Volvo tar till ett drastiskt grepp för att framhäva sin säkerhetsimage: en krocktestad C30 Electric är blickfång på Detroitsalongen. Därmed är Volvo först med att visa en krockad elbil för allmänheten.
Volvo har krocktestat en C30 Electric i frontkrock på samma sätt Euro NCAP gör – förskjuten så att 40 procent av förarsidan träffar barriären. Hastigheten är 64 km/h.
"Vi är först i världen med att visa hur en säker elbil ser ut efter en krock", förklarar Volvo Personvagnars vd Stefan Jacoby vid en presskonferens idag måndag, 10:e januari.
Med en orangefärgad kraschad C30 Electric vill Volvo visa att det går att bygga eldrivna bilar där både batterier och högvoltskablar är helt intakta även efter en kraftig frontalkrock. Bilen har körts med 40 procent av fronten in i krockbarriären med en hastighet på 64 km/h (40 mph).
Resultatet talar för sig självt: alla elektrisk huvudkomponenter som batteri, kraftelektronik och högspänningskablar är oskadade efter krocken.
Krockprov med Volvo C30 Electric – frontalkrock med stolpe i 48 km/h. Modellen ska byggas i en mindre serie 2011 och Volvo PV:s ambition är att den eldrivna C30-varianten inte ska vara sämre än bensinversionen när det gäller säkerhet, komfort och köregenskaper.
"Vi visar det här eftersom det oerhört viktigt inte bara för dem som redan åker i en elbil, utan också för dem som funderar på att skaffa en. Och vi noterar att alla tillverkare som nu börjar producera elektriska bilar inte ägnar säkerheten lika mycket uppmärksamhet som Volvo. Men vi kommer aldrig att kompromissa våra stränga säkerhetskrav, oavsett drivsystem", säger Stefan Jacoby.
Många undrar över riskerna med en eldriven bil vid en olycka, nu när elbilar och hybrider blir allt vanligare. Volvos experter på elektrifiering garanterar att riskerna är minimala.
"Elbilar kan till och med göras ännu säkrare än de med förbränningsmotorer", säger Volvo Personvagnars säkerhetsexpert Thomas Broberg. "Vi ser elektrifieringstekniken som en spännande möjlighet även ur ett säkerhetsperspektiv."
Resultatet i motorrummet efter stolpkrocken i 48 km/h. Men trots det hoptryckta motorrummet, kanske med klämda kablar, påverkas inte batteriet alls – tack vare avancerade säkerhetssystem.
I det säkerhetsarbete som nu pågår inom elektrifieringsområdet har Volvos säkerhetsexperter noggrant analyserat fem faser i ett olycksförlopp och utvecklat lösningar för batteriet och för att skydda de åkande.
1. Vid normal körning finns ett omfattande övervakningssystem för spänning och temperatur i batteriet.
2. Bilens köregenskaper påverkas av batteriets vikt och chassit är speciellt anpassat för att kompensera den inverkan.
3. För att undvika en farlig situation finns samma assistanssystem som på vanliga Volvobilar. Till exempel City Safety som automatiskt kan bromsa bilen om en krock hotar.
4. Om en kollision är oundviklig: batteriet är placerat väl skyddat i bakre delen av bilen mellan hjulhusen, innanför bilens deformationszoner. Skulle kraftig värme utvecklas i batteriet, skyddas de åkande av batteriets inkapsling. När en kollision sker skickar krocksensorer information om detta till bilens övervakningssystem, som omedelbart automatiskt stänger av strömmen för att undvika en möjlig kortslutning.
5. Efter kollision: Batteriet har dessutom en automatsäkring som fungerar som en jordfelsbrytare och stänger ner batteriet om strömmen skulle gå åt fel håll, till exempel genom att kablar kläms ihop.
Volvo har även ett nära samarbete med räddningstjänsterna, som har detaljerade instruktioner om hur de säkrast ska hantera olika Volvomodeller vid ett olyckstillbud, exempelvis om takstolpar måste klippas av och taket vikas undan för evakuering av personer den vägen. Detta gäller även eldrivna Volvobilar.