Hoppa till innehåll

Ford SCTi istället för Volvo GTDi

Vi hade väntat oss att Volvo skulle visa upp någon av de kommande GTDi-motorerna i Frankfurt, men så blev inte fallet. Istället återfinns dessa motorer hos Ford där de går under namnet EcoBoost och ger över 200 hk. Ford har stor tilltro till de nya EcoBoost-motorerna med direktinsprutning och överladdning. De beräknar att år 2012 […]

Vi hade väntat oss att Volvo skulle visa upp någon av de kommande GTDi-motorerna i Frankfurt, men så blev inte fallet. Istället återfinns dessa motorer hos Ford där de går under namnet EcoBoost och ger över 200 hk.

Ford SCTi istället för Volvo GTDi

Ford har stor tilltro till de nya EcoBoost-motorerna med direktinsprutning och överladdning. De beräknar att år 2012 kommer 1,3 miljoner EcoBoost-motorer att tillverkas. Men blir det Volvo som är först ut med den nya motorfamiljen?

Nej, någon GTDi-motor fick vi inte se i Volvomontern på Frankfurtsalongen. Däremot berättar Ford om de nya, direktinsprutade och turboladdade Ecoboost-motorerna som återfinns i kommande Ford C-Max och är de samma som GTDi-motorerna.

Hos Ford kommer man dock att använda nomenklaturen SCTi (Sequential Charge Turbo injection) när de dyker upp på marknaden i slutet på 2010. Först ut av SCTi-motorerna är 1,6-litersmotorn med ett effektuttag mellan 150-180 hk och vridmomentet förväntas bli omkring 230-240 Nm.

Efter 1,6 SCTi kommer 2,0 SCTi som kommer att ge ”mer än 200 hk” och vridmomentet blir cirka 325 Nm. Denna motor kommer i de större Fordmodellerna och ska även lanseras i Nordamerika under 2010 där den är tänkt att ersätta V6-motorer på tre liter.

Ford SCTi istället för Volvo GTDi

Direktinsprutningen sker med ett tryck av 200 bar och öppningen i insprutningsmunstyckena är endast 0,02 millimeter i diameter, vilket motsvarar en femtedel av tjockleken för ett vanligt hårstrå.

Genom direktinsprutning och överladdning ska SCTi-motorerna ersätta större och törstigare motorer och bränslebesparingen blir omkring 20 procent enligt Ford själva.

”Vi tror att dessa motorer kommer att erbjuda kunderna ett genuint attraktivt alternativ till diesel- och hybridmotorer.” säger John Flemming, VD på Ford Europe.

I våras lanserades en 3,5-liters V6 EcoBoost-motor i USA och EcoBoost-familjen ska på sikt bli ännu större. En ännu mindre motor för effektuttag under 130 hk dyker upp lite senare och troligtvis blir det en motorvolym på 1,2-liter.

Men det är även aktuellt med ännu mindre motorer. Enligt Barb Samardzich, vice president på Ford Powertrain, är det tänkbart att det dyker upp två- och trecylindriga motorer med volymer på under en liter.

Tillverkningen av 1,6 SCTi kommer att ske i Bridgend, Storbritannien, medan 2,0 CDTi ska produceras i Valencia, Spanien. Den mindre, och ännu okända, CDTi-motorn kommer att byggas både i Köln och i den nya fabriken i Craiova, Rumänien.

Ford säger att SCTi-motorn gör debut i nya C-Max i slutet av 2010. Det tyder på att Volvo kan bli först med de nya direktinsprutade motorerna. Volvo har tidigare hävdat att nya S60, som troligtvis gör debut på Detroitmässan i januari, kommer med GTDi-motor, men att GTDi ska lanseras i en annan modell innan S60.

Vi väntar med spänning och håller tummarna att Volvos GDTi inte dröjer till andra halvan av 2010.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.