Hoppa till innehåll

Aston Martins GT-vagn är nu ännu vassare

Efter att ha frigjort några extra miljoner på bankkontot funderar du på en ny GT-vagn som snabbt och bekvämt tar dig till båten i Monaco. Men vad vore bäst? En Ferrari F12 eller Aston Martin Vanquish? Lägg till ett ”S” och då tippar kanske vågskålen över till den muskulösa britten. Orderböckerna är öppna och redan […]

Efter att ha frigjort några extra miljoner på bankkontot funderar du på en ny GT-vagn som snabbt och bekvämt tar dig till båten i Monaco. Men vad vore bäst? En Ferrari F12 eller Aston Martin Vanquish? Lägg till ett ”S” och då tippar kanske vågskålen över till den muskulösa britten.

Orderböckerna är öppna och redan i december börjar Aston Martin leverera sin nya Vanquish S – som ersätter Vanquish utan S. Vid en hastig titt är det mesta sig likt från ”gamla” Vanquish men Aston Martin har gått hela varvet runt och uppgraderat sin GT-kryssare.

Den 5,9-liter stora V12-motorn har fått toppeffekten höjd från 576 till 600 hk jämnt vid 7.000 rpm. Maxvrid är 630 Nm. Ökningen har framför allt skett genom ett omarbetat insug samt friflödade avgassystem. Och precis som förut klarar sig denna underbara V12:a utan överladdning (även om det pratas om en ny turboversion).

Den åttastegade transaxelautomaten Touchtronic III har modifierats till att växla ännu snabbare än förut. Med höjd toppeffekt innebär det nu att Aston Martin Vanquish S klarar sprinten 0–100 km/h på 3,5 sekunder, en förbättring med 0,3 sekunder. Toppfarten anges till 324 km/h.

Hjulupphängningen har förbättrats och sättningen har arbetats om med nya bussningar, hårdare fjädrar och kränghämmare samt styvare stötdämpare. Enligt Aston Martin ska det ge nya Vanquish S en skarpare känsla och bättre kontroll i högre hastigheter.

Är man ändå osäker på vilken modell det är så finns det ett tydligt S-emblem på bakluckan och avgassystemet har numera fyra utblås istället för två. Både fram och bak finns det också nya aerodynamikdetaljer i kolfiber. Ett material som för övrigt används till hela karossen på Vanquish S. Ny design på 20-tumsfälgarna ingår också i S-paketet.

Priset för Aston Martin Vanquish S har ökat med 7.000 pund i Storbritannien, cirka 80.000 kronor. Svenska priset är inte känt men i Europa ska Aston Martin Vanquish S kosta från 262.950 euro. Vanquish utan S kostade från 2.360.000 kronor i Sverige. Ferrari F12 kostar från 2.530.000 kronor.

Aston Martins GT-vagn är nu ännu vassare

Aston Martins GT-vagn är nu ännu vassare

Aston Martins GT-vagn är nu ännu vassare

Aston Martins GT-vagn är nu ännu vassare

Aston Martins GT-vagn är nu ännu vassare

Aston Martins GT-vagn är nu ännu vassare

Aston Martins GT-vagn är nu ännu vassare

Aston Martins GT-vagn är nu ännu vassare

Aston Martins GT-vagn är nu ännu vassare

Aston Martins GT-vagn är nu ännu vassare

Aston Martins GT-vagn är nu ännu vassare

Aston Martins GT-vagn är nu ännu vassare

Aston Martins GT-vagn är nu ännu vassare

Aston Martins GT-vagn är nu ännu vassare

TEMA F1: Så bygger Aston Martin ett F1-team för framtiden

Med nya regelverk, ett kommande works-samarbete med Honda och en tydlig vinnarambition står Aston Martin inför ett avgörande. Andy Cowell berättar hur teamet bygger för att ta nästa steg i Formel 1.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.

Blocket: Sällsynt Aston Martin V12 Speedster – 11 mil på mätaren

Aston Martins svar på Ferrari Monza SP2 har bara byggts i 88 exemplar. Nu säljs ett exemplar i Malmö som bara rullat 11 mil för ett åttasiffrigt belopp.

Valhalla-leveranser försenas – Aston Martin befarar miljardförlust

Aston Martin skjuter på leveranserna av Valhalla och varnar för en förlust på cirka 1,5 miljarder kronor 2025.

Mercedes oväntade drag – bygger världens vassaste V8

Mercedes-AMG satsar på ny V8 till 2027. Starkare, snabbare och effektivare än allt vi sett tidigare.

Aston Martins mest extrema – nu till salu i Sverige

Endast 40 finns i världen. Nu säljs en fabriksny Aston Martin Valkyrie AMR Pro med V12 och 1 000 hästkrafter – i Arlöv.