Chefsdesigner Laurens Van den Acker vill styra Renault mot ett mera ”mänskligt” håll och nya konceptet Captur är en försmak på detta. Biltyp? Tja, se det som en korsning av suv, coupé, citybil och cabriolet!
Laurens Van den Acker vill införa tre nyckelord som ska vägleda Renaults design i framtiden. De är enkelhet, sinnlighet och värme. Sammantaget ska det ge ett mera "mänskligt" formspråk och konceptbilen DeZir var ett första exempel på det och nu kan vi bekanta oss med nästa: "Captur".
Vilken biltyp som Captur egentligen är blir svårt att definiera. Man kan se konceptbilen som en korsning av suv, coupé, citybil och cabriolet – faktiskt! Med en längd på 422 centimeter hamnar Captur mellan Clio och Mégane i storlek och även om de stora 22-tumsfälgarna nog inte blir serieproducerade så finns det andra idéer som kan bli verklighet.
Capture har till exempel en dubbelturbo 1,6-liters diesel, "dCi 160", som är en förstorad version av dCi 130. Toppeffekten anges till 160 hk (118 kW) och maxvridet 380 Nm finns redan vid 1.750 rpm. CO2-utsläppet för den 1.300 kilo lätta konceptbilen anges till endast 99 g/km.
Återstår att se om Renault är lika modiga som Nissan och verkligen sätter sina vilda koncept ute hos bilhandlarna. Men 1,6-liters dieseln, dCi 160, kan vi väl få i en seriemodell? KLICKA FÖR STÖRRE
Förutom motorn får vi kanske även se transmissionen i serieproduktion. Det är en dubbelkopplingslåda med ett fördelningssystem som Renault kallar för "RX2", en mekanisk diffspärr som vid låga hastigheter automatiskt dirigerar kraften till det hjul som har mest grepp. Mer information finns i Renaults pressrelease, som går att ladda hem som pdf-fil genom att klicka här.
Renault Captur ska premiärvisas för publik på Genèvesalongen och då får vi se hur pass "färdig" konceptbilen ser ut. Kanske är det något som Renault menar allvar med? Koncernkollegan Nissan har ju visat att man vågar sätta annorlunda idéer i serieproduktion – så varför inte?




