Hoppa till innehåll

NYA BILDER: Alfa Giulietta på insidan

Hittills har Alfa bara visat en glimt av insidan på nya Golfklassmodellen Giulietta. Men nu kan vi bjuda på en hel bukett nya bilder – även på förarplatsen och instrumenten. Och på den nya turboladdade ”fyrklövermotorn” som ger 235 hästar. En förarplats med klassiskt runda huvudinstrument och greppvängliga reglage för båd klimat- och infotainmentsystem. För […]

Hittills har Alfa bara visat en glimt av insidan på nya Golfklassmodellen Giulietta. Men nu kan vi bjuda på en hel bukett nya bilder – även på förarplatsen och instrumenten. Och på den nya turboladdade ”fyrklövermotorn” som ger 235 hästar.

NYA BILDER: Alfa Giulietta på insidan

En förarplats med klassiskt runda huvudinstrument och greppvängliga reglage för båd klimat- och infotainmentsystem.

För ett par veckor sedan avslöjade Alfa Romeo att man i sista stund bytt namn på efterträdaren till modell 147: den ska heta Giulietta och inte Milano, som den länge kallats i media. Samtidigt släpptes tre bilder på bilen – två exteriörer och en på framstolarna.

Nu har vi fått fler aptitretare från Alfa inför publikpremiären på Genèvesalongen i mars. Den här gången är bilen klassiskt Alfaröd, och vi får för första gången (på officiella bilder) se förarplatsen med de klassiska dubbla cirkelinstrumenten framför ratten.

NYA BILDER: Alfa Giulietta på insidan

Huvudinstrumenten är analoga och lättlästa som sig bör i en bil med sportiga ambitioner.

Här avslöjas också tydligt att Giulietta får lysdiodbelysning både som varselljus fram och i blinkers och bromsljus bak.

Instrumentpanelen verkar sportigt lättarbetad med rejäla cirkelinstrument för hastighet och varvtal, och både klimatsystem och ljudanläggning manövreras till största delen med greppvänliga rattar.

NYA BILDER: Alfa Giulietta på insidan

Stubbig växelspak förstås, och framför den sitter vippan som reglerar DNA, systemet som anpassar hela drivlinan efter vilken körkaraktär man väljer. Tydliga, greppvänliga reglage för klimatorn.

Väljer man till navigation, får man en bildskärm som skjuts upp i mitten ovanpå instrumentpanelen. Både navigator, stereo och telefon hanteras med tre rattar i anslutning till den helt integrerade cd-spelaren mitt på panelen.

Sedan tidigare vet vi att Giulietta blir 435 centimeter lång, vilket är 13 centimeter längre än klassledaren VW Golf men ändå lite kortare än nya Opel Astra (442 centimeter). Alfa Giulietta får bättre innerutrymmen jämfört med föregångaren 147, då axelavståndet ökat med fem centimeter till 263. Giulietta har också vuxit fem centimeter på höjden.

NYA BILDER: Alfa Giulietta på insidan

Den extra sportiga versionen Quadrifoglio Verde, ”fyrklövern”, kommer sent 2010 med 1.750 kubikcentimeters turbomotor som ger 235 hästar.

Motoralternativen börjar inledningsvis med en 1,4-liters tuboladdad bensinfyra som ger 120 hk, och starkast blir en 170 hk MultiAir-motor, också den på 1,4 liter med turbo. Dessutom finns två dieslar: 1,6 JTDM med 105 hk och 2,0 JTDM med 170 hk.

Till hösten 2010 kan vi så se fram emot en sportmodell i sann fyrklöveranda – Quadrifoglio Verde – som ger 235 hk ur klassiska volymen 1.750 kubik.

Transmissionerna är också hämtade från Fiat och är fem- respektive sexväxlade manuella lådor. Men en dubbelkopplingslåda är också på gång.

Och publikpremiär blir det som sagt på Genèvesalongen i mars.

NYA BILDER: Alfa Giulietta på insidan

NYA BILDER: Alfa Giulietta på insidan

NYA BILDER: Alfa Giulietta på insidan

NYA BILDER: Alfa Giulietta på insidan

NYA BILDER: Alfa Giulietta på insidan

NYA BILDER: Alfa Giulietta på insidan

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.