Nu har Ford lyckats få ner förbrukningen i C-Max med 1,6 TDCi motorn till 4,5 l/100 km, vilket ger ett koldioxidutsläpp på 119 g/km. Därmed kvalar även dieselmodellen in som miljöbil i Sverige, tillsammans med Flexifuel, och kan åtnjuta miljöbilsrabatten, så länge den nu varar.
Ford har fintrimmat dieselmotorn i C-Max och fått ner förbrukningen från 4,8 till 4,5 l/100 km, och därmed CO2-utsläppet från 129 till 119 g/km.
Satsningen på allt snålare bilar fortsätter och Ford har fintrimmat större delen av sina modeller. Nu har turen kommit till den femsitsiga MPV-modellen C-Max och där har man precis lyckats få ner koldioxidutsläppet under 120-strecket och anger nu förbrukningen till 4,5 l/100 km.
Enligt Fords pressmeddelande var det inga omvälvande grepp som behövdes för att få ner dieselförbrukningen den sista lilla biten så att man kom ner i 119 g/km i koldioxidutsläpp. Med partikelfilter var förbrukningen förut 4,8 l/100 km och CO2-utsläppet 129 g/km. Den uppgivna effekten är densamma, 109 hk vid 4.000 rpm och max vrid 240 Nm vid 1.750 rpm.
Den som velat ha C-Max som miljöbil har förstås kunnat välja Flexifuel-modellen med 1,8-liters E85-motorn som ger 125 hk. Den har dock ett betydligt högre, angivet CO2-utsläpp på 169 g/km (när den körs på bensin). Bensinförbrukningen anges till 7,1 l/100 km och blir förstås en bit högre med E85-bränslet.
Snålaste Ford-modellen just nu är Fiesta ECOnetic med 1,4-liters TDCi-motor som inte släpper ut mer än 98 g/km i koldioxidutsläpp.