Skoda har en liten familjeläckerbit för dig som är slug, klarar dig utan en massa hästkrafter men ändå inte vill åka något trist. Kanske marknadens bästa kombo?!
Yeti är liten, tuff, billig och har stort habegär. (Notera att denna provkörning publicerades första gången i auto motor & sport nr 13-2010.)
För grundpriset 179.900 kronor erbjuder Yeti en femsitsig familjebil med ett bagageutrymme på 405 liter, vilket exempelvis kan jämföras med Volvo V70 som har plats för 575 liter och Volvo XC60 som tar 495 liter. Yeti är alltså inte överdrivet rymlig men de tre bakre stolarna går att lyfta ur separat – jovisst, omodernt att behöva lyfta ur stolar men det är i alla fall möjligt.
Kupén är hyfsat rymlig och den rejäla takhöjden bidrar till en mycket luftig känsla.
Rent faktiskt erbjuder Skoda alltså en familjebil för den som kan tänka sig att pruta lite på V70-utrymmena för att i stället få vadå? Bortsett från att man sparar 80.000 kronor i grundpris?
Förarmiljön är mycket bra och det finn en hel del ny och bra teknik att köpa till.
Utstrålningen har en bra dos av äventyr och man sitter ett snäpp högre än i vanliga familjebilar. Markfrigången är också lite högre än vanligt. Men i sitt enklaste utförande är Yeti endast framhjulsdriven och bensinmotorn med direktinsprutning och turbo är på futtiga 1,2 liter och 105 hästar. Duger det?
Svaret är att man åker riktigt bra på långfärd utan allt för surrande motor, medan omkörningar går rejält segt. Alltså: Ut på motorvägen och luffa fram i 130 km/h – inga problem.
Förbrukningen pendlar mellan 0,8 och 0,9 l/mil när man "momsar". Inte direkt snålt. Ägnar man sig åt stadskörning hamnar förbrukningen runt en liter per mil. Visst kan det låta lite törstigt, men det låga inköpspriset gör att de dyrare dieselversionerna aldrig går att räkna hem i kronor.
I stadstrafik räcker motorns vrid mycket väl till och Yeti är riktigt trevlig att köra. Överlag är kvalitetskänslan hög och tekniknivån är också bra – en modern bil.
Det är lätt att tycka om Yeti och maxar man inte utrustningen ger den riktigt mycket för pengarna. Men har man lite resurser över finns en fyrhjulsdriven version med 170-hästars diesel och DSG-låda…