Jodå, Audi A2 kommer tillbaka. Men inte som den gamla, och inte som ryktena hittills har förutskickat. Nya A2 blir som en förminskad A3 och den kommer i två varianter – som laddhybrid och ren elbil.
Nya Audi A2 blir ingen liten citybil utan en småbil i föregångarens anda – lite högbyggd och därmed rymlig för sin längd, runt fyra meter. Men den blir bredare och förhoppningsvis snyggare. Illustration: Schulte Design.
Rykten om en ny Audi A2 har varit svang länge och budskapen har varierat. Ett tag visste "källor med insyn" att nya A2 skulle baseras på Volkswagens nya minibilsfamilj Up och bli en ren citybil, valbart med liten förbränningsmotor eller eldrift. Andra uppgifter som cirkulerat har hävdat att Audi ska göra både en egen variant av Up och en ny A2, som är i storlek ungefär som A1, runt fyra meters längd.
De senaste uppgifterna, bland annat från tyska biltidningen Auto-Bild, säger att Audi nu har tänkt om, och börjat konstruktionsarbetet på nytt: nya A2 ska inte vara en citybil utan en fullt långfärdskapabel femsitsig bil i minsta klassen. Och det blir en ny bil, inte två.
Nej, Volkswagens nya småbil Up ska inte bli nya Audi A2, så det är intre troligt att den här bilen någonsin kommer att byggas. Nya A2 måste bli ”mer bil” och mer premium för att matcha konkurrenter med klimatsmart drivlina från BMW och Mercedes. Illustration: Schulte Design.
När strategerna i Ingolstadt började skärskåda planerna hos BMW, insåg de att A2 måste bli mer premium och mer avancerad teknik i konkurrensen än vad Volkswagen Up kunde erbjuda. På BMW:s agenda finns dels en Mini-Mini i just miniformat, dels den omtalade MCV (Mega City Vehicle) som blir en eldriven citybil bakad av kolfiber, klar att lanseras under ett nytt varumärke 2013.
Audi-ingenjörernas nya uppdrag blir därför att skapa en rymlig minibil med avancerad lättbyggnadsteknik som samtidigt har en egen design som skiljer den från storebror A1. Urmodellen A2 var visserligen extremt lätt (under ett ton) tack vare aluminiumstommen, men den tekniken blev för dyr. Efterföljaren måste alltså bantas på annat sätt, vilket är konstruktörernas stora utmaning.
Klart är att nya A2 kommer att lanseras dels som hybrid, dels ren elbil. Det har Audichefen Rupert Stadler själv sagt. Enligt källor som Auto-Bild citerar får elversionen en motor på 100 kW (136 hk) medan laddhybriden drivs av en elmotor kombinerad med en trecylindrig bensin- eller dieselmotor med effekt mellan 90 och 105 hästkrafter. Som elbil får A2 en räckvidd på runt 250 kilometer och som hybrid ska den kunna köras mellan 60 och 90 kilometer med ren eldrift.
Den A2 som det nu arbetas intensivt med ska alltså inte baseras på den tremetersbil som Volkswagen ska premiärvisa på Genèvesalongen i början på mars och som antingen behåller sin arbetsbeteckning Up eller återupptar minibilsnamnet Lupo. I stället byggs nya A2 med delar ur hela VW-gruppens bygglåda, vilket betyder komponenter alltifrån Polo till Passat.
Men hur Audi löser viktproblemet vet vi inte. Att både elbilen och laddhybriden måste vara mycket lätta, är en förutsättning för rimlig räckvidd vid batteridrift. Målet är enligt "interna källor" att klara samma vikt som aluminium-A2:an, runt ettusen kilo. Att det är en utmaning inser man – nya lilla A1 väger runt 1,2 ton.
Vi får väl lita på att Audis ingenjörer lever upp till sin devis "försprång genom teknik" och presenterar en ny fräsch A2 som är lättare och kan köras avgasfritt längre än alla konkurrenter. Utvecklingschefen Michael Dick har sagt att A2 är ett högprioriterat projekt som det arbetas intensivt med just nu, men när bilen är klar att visas upp har ännu inte avslöjats.