• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Ferraris supersportbil...

Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta

Äntligen är Ferraris supersportbil officiell och namnet är – håll i er – ”LaFerrari”. Totaleffekten från V12:an och elmotorn är 963 hk och toppfarten anges till ”över 350 km/h”. 0–300 km/h ska gå på 15 sekunder, alltså nästan lika snabbt som Koenigsegg Agera R.

Ferrari LaFerrari Geneva 2013

Dörrarna viker upp sig och det ser ut att finnas ett par stödjande gångjärn i bakkant. Vad bilden inte avslöjar är att LaFerrari inte är någon liten bil, direkt, med en längd på 4,7 meter. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION! Det finns fler högupplösta bilder längre ner på sidan.

Genèvesalongens stora stjärna levererar Ferrari i form av sin välbevarade hemlighet, den nya supersportmodellen "LaFerrari". Namnet har redan väckt en hel del rabalder och ni är välkomna att tycka till i kommentatorsfältet nedan. Namnet ska åsyfta att detta inte bara är en Ferrari utan den Ferrarin, med allt vad varumärket står för förpackat i en bil ("Ferrarin Ferrari") Men i väntan på era åsikter ska vi berätta vad vi vet, så här långt.

De av er som följt nyhetsflödet sedan i höstas känner nog igen en del av faktauppgifterna om Ferrari LaFerrari. V12:an är på 6.262 cc och vrider ur sig 800 hk (588 kW) vid 9.000 rpm, maxvridet är 700 Nm vid 6.750 rpm. Längst bak i transaxeln (växellådshuset bakom bakaxeln) sitter elmotorn som stöttar den nerviga V12:an med 163 hk (120 kW) och 270 Nm. Elmotorn hjälper till vid start från stillastående och kan även skjuta på vid växlingarna då V12:an är urkopplad under några korta millisekunder.

Prestandauppgifterna för Ferrari LaFerrari är lite svävande ännu men 0–100 km/h anges till "under 3 sekunder" och toppfarten är "över 350 km/h". Med enbart bakhjulsdrift är det förstås svårt att få en riktigt bra 0–100 tid (tänk Nissan GT-R) men 0–300 km/h ska på 15 sekunder för LaFerrari. Vilket är bara några tiondelar långsammare än Koenigsegg Agera R (14,53 sekunder).

Missa för allt i världen inte YouTube-klippet nedan på Ferraris nya LaFerrari. Äntligen får vi höra hur V12:an låter - liknar ljudet Formel 1?


Ur miljösynpunkt hjälper elmotorn till en hel del och enligt EU:s testcykel ska LaFerrari inte ge ett större koldioxidutsläpp än 330 g/km, vilket ska sättas i relation till den enorma toppeffekten som drivpaketet kan ge. Målet är att utveckla Hy-Kers systemet ytterligare för att kunna köra LaFerrari på enbart elmotorn under kortare sträckor, vilket i så fall kan sänka CO2-utsläppet till runt 220 g/km (sannolikt då enligt de regler som gäller för EU:s laddhybrider).

Designmässigt är LaFerrari nog något av det djärvaste som Ferrari gjort. Man kan skönja några huvudlinjer längs sidorna men enligt de uppgifter vi fått under hösten är hela karossen underkastad de siffror som producerats i vindtunneln. Ingenting är designat för "show" utan bara för "go". LaFerrari är ritad av Ferraris chefsdesigner Flavio Manzoni, utan någon hjälp av Pininfarina, men som tidigare nämnts är det nog vindtunneln som fått bestämma det mesta. Vikten anges till 1.255 kilo men det är "torrvikt", utan några vätskor som bensin och olja.

Bromsarna är utvecklade av Brembo, keramiska skivor givetvis och från 200–0 km/h ska det bara behövas 115 meters bromssträcka. Fram sitter det 398 millimeter stora skivor och bak är diametern 380 mm. Greppet sköter Pirelli om med speciella P-Zero däck i dimensionen 265/30-19 fram och hela 345/30-20 bak.

Endast 499 exemplar av Ferrari LaFerrari ska byggas och det blir bara tre kulörer att välja på. Priset för LaFerrari är 1,2 miljoner euro, i runda slängar 1,5 miljoner kronor mer än McLaren P1 som också premiärvisas i Genève och har ungefär samma toppeffekt och drivlina. Men målgruppen är förmodligen ganska okänslig för pris.

Som signaturen "Henrik" så vänligt tipsade om finns det mycket mer att lära och läsa om Ferrari LaFerrari på specialsajten med samma namn. Klicka på länken för att hoppa dit i ett nytt fönster.

 

Kanonläckert - det här är den häftigaste supersportbilen just nu!
330
146

Det finns 55 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    .... Postat: 2013-03-05 12:21

    Låter som namnet på en strippa?

  • #2 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    .... Postat: 2013-03-05 12:21

    Låter som namnet på en strippa?

  • #3 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    Henrik Postat: 2013-03-05 12:28

    Missa inte laferrari.com/en.

  • #4 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    ferrari Postat: 2013-03-05 12:40

    Läcker!

  • #5 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    LJ Postat: 2013-03-05 12:46

    Som vanligt, toppen. Ferrari är och förblir nr 1.

  • #6 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    AH Postat: 2013-03-05 12:47

    Ferrari LaFerrari trodde jag var namnet på någon som årligen medverkar i stockholms prideparad utklädd till motsatt kön?

  • #7 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    EB Postat: 2013-03-05 13:06

    Superfet, kaxig och ett tekniskt underverk - grattis Ferrari och Italien, välkommen tillbaka till superbilstronen!

  • #8 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    Johan Persson Postat: 2013-03-05 13:06

    O vad besviken jag blev... nej Porsche 918 vinner denna klassen utan tvekan.

  • #9 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    Emil Postat: 2013-03-05 13:12

    Ser fantastiskt optimerad ut och låter ju helt underbart. Svår nöt för McLaren P1...

  • #10 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    Rikard Postat: 2013-03-05 13:15

    Förutom det svarta taket så är den ursnygg!
    Läckra fälgar!

  • #11 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    LaStrippa Postat: 2013-03-05 13:27

    Den är riktigt snygg och nästan lika läcker/bra som Koenigsegg! Fast bara NÄSTAN!

  • #12 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    LaStrippa Postat: 2013-03-05 13:28

    Den är riktigt snygg och nästan lika läcker/bra som Koenigsegg! Fast bara NÄSTAN!

  • #13 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    Robban Postat: 2013-03-05 13:34

    Ren och tidlös design. Inte alls lika spektakulär som McLaren P1 och Lamborghini Veneno, men det är ingen nackdel i mina ögon.

  • #14 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    Jooon Postat: 2013-03-05 13:56

    Snygg NSX , seriöst, ser ut som en leksaksbil.

  • #15 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    Maths Postat: 2013-03-05 14:24

    Namnet är ju genialiskt, den optimala Ferrarin. Betydligt snyggare än Mc Laren och hemska lambon :)

  • #16 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    ZR1 Postat: 2013-03-05 14:25

    blir lite inflation på namnet Ferrari i texten.

  • #17 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    AK Postat: 2013-03-05 14:39

    Urfånigt namn. Ferrari Gonzo vore bättre? Troligen har de tittat för djupt i Grappa-flaskan när de kom upp med namnet. Men visst är den läcker. Ser ut som en korsning mellan en 458 och Ferrari SP1 Fioravanti. Men frågan är om inte P1 ser bättre ut?

  • #18 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    M Postat: 2013-03-05 14:45

    Grymt läcker bil, en lottovinst räcker ju inte långt tyvärr...

    Att tala om miljö är ju ganska fånigt då det handlar om totalt 499 bilar som kommer att rulla ett fåtal mil om året. Det är väl bara att hoppas att hybridsystemet tillför mer prestanda än det tar bort genom sin extra vikt. Annars var det väl inte värt att bränna de extra pengarna på att utveckla det...

  • #19 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    Peter Postat: 2013-03-05 15:18

    Jättesnygg bil! Bättre än Enzo.

  • #20 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    Jocke Postat: 2013-03-05 15:22

    En il för Kungen, han gillade ju La Camilla!!

    Grym på alla sätt snyggare än P1 och får Porsche 918 att se lite mesig ut. Bra jobbat Ferrari.
    0-300 på 15 sek är ju inte så dumt heller.

  • #21 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    Leffe H Postat: 2013-03-05 15:45

    Nä, Ferrari kan nog börja lära sig lite av Koenigsegg, så blir det nog bra så småningom...

  • #22 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    Fefferoni Postat: 2013-03-05 15:49

    En Ferrariröd Ferrari LaFerrari får det bli! Med extra fefferoni.

  • #23 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    Joakim Postat: 2013-03-05 15:50

    Sjukligt häftig!

    Nu gäller det "bara" att någon biltidning tar tag i det hela och lägger upp ett stort avgörande test mellan Mclaren P1, LaFerrari och Porsche 918! Accelerationstest och toppfartstest på Ehra Leissen, bantest på Nurburgring, Hockenheim och Topgears testbana samt 500 mil på vanliga vägar. Pagani Hauyra får gärna också va med på det hela, OM den inte är utrustad med olagliga sulor :-) Kommer hur som helst bli ett sanslöst bilår! Awesome!

  • #24 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    Raderad Postat: 2013-03-05 15:55

    Fan va ful! Jag väntar 1 år till, då visar Corvette C7 ZR1 vart skåpet ska stå.

  • #25 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    Richard Postat: 2013-03-05 16:35

    Riktigt läcker, baken är kanske inte helt min smak, men jag hade nog vant mig.

    ZR1, du har nog snöat in lite. Visst har jänkaren blivit bra mycket bättre, eller till och med riktigt bra, men skönhetsmässigt är det fortfarande som att jämföra plastbilen i sandlådan med en skulptur i kolfiber på....modevisning eller någon berömd konstutställning. Vi pratar känslor, kärlek, något som talar till hjärtat, inte till en cowboys enkla kravlista: stor motor, 4 stora hjul, lite plast och billig kosmetika. Visst ZR1 är en bra bil, massor av körglädje för pengarna och säkert en mer bruklig bil, men du kan inte mäta den fula ankungen med en vacker skönhet (såg svanen).

    Den nya Lambon gör bort sig fullkommligt, ser ut som man klistrat på en masa kantiga kolfiber bitar på en bil man helst vill dölja.Men OK det blir bara 3+1 så risken att men ser en är ju minimal.

    918 är riktigt snygg, men när kommer den?

  • #26 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    Hmmmm... Postat: 2013-03-05 16:57

    Grann bil, ur vissa vinklar ser den ut som en futuristisk version av en 288 GTO. Najs!

  • #27 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    Johan Postat: 2013-03-05 17:31

    Känns som korsning av Enzo och SAABs konceptbil EV-1. Usch! F-40 var den sista riktigt snygga Ferrarin.

    http://photo-voiture.motorlegend.com/high/saab-ev-1-concept-63953.jpg

  • #28 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    Sebastian Postat: 2013-03-05 17:32

    Ett namn som innebär stolthet, en prestanda samt utseende som utstrålar racing och skönhet och en teknik som för den som nu kommer köra den bör innebära magisk körglädje. En ultimat Ferrari med andra ord!

  • #29 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    Namnet Postat: 2013-03-05 17:33

    är ett skämt, en ferrari ska ha ett exotiskt namn.

    Vad gäller utseendet är jag splittrad. Å andra sidan är den ju snygg, speciellt rakt framifrån och rakt bakifrån. Ser bra ut från övriga vinklar också. Men ta upp en bild på F12 Berlinetta och jämför baken, ser väldigt lika ut. Framlampora är direkt derivat av 458 lampor, tråkigt. Jag håller inte med AMS redaktionen att det är ferraris dvärjaste design. Påminner alldeles för mycket om F12 och 458, sen har dem gjort designen mer busy. Enzo var unik när den kom, liknande ingen ferrari.

    Sen är jag övertygad om att P1 kommer äga LaFerrari på ringen. LaFerrari har ingen bakspoiler som är i närheten av den som P1 har. Alla snabba bilar som gjort låga 7 och höga 6 min tider har stora bakspoilers.

  • #30 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    Jonas Postat: 2013-03-05 17:35

    Supersnygg, P1 och 918 kan slänga sig i väggen
    vem vill ha dom nu? Jo alla som inte fick köpa ferrarin förstås.

  • #31 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    antonio Postat: 2013-03-05 18:28

    Alla bilar med höga sexor o låga sjuor har inte Rory Byrne som pappa heller :)
    Tror nog den hänger med utan grotesk vinge...

  • #32 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    Utter Postat: 2013-03-05 18:37

    Hmm, vart sätter man fast reg.skylten fram på den där? :)

  • #33 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    Leffe Postat: 2013-03-05 18:40

    ja grabbar försök att få köpa en
    här gäller ej pengar
    det är bara vissa som kommer över denna
    dyrgrip

  • #34 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    Patric Postat: 2013-03-05 18:43

    Är det ändå inte helt fantastiskt att vi har en svenskproucerad bil ute på marknaden som är fränare än Ferraris bästa bil någonsin som precis premiärvisats? Jag känner mig väldigt stolt över vår svenska superbil från söder

  • #35 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    Thomas Postat: 2013-03-05 19:10

    Fy vad ful den är.

  • #36 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    sebbe Postat: 2013-03-05 19:19

    Fruktansvärt FUL !!!

  • #37 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    Johan Persson Postat: 2013-03-05 20:10

    Corvette har¨inte ens i klassen att göra som vanligt men du lever i en liten drömvärld ;)

  • #38 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    namn Postat: 2013-03-05 20:18

    Riktigt fräck bil de utvecklat men hur tänkte de när de döpte den?! Det som imponerar mest på mig är tekniken, framförallt interaktionen mellan V12a och elmotor.

  • #39 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    Lambo Postat: 2013-03-05 20:20

    Ful.. Vilken besvikelse :(

  • #40 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    Rickard W Postat: 2013-03-05 20:29

    Oj Oj vilken bil....denna bil skickar ju nya Lamborghinin tillbaka till stenåldern. Hur kan Lamborghini visa upp sådan pinsam dynga på Geneve mässan? Hur tänkte dom? Design mässigt sopare den också banan med McLaren P1. McLaren P1 klarar sig dock på sitt teknik innehåll och unika design. Dock ser designen rent löjlig ut om man jämför med denna skönhet. Endast Porsche 918 och Koenigsegg Agera S slipper skämmas då dessa har både senaste teknikinnehåll och snygg design....men som sagt LaFerrari är tillbaks på tronen !!! Stackars alla som har beställt en McLaren P1. Ställ dessa bilar bredvid varandra så förstår ni vad jag menar. Wow vilken bil !!!! Namnet är riktigt coolt...LaFerrari ....the king is dead..long live the king !!

  • #41 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    M Postat: 2013-03-05 21:13

    Betyder detta (med tanke på namnet) att det inte kommer någon Ferrari som slår denna i framtiden? Vad ska efterträdaren kunna få för namn som toppar detta? ...eller ska man lägga ner vidareutvecklingen efter denna (ultimata) Ferrarin?

    Kanske inte så smart namnval ändå...

  • #42 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    Bilälskaren Postat: 2013-03-05 21:15

    Visst, den ser fantastisk ut framifrån och bakifrån. Från sidan har de dock inte lyckats. Prestanda, mycket imponerande, men hur kommer det sig att Koenigsegg fortfarande är snabbare både till 0-200 och 0-300 och sannolikt troligt 0-350? Jo, CK och hans team är oerhört kompetenta och vågar "think outside the box. Grattis Koenigsegg och Ferrari!

  • #43 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    Germania Postat: 2013-03-05 22:18

    Antagligen är Ferraris bilar redan tecknade, men hur går det för Koenigsegg? Blir det 0-200-20 nästa gång? Trots att de "tänker utanför lådan".

    Synd att de inte får lite fler bilar sålda, något de verkligen förtjänar.

    Prestanda är en stor del av det hela men inte allt.

  • #44 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    Joakim Postat: 2013-03-05 22:23

    Sanslöst!
    Enligt Autocar så fixar LaFerrari Fiorano på 1 min 19 sekunder, och dessutom ett simulerat varv på Nurburgring på under 7 minuter. De kan man jämföra med bilar såsom 599XX och FXX som fixar de på 1,17 samt 1,18. Dom hade dessutom slicks vid tillfället medan LaFerrari hade gatdäck. Dessutom va de precis att 599XX fixa Nurburging på under 7 minuter.

  • #45 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    Andden Postat: 2013-03-05 22:50

    Med tanke på den designinriktning Ferrari tagit den senaste tiden, så måste jag säga att jag var skeptiskt. No more. Våldsamt fräck och tekniskt väldigt imponerande. Namnet däremot kan vara bland de sämsta på länge. Men jag är inte bitter..

    Porsche 918 Spyder
    Koenigsegg Agera R
    McLaren P1
    Pagani Huayra
    Ferrari LaFerrari

    "Det var bättre förr", fan heller!

  • #46 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    JohanL Postat: 2013-03-06 00:08

    Ärligt talat så skiter jag i vad bilen heter så länge den går och låter som den gör! Snygg är den oxå

  • #47 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    R-ace Postat: 2013-03-06 02:38

    Framtill är laFerrari grym - både framifrån och i profil. Då har jag lite svårare för själva kupén i form av en svart boll som sticker upp ur bilen... Att sidorutans underkant vandrar uppåt vid dörrarnas bakkant och bakåt - ser inte det lite konstigt ut? Jag har för mig att Bertone provade det på en grön konceptbil på 80-talet - inte så snyggt... Och hur kan en vindtunnel ha formgett bilens sida, som känns lite för "orolig" för att vara aerodynamisk? Och är det verkligen så snyggt, egentligen? Bakifrån känns det lite överjobbat för min smak... Bildena 19 och 20 belyser min kritik.
    Men det kan vara som med musik ... Vissa låtar sätter sig direkt, men man tröttnar ganska snabbt på sådana lättillgängliga låtar. Andra, däremot kan kräva en del inlyssning och sådana låtar växer och har ett större "djup"...
    Så det blir väl till att köpa en, så att jag kan titta på den ofta och på det viset gradvis vänja mig vid designen. Med tiden gillar jag den kanske, rentav! Det finns i alla fall många "designelement" att upptäcka på bilen...
    458:an är snyggare än så länge, i alla fall. Det verkar vara svårt att designa supersportbilar - det är tyvärr inte ofta de är så snygga... Man lägger ner alltför mycket arbete på alltför många "tuffa" detaljer, men glömmer vikten av en ren, vacker och tidlös design. Är den fortfarande vacker om sisådär en 20 år??

  • #48 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    Thomas Postat: 2013-03-06 08:29

    Ser ut som en konceptbil från 80talet. men säkert grym på vägen!

  • #49 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    Viktor Postat: 2013-03-06 09:19

    Ingen av Ferraris specialmodeller är ju snygga men det här tar priset. Designen är säkert ändamålsenlig men snygg är den inte. Påminner starkt om Ferrari P4-5.

  • #50 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    Mads Postat: 2013-03-06 13:26

    Helt jävla grym, kommer inte bli lätt att heta P1 eller 918. Kommer nog slå lika bra som enzon gjorde. Vilket mästerverk.

  • #51 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    LJ Postat: 2013-03-06 13:41

    Något av det absolut snyggaste som har gjorts. Återigen full pott Ferrari.

  • #52 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    Robin Postat: 2013-03-06 16:09

    Design / Skönhet

    1.Ferrari LaFerrari
    2.McLaren P1
    3.Pagani Huayra
    4.Porsche 918 Spyder
    5.Koenigsegg Agera R

  • #53 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    Kapten Filling Postat: 2013-03-06 18:27

    Läcker bil, jönsigt namn.

  • #54 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    Manne Månegren Postat: 2013-03-06 23:25

    Katastrof. Ferrari har försökt delvis ta designen från Glickenhaus P4-5, och smetat ihop den med 458-style lyktor och ett par helt felplacerade fälgar. Det blir högt osmakligt. På toppen av det har de valt ett modellnamn som kanske låter bra på Italienska. Men på övriga språk låter det bara löjligt.
    Nej fy bubblan, McLaren P1 alla dagar för min del...

  • #55 Re: Ferraris supersportbil ”LaFerrari” – alla bilder och fakta
    någon Postat: 2013-03-12 00:01

    Som alla andra Ferraris, ful. Helt korkat namn också låter som någon slags sång. En femåring skulle kunna göra både bättre design och namn. Det blir Veneno för mig.