Holländska sportbilstillverkaren Spykers intresse är lika oväntat som det var när Koenigsegg meddelade att man ville köpa Saab Automobile. Men Spyker har officiellt bekräftat att man finns med bland budgivarna och den stora, ännu obesvarade fråga är förstås varför? Vad tror ni?
Spyker C8 Aileron är den modell som byggs i Nederländerna men produktionen ska flyttas till Storbritannien. Som bäst har man byggt ett knappt hundratal bilar per år. Men vad vill Spyker med Saab Automobile? KLICKA FÖR STÖRRE
I ett av de kortaste pressmeddelande vi någonsin läst berättar Spyker Cars att man anmält intresse för att köpa Saab Automobile av General Motors. Texten består av två meningar varav den sista förklarar att man inte kan berätta något mer.
Vi får alltså inte någon förklaring på vad Spyker Cars och deras ägare Convers Group tänkt sig med sitt köp av Saab Automobile. Men som vanligt kan vi luta oss mot australiensaren Steven Wade och hans entusiastsajt "SaabsUnited.com" som grävt i ämnet. Steven har en lojal skara Saabentusiaster spridda över hela världen och några av hans holländska vänner har försökt bena ut vad Spyker och dess ägare möjligtvis kan vilja få ut av köpet. Läs Stevens blogginlägg på den här länken.
Historiskt grundar sig sportbilstillverkaren Spyker på en vagnmakare som startade sin verksamhet redan på slutet av 1800-talet. Bilar och flygplan tillverkades fram till 1920, då företaget gick i konkurs. Varumärket fick en nystart år 2000 och vissa likheter med Koenigsegg finns då man tillverkar exklusiva supersportbilar i små serier. Liksom Koenigsegg har Spyker haft sin beskärda del av ekonomiska bekymmer och lär aldrig gett någon vinst.
Bristen på vinst från sportbilstillverkningen kompenseras dock av ägargruppen Convers Group som skjutit till pengar, bland annat från lyckade finansiella affärer. Hur ägarförhållandet i börsnoterade Spyker Cars ser ut är inte riktigt klarlagt men en betydande del ägs av en grupp från Abu Dhabi och den andra stora, kända ägaren är ryska Convers Group.
Rysk affärsverksamhet kan ha sina risker och ledaren för Convers Group, Alexander Antonov, blev i våras utsatt för ett mordförsök på öppen gata – som Antonov dock överlevde, trots att både han och livvakten blev svårt skottskadade.
Att Convers Group skulle vara ute efter Saabs redan beviljade lån hos Europeiska investeringsbanken, EIB, på drygt fyra miljarder kronor är en teori som kastats fram. Men det lånet är hårt villkorat till konkreta forskningsprojekt – inom områdena miljö och säkerhet – och betalas dessutom ut i portioner. Att lura EIB blir inte lätt och något annat måste Spyker Cars ha i tankarna. Uppenbarligen tror marknaden på ambitionerna eftersom aktievärdet hos Spyker Cars steg med 20 procent på ett dygn.
Precis som Steven Wade och hans SaabsUnited.com har vi på auto motor & sport väldigt kunniga och initierade läsare. Vi ställer därför frågan rakt ut i cyberrymden – vad tror ni att Spyker Cars vill med Saab Automobile?