Hoppa till innehåll

BMW X3 – helt ny från insidan och ut

Nya generationen X3 är helt omarbetad och växer på längden, får större innerutrymme och högsta inredningskvalité. Snåldiesel och rapp turbosexa erbjuds ihop med den nya, åttastegade automatlådan och stopp/start. Återstår bara den viktigaste frågan: är nya X3 snyggare? Nya X3 xDrive20d har antingen sexväxlad manuell låda eller den nya åttastegade automatlådan. Bensinalternativet xDriv35i har automatlådan […]

Nya generationen X3 är helt omarbetad och växer på längden, får större innerutrymme och högsta inredningskvalité. Snåldiesel och rapp turbosexa erbjuds ihop med den nya, åttastegade automatlådan och stopp/start. Återstår bara den viktigaste frågan: är nya X3 snyggare?

BMW X3 - helt ny från insidan och ut

Nya X3 xDrive20d har antingen sexväxlad manuell låda eller den nya åttastegade automatlådan. Bensinalternativet xDriv35i har automatlådan som enda alternativ. KLICKA FÖR STÖRRE BILD

Med nya generationen X3 tar BMW ett kliv uppåt i storlek och den passar nu in bättre mellan lillbrorsan X1 och storebror X5. X3 tar också ett annat kliv – över Atlanten. Nya X3 produceras nämligen i Spartanburg-fabriken i South Carolina, USA, bredvid sina syskon X5 och X6. I Graz, Österrike, tillverkas nu istället Mini Countryman.

X3 har vuxit några centimeter på längden jämfört med föregångaren och det var väntat, även om en del kanske hade hoppats på ännu mer. Tydligast på utsidan är nu att bakdörrarna vuxit och erbjuder ett rymligare insteg och väl på plats finns det numera välbehövliga extra centimetrar för ben och fötter.

Totallängden är nu 4.648 millimeter (+ 79 mm), bredden har faktiskt minskat med 2 millimeter (1.851 mm) och höjden har minskat till 1.661 millimeter (- 13 mm). Hjulbasen är utsträckt med 15 millimeter till 2.810 och även bagageutrymmet har vuxit något till 550 liter under insynsskyddet och 1.600 liter med fällt baksäte.

BMW X3 - helt ny från insidan och ut

Bakpartiet på gamla X3 var väl det område där flera spekulerade om BMW:s designteam överhuvud taget pratat med varandra. Men nu ser det annorlunda ut. Bättre eller sämre? Fältet för kommentarer nedan är öppet för er läsare. KLICKA FÖR STÖRRE

Någon tvåhjulsdriven version av X3:an är inte aktuell och det ska man hålla i minnet för de som jämför förbrukningssiffror med till exempel X1 (som även erbjuds med enbart bakhjulsdrift). Snålaste versionen vid introduktionen blir fyrcylindriga X3 xDrive20d som drar 5,6 l/100 km och har ett CO2-utsläpp på 149 g/km. Toppeffekten är 184 hk, 380 Nm och det räcker för en tid 0-100 km/h på 8,5 sekunder. Toppfarten anges till 210 km/h.

De som har mera bråttom väljer X3 xDrive351 med turbomatad bensinsexa, "TwinPower Turbo", som ger välbekanta 306 hk och 400 Nm redan vid 1.300 rpm. 0-100 går på 5,7 sekunder och toppfarten är 245 km/h. Bensinförbrukningen är trots det förhållandevis hygglig: 8,8 l/100 km och 204 g/km i CO2-utsläpp.

Båda motoralternativen som erbjuds vid introduktionen i höst uppfyller avgasnormen EU5. Som vi kan se på "gamla" X3 är fler motoralternativ att vänta nästa år, kanske en ännu snålare xDrive18d tillsammans med en dieselsexa (xDrive30d) och en sportdiesel (xDrive35d). Fyr- och sexcylindriga sugmotorer finns också på lagerhyllan.

BMW X3 - helt ny från insidan och ut

”Gamla” X3 gjorde ett stort lyft invändigt när man genomförde sitt facelift för några år sedan och på nya X3-generationen ser vi att BMW strävat efter att nå minst samma nivå som på 3-serien. Välbekant ergonomi för den som någon gång kört en nyare BMW. KLICKA FÖR STÖRRE

Inte helt oväntat framhåller BMW den dynamiska, körglada karaktären på nya X3 men man har ett visst fog för det påståendet. Bredvid växelväljaren på mittkonsollen finns knapparna för "Driving Dynamics Control" (tillval). DDC har tre lägen för föraren att välja på: Normal, Sport och Sport Plus. De inställningar som förändras är karaktären på de elektroniskt styrda stötdämparna, gasresponsen, växellägena och respons i transmissionen, karaktären på det elektriska styrservot (nyhet) samt inställningarna för den elektroniska antisladdsystemet och antispinnsystemet (Dynamic Stability Control). Med ikryssad ruta för navigeringssystem går det dessutom att programmera in en personlig inställning via iDrive.

BMW:s egenutvecklade fyrhjulsdrift har också en knapp, Dynamic Stability Control, som kan användas för att tillåta mer hjulspinn – lämpligt på snö, till exempel. Ett längre tryck på knappen gör att antispinn kopplas ur helt, men de låsningsfria bromsarna och stabilitetssystemet bibehålls ändå.

BMW X3 - helt ny från insidan och ut

Till skillnad från lillebror X1 ska X3 bara erbjudas med fyrhjulsdrift. Möjligen kan det bli aktuellt med en bakhjulsdriven version för USA. Men fler motoralternativ är att vänta nästa år, förutom de två som finns på programmet vid introduktionen senare i höst. KLICKA FÖR STÖRRE

De som vill fördjupa sig i fler detaljer kan ladda hem BMW:s engelskspråkiga pressrelease som pdf-dokument genom att klicka på den här länken. Svenska priser och närmare detaljer finns inte vid skrivande stund. I Tyskland ska X3 xDrive20d med sexväxlad manuell låda kosta 39100 euro, 41.400 euro med den nya åttastegade automaten. X3 xDrive35i kostar 51.850 euro och då är åttastegad automat enda alternativet.

Men den viktigaste frågan för många är förstås om nya X3 blivit snyggare än sin föregångare, som fått utstå mycket kritik för sin "ojämna" design. Så fel kan gamla X3 inte varit då den utvecklats till en formidabel succé i sitt segment och sålts i över 600.000 exemplar. Nu är förstås konkurrensen betydligt hårdare i klassen och det återstår att se hur nya X3 står sig mot till exempel Audi Q5 och Volvo XC60 – vi väntar ivrigt på det första exemplaret att provköra!

BMW X3 - helt ny från insidan och ut

BMW X3 - helt ny från insidan och ut

BMW X3 - helt ny från insidan och ut

BMW X3 - helt ny från insidan och ut

BMW X3 - helt ny från insidan och ut

BMW X3 - helt ny från insidan och ut

BMW X3 - helt ny från insidan och ut

BMW X3 - helt ny från insidan och ut

BMW X3 - helt ny från insidan och ut

BMW X3 - helt ny från insidan och ut

BMW X3 - helt ny från insidan och ut

BMW X3 - helt ny från insidan och ut

BMW X3 - helt ny från insidan och ut

BMW X3 - helt ny från insidan och ut

BMW X3 - helt ny från insidan och ut

BMW X3 - helt ny från insidan och ut

BMW X3 - helt ny från insidan och ut

BMW X3 - helt ny från insidan och ut

BMW X3 - helt ny från insidan och ut

BMW X3 - helt ny från insidan och ut

BMW X3 - helt ny från insidan och ut

BMW X3 - helt ny från insidan och ut

BMW X3 - helt ny från insidan och ut

BMW X3 - helt ny från insidan och ut

BMW X3 - helt ny från insidan och ut

BMW X3 - helt ny från insidan och ut

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.