner Årets Bil?

Vem vinner Årets Bil?

Nu har juryn som utser Årets Bil tagit fram åtta finalister. Spänningen stiger – är det återigen dags för en outsider att vinna?

Blir det Volkswagen Golf som vinner? Det är troligt, men visst skulle det vara roligare om Subaru BRZ och Toyota GT 86 tog hem segern?

Outsiders som vunnit tidigare

1964: Rover P6
1968: NSU Ro80
1971: Citroën GS
1975: Citroën CX
1990: Citroën XM
1978: Porsche 928
1998: Alfa Romeo 156

Efter en hel del provåkande har juryn enats om åtta bilar som ska slåss om titeln Årets Bil. Nu ska det röstas, och vinnaren presenteras i samband med Genèvesalongen i mars 2013.

Bilarna som kan vinna är Ford B-Max, Hyundai i30, Mercedes A-klass, Peugeot 208, Renault Clio, Subaru BRZ/GT 86, Volkswagen Golf och Volvo V40.

Många i juryn representerar biltidningar i södra Europa vilket tidigare har gjort att främst italienska och franska bilar har lyckats bra. Men 2013 års upplaga av tävlingen kan bli första gången på länge som en riktig outsider faktiskt har chansen att vinna.

Det bevisas inte minst av att Volvo V40 finns med bland finalisterna. Dessutom har juryn valt att ta med körglädjesbomben Toyota GT 86 och Subaru BRZ. Klart är dock att vinnaren av Årets Bil 2013 inte blir eldriven. Förra årets vinnare blev Opel Ampera, och 2011 vann Nissan Leaf.

Jag tror att Volkswagen Golf tar hem vinsten.
71
219

Det finns 26 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Vem vinner Årets Bil?
    Edison Postat: 2013-01-03 15:12

    Visserligen går Golf från klarhet till klarhet men Renault Clio förtjänar att vinna. Renault förnyar sig på ett föredömligt sätt. Mercedes A-klass förtjänar minst att vinna, den tillför inget nytt. Volvo V40 är en läcker outsider men vinner nog inte.

  • #2 Re: Vem vinner Årets Bil?
    Cha Postat: 2013-01-03 16:04

    Jag håller med Edison.
    Med tidigare exempel hos de koreanska bilmärkena Kia & Hyundai har design fått de att bli storsäljare i Europa.
    Renault har tidigare haft RIKTIGT tråkig design. Många köper med hjärtat, inte med hjärnan. Clion kommer att hjälpa PSA upp på fötter igen.

  • #3 Re: Vem vinner Årets Bil?
    Jörgen Postat: 2013-01-03 16:18

    Vad har Golf tillfört för nåt nytt då...? Inget på 20 år, inte ens designmässigt !

  • #4 Re: Vem vinner Årets Bil?
    M. Esserschmitt Postat: 2013-01-03 16:48

    Gud ske pris har Renault INGET med PSA att göra.
    (eller tvärt om, kanske en del tycker)
    "PSA Peugeot Citroën, tidigare Peugeot SA (Peugeot Société Anonyme), är en fransk bilkoncern med märkena Peugeot och Citroën.

    PSA-koncernen bildades genom Peugeots uppköp av Citroën på 1970-talet. 1978 köpte PSA Chryslers europeiska del Chrysler Europe. Stora samordningar har skett inom koncernen med många gemensamma komponenter och delvis i det närmaste likadana modeller hos de olika märkena."

  • #5 Re: Vem vinner Årets Bil?
    Johan Persson Postat: 2013-01-03 17:21

    Mercedes A-klass eller Volvo V40 om de vet vad de snackar om. Golf är lika nytänkande som och intressant som knäckebröd.

  • #6 Re: Vem vinner Årets Bil?
    Chris jr Postat: 2013-01-03 17:46

    Det blir väl en typ av Miljö kärra som sticker ut ?!
    Annars tycker jag BMW M135i är en trevlig vagn.

  • #7 Re: Vem vinner Årets Bil?
    tom Postat: 2013-01-03 18:37

    Den bil som tillför mest nytt av dessa 8 är utan tvekan Ford B-Max. Mycket spännande bil.

  • #8 Re: Vem vinner Årets Bil?
    Nisse Postat: 2013-01-03 20:49

    Finns bara en bil som kan bli det.
    Har en klass kallad efter sig! (Det har inte någon annan)

    GOLF!!!

    MB är och förblir en välterklass, och V40 är fortfarande en Ford!!! (Trots att Kinersena har köpt upp dem)

  • #9 Re: Vem vinner Årets Bil?
    Martin Postat: 2013-01-03 20:54

    Årets Bil är ju ett skämt precis som de tog upp i Top Gear för några år sedan. Är det seriöst någon i hela Europa som trånar efter de här skräpbilarna? Fram med lite Aston Martin V12 Vantage, BMW M5 eller Lamborghini Aventador så kan vi börja snacka.

  • #10 Re: Vem vinner Årets Bil?
    Germania Postat: 2013-01-03 21:03

    A-klass är den kommande vinnaren tillsammans med Golf oavsett vad motorskribenterna röstar fram.

  • #11 Re: Vem vinner Årets Bil?
    ABT Postat: 2013-01-03 22:48

    Golf är den absolut bästa bilen. Den ska vinna om tävlingen är seriös.

  • #12 Re: Vem vinner Årets Bil?
    Romeo Postat: 2013-01-04 08:22

    Golf är en bil för de som är rädda för snygg design!

  • #13 Re: Vem vinner Årets Bil?
    Anton Postat: 2013-01-04 10:40

    VEM???
    Är det en person som ska bli årets bil i år?
    Kanske skulle skulle skicka journalisterna på kurs i svenska?

  • #14 Re: Vem vinner Årets Bil?
    Besserschmidt Postat: 2013-01-04 10:42

    AKlass? No way! Tillför inget nytt biltänk och är dessutom tråkig att köra.

  • #15 Re: Vem vinner Årets Bil?
    EMK Postat: 2013-01-04 11:18

    Vad då Vem vinner??? Är det en person som kommer vinna årets bil eller??? Skicka journalisten på en kurs i svenska innan ni sätter honom på att författa artiklar.

  • #16 Re: Vem vinner Årets Bil?
    Lars Postat: 2013-01-04 11:21

    Säkert inte Volvo V40 i alla fall. Volvo har ingen chans när flera andra bilföretag lobbar för sina egna bilar och mutar journalisterna. En hel del nationalism finns också med i spelet.

  • #17 Re: Vem vinner Årets Bil?
    Jurytänk?? Postat: 2013-01-04 12:00

    Utgår ifrån att vinnaren utses på neutral faktabasis.
    Inte av märkesfanatiker med tunnelseende för "sitt eget" märke.
    Innovation är det enda acceptabla kriteriet för valet av årets bil.

    I detta ljuset förefaller Volvo V40 - för sitt segment vara den enda tekniskt framåt produkten.
    Främst utifrån säkerhetstänk baserat på den lilla bilens premisser.
    Sedan är inte den heller fri från feltänk.
    Exv. delningen av baksätet i endast två delar.

    Att exv nu Mercedes tvingats kapitulera från sitt "innovativa högbygge" med A-klasse - som med facit i hand blev regalskeppet Vasa - och som kostat koncernen ofantliga åtgärdskostnader och innovativt anseende, - kan knappast vara en merit värd ett pris.
    Bara tyska ingenjörer med besserwissermentalitet, och som tror sig stå högt över fysikens lagar.

    VW Golf är just bara en ny generation VW Golf som man endast kan se som "man ändrar inte på ett vinnande koncept".

    Börjar kännas ganska mycket som ikonen VW Bubbla, och som senare märkligt nog blev kallad Beetle.
    1305 eller liknande, hade känts mera seriöst VW Bubbla historiskt sett.

  • #18 Re: Vem vinner Årets Bil?
    Olle Postat: 2013-01-04 18:24

    Bästa bilen ska så klart vinna, inte den som ser "fränast" ut. Stick och lek i sandlådan. Seriösa och mogna individer sätter Golf högst upp på önskelistan.

  • #19 Re: Vem vinner Årets Bil?
    Baden-Baden Postat: 2013-01-05 10:09

    Toyota GT86/ Subaru BRZ anser jag är vinnaren.

  • #20 Re: Vem vinner Årets Bil?
    Per Postat: 2013-01-05 13:01

    Om VW Golf vinner så kan dom lika gärna döpa om tävlingen till Årets Tråkigaste Bil 2013. Hoppas ändå på att motorjournalisterna har lite bilintresse och att någon annan vinner.

  • #21 Re: Vem vinner Årets Bil?
    Bertil Postat: 2013-01-05 13:15

    Golfen är naturligtvis bäst o vinnare! Vore kul om VW för en gångs skull sen kunde designa en snygg o säljande (sport-) kombi el - variant som de kallas på VW-språk! Tidigare Golf Variant har verkligen inte slagit.

  • #22 Re: Vem vinner Årets Bil?
    Stisse Postat: 2013-01-05 15:28

    Är inte reklamarna förlåt journalisterna redan betalda av VAG? Iallafall i de nordligare delarna av Europa... Om Golf INTE vinner ska jag sluta tänka så.... ;O)

  • #23 Re: Vem vinner Årets Bil?
    Calle Postat: 2013-01-07 01:30

    Kan inte finna en enda framgång som Golf 7 tilför bilvärlden.

    Står den åt som vinnare kan tävlingen Årets Bil läggas ned!

    Har redan provat den i Highline utförande (1.6 TDI)och den är en besvikelse. Framstolarne är nogot av dom trångaste jag har sittat i.

    Dom som kommenterar positivt om Golf kan inte provat skiten eller är hjärnetvättad av myten om at detta är en kvalitetsprodukt. VAG är ju expertar i "same shit, new wrapping"

  • #24 Re: Vem vinner Årets Bil?
    Sune Kågström Postat: 2013-01-08 00:27

    Jag kör Saab,hyllar Toyota och Subaru för driftsäkerheten,miljösatsningen (trots tråkighetstämpel, men vad gör det) Men jag tycker Volvo V40 o Ford B-Max är mest värd Årets Bil
    utnämningen

  • #25 Re: Vem vinner Årets Bil?
    R Postat: 2013-01-08 14:20

    "Många i juryn representerar biltidningar i södra Europa vilket tidigare har gjort att främst italienska och franska bilar har lyckats bra."

    Jassså, verkligen? Läs hemsidan nedan om du kan.

    http://www.caroftheyear.org/

    Ta reda på fakta först innan du skriver en massa strunt.

  • #26 Re: Vem vinner Årets Bil?
    Björn S Postat: 2013-01-08 17:25

    Köpte en Peugeot 208 igår så min röst får gå till den bilin :)