Alfa Romeo har presenterat flera ambitiösa planer på hur märket ska göra comeback och utmana de tyska premiumtillverkarna på allvar. Koncernchefen Sergio Marchionne vill att Alfa Romeo ska ha åtminstone åtta modeller inom tre år – det är en ordentlig satsning jämfört med dagens tre modeller (Mito, Giulietta och 4C).
Fler modeller betyder också fler motorer och nu presenterar Alfa Romeo två viktiga motornyheter som båda ska byggas i italienska Termoli. Motorsatsningen kostar totalt mer än 4,5 miljarder kronor.
Spionbilder: Alfa Romeo Giulia – äntligen är den på gång
Först ut är en V6-motor med dubbla turbo och direktinsprutning med ”upp till 480 hästkrafter”. Cylindervolymen blir mindre än 3,0 liter för att komma undan skatteregler i Kina, där 3,0 liter är en viktig brytpunkt. Samma grundmotor ska finnas med både bensin- och dieseldrift.
Det har sina fördelar att ingå i samma koncern som Ferrari – V6-motorn blir nämligen en omarbetad version av 3,0-litersmotorn som idag byggs av Ferrari och som används i Maserati Quattroporte och Ghibli.
Förutom V6-motorn kommer även en fyrcylindrig motor. Den kommer också i både bensin- och dieselutförande med en cylindervolym på 2,0 respektive 2,2 liter.
”Det här högteknologiska projektet är en viktig del i vår satsning på Alfa Romeo”, säger Sergio Marchionne.