Vi hade väntat oss att Volvo skulle visa upp någon av de kommande GTDi-motorerna i Frankfurt, men så blev inte fallet. Istället återfinns dessa motorer hos Ford där de går under namnet EcoBoost och ger över 200 hk.
Ford har stor tilltro till de nya EcoBoost-motorerna med direktinsprutning och överladdning. De beräknar att år 2012 kommer 1,3 miljoner EcoBoost-motorer att tillverkas. Men blir det Volvo som är först ut med den nya motorfamiljen?
Nej, någon GTDi-motor fick vi inte se i Volvomontern på Frankfurtsalongen. Däremot berättar Ford om de nya, direktinsprutade och turboladdade Ecoboost-motorerna som återfinns i kommande Ford C-Max och är de samma som GTDi-motorerna.
Hos Ford kommer man dock att använda nomenklaturen SCTi (Sequential Charge Turbo injection) när de dyker upp på marknaden i slutet på 2010. Först ut av SCTi-motorerna är 1,6-litersmotorn med ett effektuttag mellan 150-180 hk och vridmomentet förväntas bli omkring 230-240 Nm.
Efter 1,6 SCTi kommer 2,0 SCTi som kommer att ge ”mer än 200 hk” och vridmomentet blir cirka 325 Nm. Denna motor kommer i de större Fordmodellerna och ska även lanseras i Nordamerika under 2010 där den är tänkt att ersätta V6-motorer på tre liter.
Direktinsprutningen sker med ett tryck av 200 bar och öppningen i insprutningsmunstyckena är endast 0,02 millimeter i diameter, vilket motsvarar en femtedel av tjockleken för ett vanligt hårstrå.
Genom direktinsprutning och överladdning ska SCTi-motorerna ersätta större och törstigare motorer och bränslebesparingen blir omkring 20 procent enligt Ford själva.
”Vi tror att dessa motorer kommer att erbjuda kunderna ett genuint attraktivt alternativ till diesel- och hybridmotorer.” säger John Flemming, VD på Ford Europe.
I våras lanserades en 3,5-liters V6 EcoBoost-motor i USA och EcoBoost-familjen ska på sikt bli ännu större. En ännu mindre motor för effektuttag under 130 hk dyker upp lite senare och troligtvis blir det en motorvolym på 1,2-liter.
Men det är även aktuellt med ännu mindre motorer. Enligt Barb Samardzich, vice president på Ford Powertrain, är det tänkbart att det dyker upp två- och trecylindriga motorer med volymer på under en liter.
Tillverkningen av 1,6 SCTi kommer att ske i Bridgend, Storbritannien, medan 2,0 CDTi ska produceras i Valencia, Spanien. Den mindre, och ännu okända, CDTi-motorn kommer att byggas både i Köln och i den nya fabriken i Craiova, Rumänien.
Ford säger att SCTi-motorn gör debut i nya C-Max i slutet av 2010. Det tyder på att Volvo kan bli först med de nya direktinsprutade motorerna. Volvo har tidigare hävdat att nya S60, som troligtvis gör debut på Detroitmässan i januari, kommer med GTDi-motor, men att GTDi ska lanseras i en annan modell innan S60.
Vi väntar med spänning och håller tummarna att Volvos GDTi inte dröjer till andra halvan av 2010.