För mer än hundra år sedan tillverkade bröderna Michelin det första luftfyllda bildäcket. Nu uppfinner samma företag hjulet på nytt och revolutionerar sättet att bygga bilar. På Parissalongen finns en konceptcoupé som har motor, fjädring och broms helt integrerat i varje hjul.
Venturi Volage är en extremt aerodynamisk tvåsitscoupé helt uppbyggd med kolfiberkomposit och aluminium. Inklusive ett kraftigt litiumjonbatteri väger den bara 1.075 kg.
Det sägs att det är onödigt att uppfinna hjulet på nytt, men det är nästan vad Michelin har gjort, och i likhet med det pneumatiska däcket lär det aktiva hjulet revolutionera morgondagens fordonsteknik. Den extremt aerodynamiska bilen här visar möjligheterna.
Den heter Volage och har byggts av det franska specialfordonsföretaget Venturi för att visa hur bilkonstruktörer får friheten att tänka helt nytt när man slopar det mesta av mekaniken och ersätter den med elektronik och Michelins nyuppfunna aktiva hjul.
Det aktiva hjulet innehåller både drivmotor, fjädring med elektrisk dämpning och skivbromsenhet. Inga av dessa komponenter behöver därmed finnas i bilens chassi.
Det aktiva hjulet innehåller en liten men stark elmotor för drivningen av hjulet plus en elmotor som styr fjädring/dämpning för optimal markkontakt i varje ögonblick. Innanför hjulfälgen finns också en skivbromsenhet.
Venturi Volage är uppbyggd med en bottenplatta av kolfiberplast där ett kraftigt litiumjonbatteri är helt integrerat och därmed ger bilen en extremt låg tyngdpunkt. Fram- och bakvagn har fästpunkter för de fyra hjulen, men saknar helt konventionella komponenter som fjädrande bärarmar, stötdämpare, drivaxlar och bromssystem. Allt detta sitter inuti varje hjul.
Tack vare de aktiva hjulen har formgivaren kunnat koncentrera sig på att ge bilen elbilen minimalt luftmotstånd.
Inte heller behövs någon motor som tar plats i fronten eller aktern. Hela karosskonstruktionen fokuseras på utrymmet för de åkande och bilens passiva säkerhetssystem i form av kraftupptagande deformationszoner.
Nytänkandet innebär att bilen i sig kan byggas mycket lätt, vilket medger större batteri, som ger längre aktionsradie.
Volage väger körklar 1.075 kg, och med de fyra drivmotorerna accelererar den 0 till 100 km/h på ”under 5 sekunder” enligt Venturi. Räckvidden har däremot inte meddelats.
Chassit är av kolfiberkomposit och helt slätt undertill. Batteriet ligger inkapslat bakom platsen för stolarna och avsaknaden av motor och konventionella hjulupphängningar ger ger extremt låg tyngdpunkt.
Bilen är dock fullt körduglig och efter ytterligare finslipning av konstruktionen ska Venturi starta en blygsam produktion där varje bil byggs för hand. Tillverkningen är planerad att börja 2012.
Venturi visar samtidigt på salongen en elektrisk citybil med mer konventionell elmotordrift. Den kallas Eclictic II och påminner om en lite bättre utrustad golfbil. Den har ett litiumjonbatteri som ger upp till 50 km räckvidd, en sträcka som kan förlängas om solen skiner eftersom hela taket är täckt med solceller. Dessutom finns en lite vinddriven generator på 300 watt, som också bidrar till laddningen.
Elmotorn är på bara 4 kW (6 hk) och 52 Nm, men det räcker för en toppfart på 45 km/h i och med att hela bilen bara väger 390 kg.
Venturi startar serietillverkning i slutet av 2009 och räknar med att bygga 3.000 Eclectic-bilar per år. Priset hamnar runt 15.000 euro.