
Dagens bilar är som bekant rullande datorer. Ibland går utvecklingen av en ny bilmodell alldeles för snabbt – och då kan biltillverkaren missa viktiga brister som köparna sedan måste rätta till på verkstad.
auto motor & sport har en databas där tusentals läsare satt betyg på sina bilar. Just nu finns över 26.000 svar och 18 procent av dem har haft någon form av elfel. Det är den vanligaste feltypen, före chassi (elva procent) och motor (tio procent).
Problemet med elfel är att de ofta är svåra för verkstaden att felsöka. De dyker upp när som helst och försvinner sedan snabbt. I vissa fall kan verkstaden hitta en felkod i bilens dator, men om inte tillverkaren rättar till felet i en ny version av bilens mjukvara kvarstår felet.
Det som bilägarna verkar reta upp sig på mest är känslan av att vara ”betatestare”. Bilen är inte färdigutvecklad när den börjar säljas och då får kunden ta första smällen. Här nedan kan du läsa vad några ams-läsare har att säga om elfelen.

- Några av läsarna som råkat för elfel
”Bilen har krävt mjukvaruuppdateringar. Utan missljud och irriterande småfel hade detta varit drömbilen för mig.”
Volvo V60 D5 -11
”Har haft problem med automatiska varsel- och halvljus. En helt fantastisk bil men irriterande att verkstaden inte kan laga ett elfel.”
BMW 550i -10
”Pixelfel i färddator. Bilen varnar trots att saker fungerar.”
Saab 9-5 -03
”Lite missnöjd med att en så pass dyr bil strular i elektroniken.”
BMW X5 -09
”Godkänd byggkvalitet, men inte riktigt premium. Fel i motorstyrningen och elektroniken tre gånger med upp till tre veckors verkstadsbesok inom åtta månader/800 mil. Inte godkänt!”
BMW 325i -09
”Överlag en bra bil. Dock får man lite känslan av att de elektroniska prylarna antigen kastats in i bilen sent i projektet eller att man tänkt att kunderna får agera betatestare… Inte så kul känsla när bilen kostar 420.000 kronor enligt listan! Verkstaden har inte speciellt bra kompetens på elektronik och det förstärker känslan av att vara betatestare ytterligare.”
Volkswagen Passat -07
”Elektroniken mellan växellåda (automat) och motor är inte synkroniserad. Återkommande problem med Volvo On Call, programmering av värmare via app. Multimediasystemet fallerade, till slut fungerade ingenting.”
Volvo XC60 -12
”Elektroniken känns inte helt pålitlig. Kan tända ett bakljus när man låser bilen eller att kupélamporna tänds.”
Audi A6 Avant -11

- Bilarna med mest och minst elfel
| Biltillverkare | Andel som haft elfel |
| Toyota | 3% |
| Subaru | 5% |
| Peugeot | 12% |
| Nissan | 12% |
| Volkswagen | 13% |
| Hyundai | 13% |
| Ford | 14% |
| Porsche | 15% |
| Lexus | 16% |
| Citroën | 16% |
| BMW | 17% |
| Snittbilen | 17% |
| Mazda | 18% |
| Mercedes-Benz | 19% |
| Audi | 19% |
| Volvo | 19% |
| Kia | 21% |
| SAAB | 24% |
| Skoda | 25% |
| Mini | 25% |
| Opel | 34% |
Listan gäller bilar av årsmodell 2004–2014. Källa: auto motor & sports begagnatenkät