Klimathot, sinande råolja och allmän lågkonjunktur – vad gör amerikanerna då? Jo, de köper fler pickuper och stora suvmodeller! Ford måste nu återigen öka produktionstakten för hinna med efterfrågan.
Amerikanerna använder sina älskade pickuper till allting, men inte minst som dragfordon och arbetshästar. På bilden 60th Anniversary F-150 från 2008 som drar ”ur-pickupen” F-1 som kom 1948. KLICKA FÖR STÖRRE
Vi har skrivit om det fler gånger förut och för våra kunniga läsare är det ett välkänt faktum. Men på förekommen anledning tar vi nu ännu en gång chansen att berätta för de fåkunniga vilken modell som är överlägset populärast i USA: Ford F-150. Och inte nog med det, F-150 har varit den bästsäljande pickupen 33 år i sträck!
Stora, V8-försedda pickuper är omåttligt populära i USA och den kärleken visar inga tecken på att falna, oavsett vad som blir känt om klimathot och sinande tillgång på råolja. Det enda som verkar påverka kärleken till pickuper och stora suvmodeller – det som jänkarna benämner som "trucks" – är ett rejält mycket högre bensinpris, vilket var fallet under merparten av 2008. Även lågkonjunkturen och amerikanska finanskrisen som slog till under hösten 2008 drog ner bilförsäljningen, inklusive pickuperna.
Raptor är Fords värstingmodell av F-150 och finns med antingen 5,4-liters V8:a på 320 hk eller 6,2-liters Boss V8 som ger 400 hk jämnt. Ojämnheter i terrängen är inget problem med sammanlagt 34 centimeters fjädringsväg. KLICKA FÖR STÖRRE
Men under förra året sjönk bensinpriserna ner till normal USA-nivå och privatekonomin blev allt mera stabil igen för en majoritet av amerikanerna. Det återspeglas på försäljningen av suv/pickuper och skärskådar man decembersiffrorna ser man att Ford ökade sin försäljning av crossovers med 51 procent och suvmodeller med 33 procent samt pickuper och vans med 18 procent.
Bryter man ner statistiken till enskilda modeller blir ökningen ännu tydligare:
Lincoln Navigator: + 60 procent.
Ford Expedition: + 45 procent.
Ford Explorer: + 24 procent.
Ford F-Series (pickuperna): + 16 procent (48.200 bilar).
Ford F-Series brukar användas som samlande namn för pickuperna och ända sedan introduktionen efter andra världskriget, 1948, har de legat i försäljningstoppen. F-series har varit bästsäljande pickup under alla år och för det mesta även den mest sålda bilmodellen – med några få undantag. Just sommaren 2008, när bensinpriset var fördubblat, fick F-150 under några månader lämna ifrån sig ledartröjan till några japanska sedanmodeller och det var första gången sedan 1991. Sett per helår har dock F-Series varit störst i 28 år, på raken!
Vad sägs om en liten nätt Lincoln Navigator? Många jänkare tänker precis så och under december månad ökade försäljningen med 60 procent! KLICKA FÖR STÖRRE
Under 2009 såldes 413.625 F-Series pickuper i USA och det var 97.000 fler än tvåan, Chevrolet Silverado. Efterfrågan har nu ökat så pass mycket att Ford måste öka produktionsvolymen av både pickuper och suvmodeller. Även om försäljningen ökar är det dock långt upp till de riktigt goda åren, som bäst gick det för F-Series under 2004 då Ford sålde nästan en miljon pickuper.
Trots lyckade modeller och mycket marknadsföring har inte japanska, koreanska eller europeiska tillverkare lyckats slå hål på den amerikanska pickupdominansen. Under 2009 var 91 procent av alla sålda pickuper i USA levererade av Ford, GM och Chrysler. Majoriteten av pickuperna som säljs i USA har ett leveranspris på över 30.000 dollar och det ger en bättre vinstmarginal för tillverkarna än motsvarande personbilar.