
Hallå, var har du hållit hus?
Puh, ja det blev en lite tuffare resa än jag räknat med. Ni kan läsa på bloggen vad som gick fel. Kort version: två av sex svenska journalister blev matförgiftade och jag var en av dessa.
Jobbigt läge, men hann du uppleva bilen också?
Jo då, så snart vi landat fick vi köra en kort sträcka till en avspärrad vägsträcka där Porsches ingenjörer bjöd på snabb medåkning. Jag spelade in med mobilen, du hittar filmen här nedanför.
Den ser ut att gå bra nya 911?
Det kan du ge dig på. Carrera har genomgått en kontroversiell förändring, den sexcylindriga boxern har fått turbomatning. Grundversionen Carrera var tidigare på 3,4 liter och Carrera S på 3,8 liter. Nu är båda motorer på 3,0 liter, den senare med kraftfullare turboaggregat. Jämför med föregångarna har båda versioner fått 20 extra hästkrafter samt 60 extra Newtonmeter i vridmoment.
Stora förändringar för en ”facelift”?
Verkligen! Det är fortfarande generation 991, men nykomlingen kallas 991.2 bland entusiaster. På tal om facelift har 911 fått ny front, akter och uppdaterad inredning med bland annat ett toppmodernt infotainment.
Dina egna körintryck då?
Jag körde en längre runda dag två, och prenumeranter kan läsa hela provkörningen i digitaltidningen redan på fredag, 20 november. Men jag kan väl avslöja att bilen delvis har bytt karaktär. Det för en sportbilsikon som 911 viktiga motorljudet har inte vunnit på detta. I tidningen (nr 25) förklarar jag varför.
• Nummer 25 finns i butik 24 november. Klicka här för att läsa digitalt, från 20 november.


