
Ni som följt med nyhetsrapporteringen de senaste veckorna vet att det lanserats massor av modeller inför Parissalongen. Här i Paris ska bilarna möta publiken för första gången och då kan vi lämna alla de vackra orden i pressreleaserna och bilda oss en egen uppfattning – blev det bättre?
En av de nya bilmodellerna som presenterats är Audi A3 Sportback, det vill säga femdörrarsmodellen av ”vanliga” Audi A3 (som är en tredörrarskaross). A3 Sportback kommer till Sverige i början på nästa år och det är förmodligen många som väntar på denna modell då tredörrarskarosser sällan blir några storsäljare i Sverige.
Femdörrars Sportback är inte bara en bil med två extra bakdörrar. Audi har jobbat med modellen och sträckt ut längden till 431 centimeter, 73 millimeter längre än tredörrars A3. Axelavståndet har vuxit med nästan sex centimeter jämfört med ”gamla” Audi A3 Sportback och det borde märkas i baksätet. För att kontrollera ordentligt provsitter vi baksätet i en A3 Sportback samma morgon som vi flyger till Paris och artikelförfattaren får precis plats ”bakom sig själv” med knäskålarna snuddande mot stolsryggen på förarstolen. Trångt, med andra ord.
På plats här i Paris tar vi direkt tillfället att placera samma breda motorjournalistrumpa i baksätet på nya Audi A3 Sportback. Och mycket riktigt – Audi har inte överdrivit, baksätet är faktiskt klart rymligare i längsled. Det är cirka tre-fyra centimeter extra fram till stolsryggen och det gör mycket för välbefinnandet i baksätet. Dessutom känns det som om det trollats fram en centimeter extra i takhöjd, även det välkommet.
I övrigt är allt sig likt mellan femdörrars Sportback och den redan testade tredörrars Audi A3. Inredningen har mycket fin kvalitetskänsla och reglagen känns gedigna, liksom materialval och finish. Den utsträckta längden på Sportback har också den fördelen att bilen ser aningen smäckrare ut än tredörrars A3. Om man kisar med ögonen så ser faktiskt A3 Sportback ut som gamla generationer A4 Avant, ungefär samma proportioner.