
Typiskt! Knappt har vi hunnit publicera vårt stora test av
de ”el-eganta” suvmodellerna BMW X6 ActiveHybrid, Lexus RX 450h, Porsche
Cayenne S Hybrid och VW Touareg Hybrid (klicka på länken för att läsa testet)
förrän vi får beskedet att BMW lägger ner X6 ActiveHybrid.
Det är Dave Buchko, talesman för BMW i Nordamerika, som
bekräftar för ”Bimmerfile.com” att BMW X6 ActiveHybrid inte längre
produceras. De som absolut vill ha en X6 suvhybrid får alltså skynda sig och
välja någon av de osålda vagnarna som står kvar hos handlarna.
Försäljningsmässigt är det nog svårt att försvara BMW X6
ActiveHybrid då den framstått som allt för dyr (farligt nära X6 M) och inte
tillräckligt snål i förhållande till merkostnaden. Eller som vårt testlag
sammanfattade modellen: ”BMW X6 är maffigast, men passar inte riktigt in här
(bland ”miljöbilssuvar”): trång, stötig, törstig – en karaktär!”

Hybridsystemet i BMW X6 ActiveHybrid är det så kallade
”Two-Mode system” som utvecklades i ett gemensamt projekt mellan BMW, Mercedes
(på den tiden även av Chrysler) och GM. Idag finns systemet i Mercedes ML och
vissa av GM-koncernens modeller, exempelvis Cadillac Escalade. Den stora
fördelen med systemet är att man har två elmotorer som jobbar på olika områden.
Den ena elmotorn går in i lågfart och den andra agerar starmotor, generator och
ger dessutom stöd till förbränningsmotorn i högre farter. Two-Mode systemet är
avpassat för amerikanska truckar där man ska kunna dra tunga släpvagnar, en
viktig egenskap på den nordamerikanska marknaden.
De kunder som vill ha hybridmodeller får fortsättningsvis
välja BMW ActiveHybrid 7 (från 1.050.000 kronor) eller den kommande
hybridversionen av 5-serien med liknande teknik.