
Vi trodde att McLaren P1 skulle bli hopplöst ”undermotoriserad” jämfört med Porsche 918 Spyder (795 hk) och Ferraris kommande supersportbil F70 (950 hk). Men nu vet vi att McLaren P1 kan vara med och leka tillsammans med de stora pojkarna – vilket innebär en del mycket spännande dueller i framtiden.
Inför världspremiären på Genèvesalongen portionerar McLaren ut bilder och fakta om nya supersportbilen P1. Idag är det dags att berätta om motorn och då får vi reda på att den omarbetade M838T-motorn från MP4-12C ger inte mindre än 737 hk vid 7.500 rpm och 720 Nm från 4.000 rpm.
För att stötta V8:an på 3,8 liter har McLaren tillfogat en elmotor som kan ge 179 hk och 260 Nm. Som de flesta elmotorer är det fullt vridmoment nästan direkt på ”tomgång” och det gör att de två motorerna toppar sina gemensamma vridmomentkurvor vid 4.000 rpm – då uppnås 900 Nm. McLaren kallar detta för ”Twin Power”.
Det torde innebära det bästa från två världar med en varvvillig V8 och en vridstark elmotor. McLaren berättar också att elmotorns konstanta vrid innebär att man kan snabba upp växlingarna i den sjustegade dubbelkopplingslådan.
Batteripaketet sitter mellan motor och kupé, väger 96 kilo men McLaren nämner inget om kapaciteten mer än att energilagringen räcker för en körsträcka på över 10 kilometer, enbart med elmotorn. ”Tillräckligt för stadskörning”, menar McLaren och det innebär att man kan köra sin P1:a ut ur garaget utan att väcka grannarna på söndagsmorgonen.
Vid ”normal” körning regenereras bromskraften för att ladda batteripaketet och det kan även återuppladdas med kabel från vägguttag. Laddaren får plats i bilen, eller kan lämnas i hemmet för att spara vikt.
Eftersom McLaren P1 klassas som en laddhybrid kan den dra nytta av EU:s generösa körcykel. Där används tvärsnittet mellan en körning med elmotor och fulladdat batteri samt en körning där batteriet är så pass urladdat att förbränningsmotorn går in och fyller på laddningen. Den exakta förbrukningen nämns inte men McLaren påstår i alla fall att CO2-utsläppet enligt EU:s körcykel ska hamna på under 200 g/km.
För att optimera upplevelsen bakom ratten finns det två knappar vid ekrarna. IPAS-knappen (Instant Power Assist System) ger full effekt från elmotorn och DRS-knappen (Drag Reduction System) vinklar bakvingen för att ge minimalt luftmotstånd.
Mer fakta än så här får vi inte reda på, för stunden. Men snart öppnar Genèvesalongen och då ska vi få reda på alla detaljer om McLaren P1.