När vi tittar på dagens Aston Martin och det breda modellutbud man erbjuder är det lätt att glömma hur illa ute sportbilstillverkaren var på 80-talet, då stora delar av den brittiska bilindustrin höll på att gå under. 1982 producerades inte fler än 30 bilar (!) och Aston Martin räddades av Ford Motor Company hösten 1987 när amerikanerna gick in som majoritetsägare.
Aston Martin placerades i Fords ”Premier Automotive Group”, PAG, där även Jaguar och Volvo ingick, och fick hjälp att utveckla nya modeller. I början av 90-talet färdigställdes DB7 och den skulle bli ryggraden i försäljningen från 1994 till 2004, över 7.000 DB7 såldes fram till att den ersattes av DB9.
Tysken Ulrich Bez hade arbetat hos Porsche, BMW och Ford när han år 2000 tillträdde som chef för Aston Martin. Under Bez ledning utvecklades Aston Martin ytterligare och han behöll sitt vd-jobb även efter att Ford sålde företaget i början av 2007. Förra sommaren, 70 år fyllda, meddelade Ulrich Bez att han ska pensionera sig och sedan dess har Aston Martin letat efter en lämplig efterträdare.
Idag meddelar Aston Martin att man funnit sin nya vd, britten Andy Palmer, 51 år. Andy Palmer utbildade sig till ingenjör och sökte sig redan som 16-åring till bilindustrin där han vandrade uppåt i karriären hos Austin Rover och blev chef för transmissioner hos Rover Group. 1991 värvades Palmer till Nissan och har de senaste tretton åren varit stationerad i Japan. Närmast har Andy Palmer varit chef för Nissan, styrelseordförande för Infiniti och rapporterat direkt till koncernchefen för Renault/Nissan, Carlos Ghosn.
Andy Palmer uppdrag hos Aston Martin är att ta företaget in i ”en ny fas av teknik och produktutveckling”, vilket bland annat innebär att man delar drivlinor med delägaren Mercedes. Enligt finanstidningen Financial Times handlar det om att ”ta igen förlorad mark” till andra sportbilstillverkare som Porsche och Ferrari. Eftersom Renault/Nissan och Mercedes redan samarbetar kring mindre modeller som Twingo och Smart kan man säga att Andy Palmer ”stannar inom familjen”. Andy Palmers uppgifter hos Nissan övertas av Renaults produktchef Philippe Klein.
