Ford visar två världsnyheter på Genèvesalongen nästa vecka. Som väntat får vi se nya lilla familjebussen B-Max, och nu är det klart att den får skjutdörrar till baksätet. Pickupen Ranger Wildtrak är också helt ny.
Ersättaren till Fords lilla mpv Fusion heter B-Max och börjar säljas 2012. Enligt vår illustratör Schulte kommer den att se ut ganska precis så här.
Redan i december kunde vi på denna plats berätta att Fords ersättare till minsta mpv-modellen Fusion ska premiärvisas på Genèvesalongen. Den heter B-Max och ska börja säljas 2012. Vi redovisade då också mycket trovärdiga uppgifter om att B-Max får skjutdörrar till baksätet, i likhet med storebror Grand C-Max.
Nu har dessa uppgifter bekräftats. Inte officiellt ännu, men det är nu bara en fråga om dagar innan den bekräftelsen kommer. Och då bekräftas också bilens utseende, som vår illustratör Christian Schulte hade god koll på redan för ett år sedan. Några detaljer i fronten kanske inte stämmer exakt, men resten är helt rätt – så ser Fords B-Max ut när den visas för media i Genève den 1 mars.
Nya Ford C-Max finns fem- och sjusitsig – den senare som Grand C-Max med skjutdörrar till baksätena.
Och den har alltså skjutdörrar, i likhet med den större, sjusitsiga varianten av nya C-Max (den korta C-Max har vanliga bakdörrar). Man kan tänka sig att Ford valde skjutdörrar till B-Max för att matcha Opel Meriva, som torde vara närmaste konkurrenten i klassen små familjebussar. Meriva har den mycket omtalade lösningen med "felhängda" bakdörrar, som alltså öppnas bakåt. Opel hävdar att det är en idealisk lösning när man ska placera och spänna fast barn i baksätet. Skjutdörrar ger onekligen samma fördel, samtidigt som man inte riskerar att dörrarna skadar en närstående bil om de slås upp oförsiktigt.
Bakhängda bakdörrar finns exempelvis på Mazda RX-8, och där saknas också B-stolpen, vilket ger en stor och bekväm öppning för den som stiger in i baksätet. Opel valde att i stället behålla dörrstolpen – av säkerhetsskäl. Den ger extra styrka åt karossen och skyddar därmed bättre vid en eventuell sidokrock, menar Opel.
Ford Ranger Wildtrak är förnyad rakt igenom och bjuder på mer personbilskomfort än någon Fordpickup hittills. Antisladdsystem är standard liksom backkamera som avsevärt förenklar vid påkoppling av släp. Satellitnavigation och telefonhandsfree via Bluetooth finns på tillvalslistan. Nya Wildtrak börjar säljas globalt i slutet av 2011.
Ford Grand C-Max har också B-stolpen kvar – av samma säkerhetsskäl som Opel, kan man anta. Hur det blir på B-Max är inte alldeles klart i skrivande stund; det finns uppgifter om att den bil som visas i Genève saknar B-stolpen och att modellen därmed har ett extra komfortargument gentemot Opel Meriva – det lär vara ännu enklare att hantera barn i baksätet om man slipper stolpen mellan fram- och baksäte.
Ford Fusion är skolexemplet på hur bildesign åldras. Det är alltså hög tid för en modernare efterträdare.
Men om detta stämmer, undrar man hur Ford har löst kaross-stabiliteten och sidokrockskyddet. Visst, Mazda har klarat det, men RX-8 har coupéliknande kaross med rundare takprofil, och bakdörrana är mycket smalare än på B-Max. Kan det kanske vara så att bilen på Genèvesalongen är ett shownummer som förebådar den seriebyggda B-Max, och därför stilar med portalöppning utan B-stolpe? Den 1 mars ger Ford svaret.
B-Max blir först med en ny generation trecylindriga motorer, som erbjuds med eller utan turbo – den senare med effekt runt 110 hästkrafter. Men B-Max kommer också att finnas med fyrcylindrig maskin i Fords Eco Boost-familj som även är aktuell för Focus och C-Max.
Europapremiär är det för Vertrek Concept, som ger en ganska tydlig bild av designspråket hos nästa generation av suven Kuga. Den bygger på Fords globala C-segmentplattform som också utgör grunden för nya Focus och de båda varianterna av C-Max.
Ford B-Max heter så därför att den storleksmässigt kvalar in i B-segmentet och bygger på samma plattform som Ford Fiesta. Den ska tillverkas i Craiova i Rumänien, där Ford 2007 köpte en fabrik som tidigare tillhört sydkoreanska Daewoo. Anläggningens maximala årsproduktion är cirka 300.000 bilar. I fabriken, som hittills rustats för 200 miljoner euro, byggs även transportmodellen Transit Connect.