• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • "Saab är igång i augusti"

"Saab är igång i augusti"

Biltillverkningen i Trollhättan kan dra igång redan i höst. 8.000 bilar ska byggas i år, men på lång sikt ska siffran vara 120.000 bilar, hoppas Nevs.

Det dröjer till slutet av året innan Nevs sätter igång produktionen av 9-3X. Sedan- och cabrioletmodellen börjar produceras i augusti.

Nevs har fått kapitaltillskott från den kinesiska staden Qingdao, som investerar åtminstone två miljarder kronor i företaget.

Nu uppger Sveriges Radio P4 Väst att Nevs ska bygga 8.000 Saab 9-3 i Trollhättan med start i augusti. Men 2015 ska 120.000 bilar byggas årligen med tvåskiftsproduktion, hoppas Nevs.

De bilar som byggs i år blir förmodligen bensin- eller dieseldrivna – företaget hinner alltså inte få klar en eldriven version före 2014. Enligt P4 Väst ska Nevs i första hand bygga cabriolet- och sedanmodellerna av Saab 9-3. Den förhöjda kombimodellen 9-3X dröjer till slutet av 2013.

Jag tror det är fullt realistiskt att Nevs tillverkar 120.000 bilar årligen 2015.
679
145

Det finns 55 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: "Saab är igång i augusti"
    PAH Postat: 2013-01-10 10:59

    Som vanligt med positiva nyheter om Saab: Jag hoppas, men vågar inte tro på det

  • #2 Re: "Saab är igång i augusti"
    BlåGult Postat: 2013-01-10 11:01

    Kan inte sluta tänka på Vladimir Antonov's ord i TV: It's YOUR national pride, not mine. Tänk om SAAB, osandes svensk ingenjörskonst, kunde återuppstå. Sådant ger genklang i omvärlden. Sluta klaga på ryssar, GM, holländare, kineser och Gud vet vad. Spotta er i näverna, svenskar, och bygg!

  • #3 Re: "Saab är igång i augusti"
    apelsin Postat: 2013-01-10 11:08

    Varför inte bygga vanliga kombimodellen? Det var ju den mest sålda 9-3-varianten i kombilandet Sverige. Vilken drivlina ska användas? Är den gamla åter licensierad av GM eller ska man på några månader anpassa 9-3-modellen till en ny? Hur går det med anpassning till EuroNCAP-krav?

  • #4 Re: "Saab är igång i augusti"
    ZR1 Postat: 2013-01-10 11:22

    "Saab är igång i augusti"..... Än sen då?!?! vem bryr sig!?!?!

  • #5 Re: "Saab är igång i augusti"
    BlåGult Postat: 2013-01-10 11:24

    ..jag bryr mig.

  • #6 Re: "Saab är igång i augusti"
    Stefan Postat: 2013-01-10 11:28

    Jag också

  • #7 Re: "Saab är igång i augusti"
    CM Postat: 2013-01-10 11:37

    Jag också.

  • #8 Re: "Saab är igång i augusti"
    Robban Postat: 2013-01-10 11:43

    Alla med lite bilintresse bryr sig.... Även jag som gillar MB, Audi, BMW, Volvo.... M.fl

  • #9 Re: "Saab är igång i augusti"
    Flux Postat: 2013-01-10 11:45

    Håller med dig jag BlåGult. Vi svenskar borde ställa oss i nåt mörkt hörn och skämmas. Varken svenskt näringsliv som annars ska sno åt sig av allt förbannat brydde sig, inte heller regeringen, och många var fotfolket som präglts av jantelagen och vägrade tycka att Saab var nåt att ha.

    Det skulle till utlänningar för att se potentialen i Saab men Muller mötte ett sådant motstånd att säkert ingen annan heller klarat av att väcka Saab till liv igen. Men nu har både näringslivet och staten gått in och satsat, men inte är det det svenska dito, nej minnsan. Kineserna, de är de som kan nu för tiden. Toppen, Nu sker det som borde skett under svensk flagg för länge, länge sedan. Men den svenska regeringen har istället haft fullt upp med att putsa på förslag om månggifte, massinvandring, och ännu sämre utbildningsmöjligheter för folket. Fy faan säger jag bara.. All heder till Kina!!!

  • #10 Re: "Saab är igång i augusti"
    Herr Olsson Postat: 2013-01-10 11:45

    Dom kan säkert tillverka 120.000 bilar. Frågan är bara vart dom ska ställa alla osålda. Den enda man kommer se norrut från stallbackabron är Saabar på varenda åker hela vägen till Vänersborg

  • #11 Re: "Saab är igång i augusti"
    ZR2 Postat: 2013-01-10 11:45

    Även ZR1 bryr sig tydligen... Eftersom han t.om bemödade sig att skriva en meningslös kommentar

  • #12 Re: "Saab är igång i augusti"
    Rejo Postat: 2013-01-10 11:46

    Den här "nyheten" baserar sig uppenbarligen på det underlag som Nevs skickat ut till Saabs gamla leverantörer, för att utröna möjligheten att starta upp produktionen igen.

    Vilken normalt funtad person som helst inser att Saab inte kan komma upp i 120000 enheter per år redan år 2015, med enbart gamla 9-3 i bensin- och dieselutförande.

    Under Muller-eran 2010-2011 lyckades man sälja mindre än 30000 Saabar per år och då hade man ändå två modellserier att tillgå (9-3 och nya 9-5).

    Alltså ärligt talat, visst är det skönt att drömma, men man kan inte sväva helt i det blå. Om Nevs verkligen har gått ut med sådana fantasifulla planer förstår jag att leverantörerna är skeptiska.

  • #13 Re: "Saab är igång i augusti"
    SjöRobban Postat: 2013-01-10 12:09

    Som svensk ska man bry sig, finns nog inget land i världen som är så "anti" mot allt man själv tillverkar eller åstadkommer, tragiskt är ett bra ord. Gillar man Volvo eller BMW eller whatever så måste man vara smart nog att se över det och inse att all industri i Sverige gynnar oss. Och vi älskar bilar, eller hur?

    Jag bryr mig.

    Tycker däremot att 120k bilar 2015 är orealistiskt, men den som lever får se, det ska iaf byggas bilar!

  • #14 Re: "Saab är igång i augusti"
    UWb Postat: 2013-01-10 12:25

    Gällande försäljning i Europa, måste konstruktionen uppdateras för att klara krav på kollision med fotgängare, därför kan försäljning bara ske i Kina (innan Phoenix plattformen är färdig).

  • #15 Re: "Saab är igång i augusti"
    Chaan Postat: 2013-01-10 12:36

    Etanoldriven 9-3X tack

  • #16 Re: "Saab är igång i augusti"
    Nattsvart Postat: 2013-01-10 12:44

    Jag tror att man lär sälja fler bilar om man i stället väljer att börja tillverka Saab 92 tvåtakt, än gamla 9-3:or.

    Inse att vi svenskar hellre kör tyska förträffliga Golf och Passat än dåliga Saabar och skräpVolvo.

  • #17 Re: "Saab är igång i augusti"
    R.M9 Postat: 2013-01-10 12:53

    HEJA SVENSKA PRODUKTER!!!
    SAAB OCH VOLVO!!!!!
    VI BLIR DET VI KÖR.

  • #18 Re: "Saab är igång i augusti"
    Das Auto Postat: 2013-01-10 12:56

    Kan inte annat än hålla med nattsvart

  • #19 Re: "Saab är igång i augusti"
    Mr SAAB Postat: 2013-01-10 13:13

    Till alla pessimister, vänta o se.
    Ni kan köpa en annan bil.
    Själv skall jag köpa Saab, en bil som är säker, snygg och körglad i värdsklass. Dessutom tillverkad i Sverige!

  • #20 Re: "Saab är igång i augusti"
    Skulptören Postat: 2013-01-10 13:25

    Är det NÅGON där ute som kan sätta fingret på varför ingen större skara folk vill köpa Saab?
    Jag sätter mina ideer i prio-ordning:
    -låg(eller ingen, om vi exkluderar "facelifts" från bordet) takt på designevolutionen
    -marknadsföring

    Kanske borde Saab ha stått fast vid sin runda 92 design? Istället för som Volvo jaga vassa tyska linjer?

  • #23 Re: "Saab är igång i augusti"
    VM. Postat: 2013-01-10 13:28

    9-3:an är gammal & uttjänt. Den klarade inte av att slå konkurenterna under sina glans dagar, än mindre nu när nya BMW 3-serie visar vart skåpet skall stå. Vila i frid Saab.

  • #24 Re: "Saab är igång i augusti"
    VM. Postat: 2013-01-10 13:28

    9-3:an är gammal & uttjänt. Den klarade inte av att slå konkurenterna under sina glans dagar, än mindre nu när nya BMW 3-serie visar vart skåpet skall stå. Vila i frid Saab.

  • #25 Re: "Saab är igång i augusti"
    ZR1 Postat: 2013-01-10 13:30

    Svar till SAMTLIGA som bryr sig: Hade nån brytt sig så hade saab inte gått i konken. Sluta lura er själva, t.o.m regeringen sket i saab.... vilket skämt!

  • #26 Re: "Saab är igång i augusti"
    Nattsvart Postat: 2013-01-10 13:37

    Det är klart att svensken vill att det ska gå bra för Svenska Saab........Så länge någon annan betalar.

    Ska jag betala själv ser jag helst att mina pengar hamnar i Wolfsburg Europas nav.
    Och jag får en tysk kvalitetsprodukt där ingenting lämnats åt slumpen. Svensken vill ha VW på uppfarten, Bosch i köket, Miele i tvättstugan, Hilti i garaget. Handlar gör vi på Lidl och Mediamarkt.

    Svenska produkter och varor undanbedes vänligt men bestämt. Helt enkelt för dyra, dåliga med usel kvalitet.

  • #27 Re: "Saab är igång i augusti"
    Hans H Postat: 2013-01-10 13:42

    Jag håller fullständigt med Sjörobban.

    Och sedan är det ju skoj att se att även ZR1 bryr sig. På sitt, lite bakvända, vis.

    Och, VM; 9-3 är inte så gammal och uttjänt som du tror. Det var mer än fronten som fick ett "facelift". Och om du har rätt så skulle ju ALLA köpa BMW 3-serie och ALLA inklusive Honda, Mercedes och Audi skulle tvingas lägga ner. Men så är det ju inte. Alla har olika smak.
    Kan du inte se att man faktiskt kan vilja köra en annan bil än BMW, *oavsett* om den är bra eller inte?

  • #28 Re: "Saab är igång i augusti"
    Hans H Postat: 2013-01-10 13:44

    Nattsvart = Nachtschwartz.

    Du kan sluta fantisera om ditt Vaterland. Alla vill inte köpa tyskt, bara för att du vill det.

  • #29 Re: "Saab är igång i augusti"
    Hans & Gretchen Postat: 2013-01-10 13:49

    Jag skulle hellre dö än köra tysk bil.

  • #30 Re: "Saab är igång i augusti"
    Hzan Hzak Postat: 2013-01-10 14:13

    Tyska produkter är skit - har nu för 4 gången haft reparatör hemma på min helt nya Bosch diskmaskin (ej självvald - skulle aldrig välja en tysk produkt). Siemens-telefonerna pajar stup i kvarten och går ej att använda enligt instruktionsboken då de uppenbarligen är felkonstruerade. Tysk bil kommer jag aldrig köpa eftersom de är fula, dåliga och fula (och jag kan inte överse med att grundaren till det största tyska bilmärket hette Adolf H). Jag kan inte komma på någon tysk produkt som jag överhuvudtaget skulle kunna tänka mig att betala för. Tyskarna talar Europas fulaste språk, är dryga, fula, auktoritära och högljudda. Märkligt är de närmast "hjärntvättade" svenskar som ser tyskarna som sina "frälsare". Tyskarna har väl aldrig åstadkommit nåt annat än elände - de är odiskutabla världsmästare på att starta världskrig. Trots att vi är ett så mycket mindre land har vi genom historien varit långt mer innovativa. Ni tyskälskare borde istället vara stolta över att vara svenskar och ägna er kraft åt att framhäva ert eget land istället.

  • #31 Re: "Saab är igång i augusti"
    Uno Postat: 2013-01-10 14:26

    Har kikat på bilannonser under veckan - Mercedes E-klass diesel säljs fabriksny för 299.000:- istället för 410.000 listpris, nya BMW-520d för ca 320.000:- För sjuttsingen, det är ju billigare än vad jag måste betala för motsvarande nya Mazda6 Diesel automat som går på ca 350.000:- som jag också kikat på. De tyska "premium"märkena är alltså billigare än en "vanlig" japan?! Vafaan?! Vad hände med "premium" - dyra och exklusiva?! Har tyskarna blivit svårsålda?! Annars skulle de väl inte reas ut?! Trots att tyskarna är billigare lutar det åt Mazda 6...

  • #32 Re: "Saab är igång i augusti"
    Rune Sørensen Postat: 2013-01-10 14:45

    Gode nyheter, SAAB skulle aldri hatt GM som samarbetspartner, SAAB er et nationalt status, som har vært ledende innen ingenørkunst. Så vi her i norge håper virkelig at saab kommer i gang.
    Kjører en Saab 9-5 som taxi, nyeste modell. Er fornøyd med denne,

  • #33 Re: "Saab är igång i augusti"
    Der Erlkönig Postat: 2013-01-10 14:59

    @ Hzan Hzak:

    Du har druckit för mycket svensk Bier.

  • #34 Re: "Saab är igång i augusti"
    Alex Postat: 2013-01-10 15:24

    Tror att 9-3an kan sälja bra i kina, men även i Sverige om kombin kommer till en vettig peng!

    Lär ju svara Sverige och Kina som lär vara dom största och viktigaste marknaderna för 9-3. Tror framförallt på kina då det finns ganska många gamla/Halv-gamla modeller på Marknaden..

    Och Sverige vill ha SAAB! oavsett vad amatörerna i regeringen, töntar so mZR1 och sånt, hoppas feretsen att nya Corvette och G; bli så flippigt så man slipper ZR1, en Budget Amrikansk plast-räcer till överpris! köp en Nissa nGT-R istället, billigare och mycket bättre bil! eller en nyare begegnad Aston/lambo/Ferarri/annat roligt

  • #35 Re: "Saab är igång i augusti"
    mr volvo Postat: 2013-01-10 15:43

    Härligt!
    Tror att det går bra.
    Saab är en bil i toppvärldsklass!
    Öka takten!

  • #36 Re: "Saab är igång i augusti"
    Rejo Postat: 2013-01-10 16:16

    För Sveriges del vore det jättebra om Saab kunde återuppstå och tillverka 120000 bilar om året. Det skulle gynna vår arbetsmarknad och vår export. Muller var en bra entreprenör men en urusel företagsledare och ekonom. Synd att han körde Saab i konkurs för jag tror att någon med lite mer kompetens faktiskt hade kunnat fixa det. Det räcker inte bara att ha entusiasm och vilja, vilket Muller onekligen hade.

    Kan Nevs återstarta Saab? Ja, kanske det. Har man tillräckligt kapitalstarka investerare så är allt möjligt. Men snälla någon, VEM skall köpa bilarna? Ja, det finns absolut entusiaster och gamla trogna Saab-kunder som gladeligen skulle slanta upp hundratusentals kronor för en farbriksny gammal Saab 9-3. Man kan säkert sälja 5000 bilar, kanske 10000 bilar. Men hur kan någon inbilla sig att fabriken i Trollhättan redan år 2015 skulle vara uppe i full produktion på 120000 bilar? Oavsett om de är bensin- diesel- eller eldrivna? Det är så urbota dumt att man knappt tror det är sant.

    Jag börjar fundera på om inte Saab-entusiasternas högljudda hurrande är rent skadligt för företaget Nevs eventuella chanser att överleva. Minns hur Victor Muller togs emot med stående ovationer och hyllades som den värsta rockstjärnan i Trollhättan. Det är inte konstigt att han blev smickrad och fick en känsla av oövervinnerlighet - den berömda Saab-andan: allt vi gör är speciellt!

    Nu upprepas historien med Nevs. De blir så överväldigade av entusiasmen från herrarna på Saabsunited och alla andra Saab-fantaster i och runt Trollhättan att de plötsligt får för sig att det finns ett enormt sug efter den förträffliga bilen Saab 9-3 som är höjdpunkten av svensk ingenjörskonst. Tänk så besvikna de kommer att bli när de upptäcker att de högljudda Saab-fantasterna i själva verket nästan inte köper några nya bilar alls.

  • #37 Re: "Saab är igång i augusti"
    M Postat: 2013-01-10 16:36

    Jag gillar verkligen 9-3X designmässigt, det är en riktigt snygg bil (helt rätt av Nevs att sattsa på den).

  • #38 Re: "Saab är igång i augusti"
    kurt Postat: 2013-01-10 17:16

    Vilken motor ska man, dvs var får man tag på den? Blir det den gamla SAAB/Opel motorn eller blir det smarbete med BMW som man tidigare pratat om, eller...?

  • #39 Re: "Saab är igång i augusti"
    Pär G Postat: 2013-01-10 17:22

    Det var ju god ekonomi med 9-3 redan när den var en modern konstruktion i början på 2000-talet...eller hur var det nu igen. Just saabar mognar som gamla årgångsvin, varför inte lansera 99-turbo?

    Detta måste vara ett IQ test på låg nivå.

  • #40 Re: "Saab är igång i augusti"
    Stisse Postat: 2013-01-10 17:30

    Om ingen köpte SAAB då det begav sig, vem skulle köpa dessa bilar nu, OM märket skulle återuppstå?

    ;O(

  • #41 Re: "Saab är igång i augusti"
    z Postat: 2013-01-10 18:51

    Kul, bara man snabbt glömmer elbilsfantasierna kommer det att gå bra, mycket bra.


    PS. Undrar dock vad GM har för krokben på lager...

  • #42 Re: "Saab är igång i augusti"
    Jacob Postat: 2013-01-10 20:17

    Saab <3

  • #43 Re: "Saab är igång i augusti"
    tr Postat: 2013-01-10 22:07

    Skulle ju vara bra för regionen och sysselsättningen! Gillar nog saab, men att fortsätta producera den olönsamma och föråldrade 9-3 an är jag lite skeptiskt till.

    In med phenix och el bara!

  • #44 Re: "Saab är igång i augusti"
    mr volvo Postat: 2013-01-10 22:15

    Härligt!
    Heja Saab! Det är en bil i världsklass som är säker,snygg och körglad.Förstår att många blir avundsjuka, speciellt alla konkurrenter och dess anställda.

  • #45 Re: "Saab är igång i augusti"
    Jimmy Postat: 2013-01-10 23:56

    Felet med Saab var att ingen 9-5 kombi kom i tid och ev uppdatera 9-3an istället för att satsa på SUV modeller som inte säljer i USA då folk hellre köper Cadillac.

  • #46 Re: "Saab är igång i augusti"
    Pär G Postat: 2013-01-11 07:20

    Om man inte lyckas lura leverantörerna med snara fantastiska försäljningsvolymer så vill ingen satsa på att planera för produktion.

    Förfrågan är en testballong. Om FKG rekommenderar sina medlemmar att producera för saab på detta underlag så bör Sidahl hållas personligen ansvarig.

    Att sabbklubben här tycker att 9-3 är en modern bil beror på att det är just den bil man håller på att byta upp sig till, klart den känns modernare än 900-9000.

    Nybilsköparna ligger 2-3 generationer före denna antikvitet. Saabs föredetta nybilsköpare tillhör numera andra märken och kommer knappast tillbaka annat än på mycket lång sikt.

  • #47 Re: "Saab är igång i augusti"
    Martin Postat: 2013-01-11 12:05

    Det är lika lockande som att Volvo skulle börja tillverka 460n igen. 9-3 är ju lastgammal

  • #48 Re: "Saab är igång i augusti"
    z Postat: 2013-01-11 12:37

    Du Martin varför inte dra till med PV444 eller ÖV 4 "Jakob".

  • #49 Re: "Saab är igång i augusti"
    Anders Lundblad Postat: 2013-01-11 16:49

    Om Saab kommer igång, vilket jag hoppas. Bygg "nya" 9-5 combi med diesel och senare eldrift. Eller kanske en hybrid. Satsa på diesel och el. Det är väl bättre för landet Sverige om vi kan utbilda ingengörer och bilarbetare här och behålla dem. Lycka till NEVS med återuppbyggandet av SAAB.

  • #50 Re: "Saab är igång i augusti"
    Pär G Postat: 2013-01-11 19:21

    Ingenjör. Läs på vad som gäller rättigheter för 9-5.

  • #51 Re: "Saab är igång i augusti"
    Kim Postat: 2013-01-11 22:20

    Allt går att lösa med kunskaper, kontakter och pengar, Den som sitter på rättigheterna är Muller.

  • #52 Re: "Saab är igång i augusti"
    z Postat: 2013-01-12 11:54

    re Pär G,

    Ja "rättigheterna" till 9-5an hamnade väl genom "socialiserandet" av GM 2009 i nordamerika.

    Men nu är det som det är så vi får önska lycka till med 9-3an.

    PS. Undra just hur ex USA agerat kring "rättigheter "om EU tillsammans med de europeiska bilfacken tagit över/startat ett nytt Opel/SAAB och Vauxhall...

  • #53 Re: "Saab är igång i augusti"
    M Postat: 2013-01-12 12:08

    Blir prissättningen rätt på nya Saab 9-3X så finns det ett stort tomrum just nu på den svenska nybilsmarknaden, för en vettig mellanklass kombi, efter att Volvo slutat tillverka V50:n.

  • #54 Re: "Saab är igång i augusti"
    Ögat Postat: 2013-01-15 11:08

    Hela Trollhättan bryr sig!

  • #55 Re: "Saab är igång i augusti"
    Kalle Postat: 2013-01-24 00:44

    De som har köpt andra bilar, kommer nog att gå tillbaka till SAAB. För det finns ingen bättre bil.

  • #56 Re: "Saab är igång i augusti"
    eric Postat: 2013-02-02 12:08

    Jag klickade på "bromsa" men jag hoppas verkligen att jag har fel...

  • #57 Re: "Saab är igång i augusti"
    Pär G Postat: 2013-06-15 09:49

    Kalle, just det min Saab är världens bästa bil, dadda!
    Har man svårt med tänkandet så här man, är du en vuxen person på riktigt?

Du kan inte längre kommentera. Efter 30 dagar låses kommentarerna på auto motor & sport.

Månadens fråga

  • Om du kunde hyra en klassiker i en vecka, vilken av nedanstående skulle du välja? (Ju tjusigare bil desto mer kostare det, så klart!)

Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    auto motor & sport nyhetsbrev
Trafiktesten