Hoppa till innehåll

Så dyr blir din bilkörning om Mp får bestämma

Vi har fått en pratstund med miljöpartiets språkrör Åsa Romson, för att förhöra oss om vad hon har för förhållande till bilar och vad som skulle kunna hända om Miljöpartiet fick bestämma lite mer.

Så dyr blir din bilkörning om Mp får bestämma
Åsa Romson munhöggs nyligen med Annie Lööf i SVT:s partiledardebatt.

Hur mycket ska koldioxidskatten höjas?

Vi har redan världens högsta koldioxidskatt, men vi är också ett av jordens rikaste folk, så den kan höjas ytterligare som ett styrmedel. Det är billigare för ett företag i dag att rationalisera bort en städerska än att rationalisera bort sina utsläpp eller elanvändning.

Var går gränsen för koldioxidskatten innan den bromsar utvecklingen?

Alltså vi ska inte göra några chockhöjningar. Utan vi måste vara medvetna om att ha en konkurrenskraftig exportindustri, de har ju en nedsättning av koldioxidskatt. Vi skulle vilja ha ett globalt avtal för exempelvis cementindustrin som är enormt stor källa till utsläpp. Men mycket av industrin skulle kunna kapa sin energiförbrukning vilket kräver tydliga incitament för att de ska göra så. En lösning kan vara energieffektiviseringscheckar, vilka är en variant av vita certifikat. Exempelvis om någon kapar sin energianvändning till hälften så får de en motsvarande subvention. Problemet är att många företag inte inser vad de skulle spara på att kapa sin energianvändning. Vi har mycket innovationer i Sverige som webblösningar och smarta elnät.

Vad är rimligt att en liter bensin eller diesel kostar?

Jag har ingen uppfattning om det exakta priset. Jag vill att milkostnaden ska vara dyrare än för biogas och förnybara bränslen. Men för den som åker bil mycket varje dag så handlar Miljöpartiets förslag om en hundralapp i månaden i ökade kostnader med höjd koldioxidskatt.

Är det bilen eller bränslet du vill beskatta?

Just nu gör man ju både och, och det tycker jag att man ska fortsätta med. Vi kan se på enskilda konsumenter att vid det tillfälle då man köper bilen så är priset på den mer avgörande än vad bränslenotan innebär för totalkostnaden för innehavet. Alla gör inte en livscykelanalys, så det är klart att en törstig bil måste kosta mer, så att vi kan få större efterfrågan på snåla bilar och bilar som går på förnybara bränslen. Sedan måste det också finnas en säkerhet bland dem som producerar förnybart bränsle att det kommer att löna sig.

Hur får vi bukt med trafikproblemen i Stockholm?

Det bästa som har hänt är trängselskatterna. Målet med 10-15 procent mindre köer vid flaskhalsarna uppnåddes. Men befolkningen och biltätheten ökar. Vi ser ju en liten trend i storstäderna med att äga en egen bil inte är lika identitetsskapande som det var förr. För om bilen är så identitetsskapande så är det svårt att påverka människor med ekonomiska argument, folk hittar ett sätt att finansiera sitt identitetslyft ändå. Jag tror att vi får en revolution i städerna där vi äger bil ihop.

Du har ingen egen bil?

Jag är med i en bilpool och tycker att det är jätteskönt. Jag behöver inte bry mig ett dugg om bilen alla de dagar jag inte behöver den. Men när jag plötsligt behöver den så är den servad, besiktigad och den har vinterdäck och allt det där. Med en bilpool så kan jag också välja en liten bil om jag bara ska köra katten till mormor, men en stor bil om flera kompisar ska till fjällen.

Så du bor i stan?

Jag bor i stan, precis.

Vilken är din drömbil?

Min cykel är min dröm.

Inte de här amerikanska elbilarna som Tesla eller Fisker?

Tesla är väl norskt fortfarande? Jag körde elbilsrace i Öresundsregionen med Tina Törner som kartläsare. Det handlade om att köra så snålt som möjligt så vi körde så väldigt långsamt, bara krypkörning.

Kommer du ihåg vad ni körde för bil?

Det var en vanlig elbil?

En Nissan Leaf?

Ja, det var nog en Leaf. Men inte den senaste modellen utan förra modellen, så jag fick lite tips om hur jag skulle köra den så snålt som möjligt. Och bästa tipset var att köra långsamt, tills vi fattade att det fanns en tidsregel och fick väldigt bråttom på slutet. Jag tycker att det är roligt att köra moderna bilar, men att ha dem i stan är bara problem.

 

Så dyr blir din bilkörning om Mp får bestämma
Åsa Romsons drömfordon är hennes cykel.

Vilket förnybart bränsle vill du satsa på?

Det är för tidigt att bara peka ut ett bränsle. Däremot så tror jag att det vore väldigt dumt om Sverige bara satt passivt och tittade på när utvecklingen sker i världen. Jag tror att bussflottorna kommer att elektrifieras, eftersom det passar körmönstret i staden med mycket inbromsningar. Vi behöver biogasen till tung trafik och vi tror att vi kan producera mer biogas i Sverige i dag.

Den etanol vi producerar konkurrerar inte med matproduktionen, men vi kan inte fortsätta att producera etanol av spannmål på det viset. Precis som vi producerar den energi vi förbrukar i Sverige så måste vi kunna producera det bränsle som vi behöver. Vad är annars hållbart? Vi kan ju inte tro att vi ska importera etanol från Brasilien, den kommer de att behöva själva. Men vi måste inse att vi inte ens i Sverige kan producera bränsle för en oändligt ökande bilism. Vi vill att staten går in och medfinansierar den lokala kollektivtrafiken.

Kollektivtrafiken måste ingå i stadsplaneringen från början. Man kan inte bara bygga hus lite hur som helst för att sedan inse att det måste kollektivtrafikförsörjas. Som när man byggde på Värmdö och sen helt plötsligt ba oj, vad mycket bilar det blev på Skurubron, var kommer alla de ifrån?

Hur kan du straffskatta bort trafiken utan att landsbygden drabbas?

Vi utformar våra transportförslag efter att det är bilismen i städerna som ska minska mest. Bland annat genom statlig medfinansiering på utbyggnad av kollektivtrafik, så att bilen blir ett sekundärt transportmedel. Men på landsbygden ser vi att bilen kommer att ha en viktig roll i den framtid som vi kan överblicka.

Miljöpartiets förslag på bensinskatt har aldrig genomförts i Sverige. Trots det så har bensinpriserna nått all time high-nivåer. Så det är en konstig debatt när man vill måla ut våra förslag som skräckexempel när skräcken redan är här i dag.

Men hur mycket dyrare hade det varit om ni hade fått bestämma?

Nja, det beror på vilken tid det avser men vi lägger oss på ett pris på den generella koldioxidskatten, vilken naturligtvis också slår på bensinpriset, där alla partier var överens i klimatberedningen. Det vi behöver är mer satsningar på att få igång svensk produktion av biobränslen.

Så ni straffskattar inte?

Vi är för biltullar i städerna och för minskade väganslag för städerna. För vägutbyggnad i städer generar bara mer biltrafik.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.