Hoppa till innehåll

Spykers köp av Saab var bara timmar bort

Sensationella uppgifter gör gällande att Spykers köp av Saab var klart. Kontrakten var klara att undertecknas då GM i fredags – helt oväntat – meddelar att Saab ska läggas ner. Vem fattade beslutet? Och stämmer det att svenska regeringen just nu försöker få GM att ändra sig? Ed Whitacre är ökänd för sin otålighet och […]

Sensationella uppgifter gör gällande att Spykers köp av Saab var klart. Kontrakten var klara att undertecknas då GM i fredags – helt oväntat – meddelar att Saab ska läggas ner. Vem fattade beslutet? Och stämmer det att svenska regeringen just nu försöker få GM att ändra sig?

Spykers köp av Saab var bara timmar bort

Ed Whitacre är ökänd för sin otålighet och kanske var det hans beslut som ”dödade” Saab – trots att Spyker-avtalet var klart att underteckna.

Mystiken tätnar nu allt mer över Saabs nedläggning i takt med att nya uppgifter kommer fram under lördagen. Fredagens chockbesked att Saab ska läggas ner verkar ha kommit helt oväntat för alla de parter som var inblandade i förhandlingarna mellan GM, Spyker, Saab, svenska regeringen och EU-kommissionen.

I ljuset av de nya uppgifterna framstår GM:s sakskäl till Saabs nedläggning som något som närmast liknar en mörkläggning. De egentliga skälen till att GM vill lägga ner Saab har inte blivit offentliga och nu växer vreden hos folket i Trollhättan. Sannolikt kommer det under de närmaste dagarna fram mer information om vad som egentligen hände, då allt fler inser att de blivit förda bakom ljuset av GM.

Som vanligt när det gäller Saab finns det ett informationsnav dit alla uppgifter kommer, offentliga så väl som absolut sekretessbelagda: Steven Wades entusiastsajt SaabsUnited.com. Ska ni få reda på det senaste så surfa dit, ofta!

Enligt ett av de senaste blogginläggen av Steven, se länk här, fick han information i fredags från en centralt placerad och anonym Saab-källa som berättade att Spykers köp av Saab i princip var klart. Den informationen kom bara 45 minuter innan GM officiellt meddelade att man bestämt sig för att lägga ner Saab, med motivet att Spyker-förhandlingarna inte kunde bli klara i tid. Att Spykers ryska delägare skulle vara en belastning, som angetts som skäl av vissa medier, kan knappast varit ett reellt skäl eftersom de var kända av GM:s förhandlingspart Deutsche Bank sedan förut. Skulle de ryska ägarna vara ett problem hade förhandlingarna stoppats långt innan fredagen.

Spykers köp av Saab var bara timmar bort

I slutet av november rullade den första ”riktiga” Saab 9-5 av bandet i Trollhättan. Kanske det finns hopp om en fortsatt produktion, trots allt, av den nya modellen? KLICKA FÖR STÖRRE BILD

Uppgifterna från SaabsUnited.com bekräftas av ny information som lokaltidningen TTELA.se fått under lördagen, se länk här. Enligt Magnus Nordbergs artikel var avtalet mellan Spyker och GM bara timmar bort från att undertecknas. Saabs chefsjurist Kristina Geers satt i ett flygplan på Landvetter på väg till Stockholm med kontrakten när hon plötsligt fick beskedet att GM avblåst affären. Även Spyker Cars vd Victor Muller var på plats i Stockholm i tron att papperna skulle bli undertecknade och blev enormt förvånad över GM:s kovändning. Målet var att köpet skulle bli helt klart i början på nästa vecka och presenteras som en "julklapp" till de anställda innan julafton.

En av de teorier som slängs fram är att GM:s tillfälliga vd och tillika styrelseordförande Ed Whitacre velat visa handlingskraft och helt enkelt tröttnat på Saab-förhandlingarnas utdragna process. Ganska förhastat i så fall, eftersom lördagens uppgifter pekar mot att Spykers köp av Saab Automobile var redo att skrivas under. Ed Whitacre är ökänd för sin otålighet och har en ledarstil som brukar beskrivas som "slash and burn" ("hugg ner och bränn upp") när det gäller att lösa problem och nå uppsatta mål. Ed Whitacre har ingen erfarenhet av bilindustrin men det hindrade inte honom från att efter ett fyra timmar långt sammanträde ändra om hela GM:s ledarskap – inklusive att sparka tidigare vd:n Fritz Henderson.

Enligt Todd Lassa på amerikanska Motor Trend, som verkar ha rätt skumma intryck av Sverige men ändå har kontakter inom GM, så ska representanter från svenska regeringen träffa folk från GM Europe under helgen. Om dessa möten verkligen äger rum och vad det i så fall ger lär vi få reda på i början av nästa vecka. Se artikeln i Motor Trend på den här länken.

Någonstans i Detroit ligger det minst en hund begraven. Frågan är hur de anställda i Trollhättan ska känna sig när det får reda på att de var i princip bara timmar från att få nya ägare.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.