De som funderar på elbil är förmodligen mest rädda för att batteripaketet plötsligt dör och kostar en förmögenhet att ersätta. Chevrolet vill minska den oron genom att garantera livslängden hos Volt till minst åtta år och 16.000 mil.
Batteripaketet i Chevrolet Volt ser ut som ett stort ”T” och ligger placerat i kardantunneln och framför bakaxeln. Kapaciteten är 16 kWh och endast hälften används (för att förlänga livslängden) innan förbränningsmotorn startar och laddar upp batteriet. 288 celler är fördelade på nio segment som kan kylas eller värmas upp, beroende på arbetstemperatur och yttertemperatur.
I USA har det inte varit ovanligt med långa och generösa garantivillkor för de som köper ny bil. Även i Europa har långa garantier blivit allt vanligare och senast har vi sett hur Opel och Ford förlänger nybilsgarantin på liknande sätt som till exempel Hyundai och Kia gjort för att övertyga tveksamma kunder.
När det gäller de första elbilarna, varav en del kommer i höst, gäller det att övertyga kunderna om att batteripaketet håller länge. Om batteripaketet skulle behöva bytas ut kan det – åtminstone de närmaste åren innan priserna börjar sjunka – bli en affär med sex siffror på verkstadsfakturan. Osäkerheten kring batterilivslängden gör det också mycket svårt att värdera en begagnad elbil.
General Motors har nyligen byggt en 30 stycken "för-för-seriebilar" av Chevrolet Volt som ska användas för den slutgiltiga utvärderingen innan bilen når de första handlarna i november. Hädanefter bygger man "riktiga" förseriebilar som portioneras ut till GM-anställda och då finns en sista chans att rätta till de detaljer som behöver finslipas.
GM har byggt ett knappt 40-tal färdiga Chevrolet Volt som använts under våren och sommaren på olika event. Nu läggs produktionen om till förseriebilar som hamnar hos GM-anställda. En sista chans att upptäcka fel innan de vanliga kunderna börjar få sina bilar i november. B21 – kolla in klassikern i bakgrunden!
GM meddelar också att batteripaketets garanti sträcks ut till åtta år och 100.000 miles (16.000 mil). Det är tre år extra utöver den nybilsgaranti på fem år som man ger till drivlinan (motor + transmission). Det är för övrigt samma nivå som till exempel Toyota ger för Prius, förutom i Kalifornien där man sträcker ut garantin till tio år och 24.000 mil.
Enligt GM-ingenjörerna pekar inget mot att batterikapaciteten hos Volt skulle försämras plötsligt, efter några år. Snarare blir det en gradvis försämring och ett tio år gammalt batteri har förmodligen kvar minst 70 procent av sin kapacitet, vilket är tillräckligt för det stora flertalets dagliga pendlande. GM:s pressrelease om garantiåtagandet går att läsa i sin helhet på den här länken, som pdf-dokument.
Det står nu också klart att Chevrolet Volt inte kommer att säljas med en deklarerad bränsleförbrukning på 230 mpg (miles per gallon), som tidigare meddelats. Omsatt till vårt mätsystem skulle det bli endast 1,0 l/100 km. Amerikanska myndigheter har meddelat att man ska utarbeta en ny testnorm för elbilar och den beräknas inte vara klar förrän i början på nästa år. Hur man ska jämföra förbränningsmotorer med elbilar när det gäller förbrukning är fortsatt en het potatis.
I USA ska Chevrolet Volt säljas för cirka 40.000 dollar, men då tillkommer en statlig elbilsstimulans på 7.500 dollar i rabatt. Inte speciellt billigt för en fyrsitsig bil i det storlekssegmentet, men samtidigt betydligt lägre pris än många befarat för en elbil med räckviddsförlängande förbränningsmotor.