Hoppa till innehåll

Audi A3 Sportback – priser och fakta

Jämfört med tredörrars A3 har Audi sträckt ut nya femdörrars A3 Sportback till 431 centimeter. Det ger bättre utrymme i baksätet och större bagagerumsvolym. Tack vare MQB-plattformen har vikten bantats rejält. Dessutom svenska priser.

Audi A3 Sportback – priser och fakta
Nya Audi A3 Sportback växer några centimeter, jämfört med tredörrars A3. Hur mycket det bidrar till att förbättra utrymmet i baksätet återstår att se – men vi ska provsitta på Parissalongen.

Att Audi skulle presentera femdörrars A3 Sportback på Parissalongen torde vara bilindustrins sämst bevarade hemlighet. Men här har vi nu bilderna och alla fakta på den ”storsäljare” som väntas till Sverige efter årsskiftet.

Tredörrars Audi A3, nya generationen, premiärvisades på Genèvesalongen i mars och nu är det snart dags för höstsalongen i Paris och femdörrars Audi A3 Sportback. Nya Sportback bygger förstås på samma MQB-plattform som tredörrarsmodellen och det innebär att vikten bantats med runt 90 kilo jämfört med föregående generation Sportback. Tittar vi på längden (4.310 mm) är Sportback 73 millimeter längre än tredörrars A3 och även axelavståndet har sträckts ut något med 35 millimeter. Jämfört med gamla generationen Sportback har nya modellen 58 millimeter mer mellan hjulaxlarna. Bredden är 1.780 millimeter, höjden 1.425 millimeter.

Några centimeter extra kanske inte verkar mycket men det ska ge välbehövligt, extra benutrymme i baksätet och bagagerumsvolymen växer till 380 liter (15 liter mer än tredörrars). Med baksätet fällt får man plats med 1.220 liter i nya Sportback, jämfört med 1.100 i gamla generationen Sportback. Den som vill slippa att leta i mörkret kan också beställa lysdiodbelysning för bagagerummet.

 

Motorer och transmissioner på nya Audi A3 Sportback är identiska med de som tredörrars A3 fått. Snålast blir 1,6 TDI som konsumerar 3,8 l/100 km och har ett CO2-utsläpp på 99 g/km. Starkaste versionen är 2,0 TDI som har 184 hk (135 kW) och 380 Nm, 0-100 km/h går på 7,4 sekunder och CO2-utsläppet är 111 g/km. Mer om alla motoralternativ och övrig information om Audi A3 Sportback finns i den svenska pressreleasen (klicka för att ladda hem).

Helt nytt är däremot TCNG-modellen av A3 Sportback. En 1,4-liters fyra drivs av ”e-gas”, ett förnyelsebart drivmedel som är en typ av miljögas (metangas) framställd från vindkraftverk och solceller. Motorn ger 110 hk och enligt Audis beräkningar ska CO2-utsläppet från TCNG-modellen bli mindre än 30 g/km. När A3 TCNG är redo att lanseras nämns inte men samma drivlina ska även användas för andra modeller.

Finns det något mer att berätta om A3? Möjligtvis att vi fortsätter att vänta på S3 och S3 Sportback samt den helt nya Audi A3 sedan som ska fylla ut utrymmet mellan A3 Sportback och den numera ganska stora A4. Det ryktas att Audi A3 sedan ska premiärvisas på Los Angeles Auto Show, senare i höst, då sedanmodeller är viktiga på den nordamerikanska marknaden men det återstår att se om så blir fallet. En provkörning av Audi A3 kan du läsa genom att klicka på länken. Missa heller inte vårt test av Audi A3 i auto motor & sport nummer 19-2012 med fem modeller i kompaktklassens premiumliga: Volvo V40 mot Audi A3, BMW 1-serie, Lexus CT 200h och Mercedes A-klass (tidningen går att köpa digitalt).

 

Svenska priser för Audi A3 Sportback

1.4 TFSI 122 hk 219.000 kr

1.8 TFSI 180 hk 262.000 kr

2.0 TDI 150 hk 242.000 kr

S-tronic tillägg 20.300 kr

quattro-tillägg 16.500 kr

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.