I en mycket begränsad serie på bara 333 exemplar ska Audi bygga ”R8 GT”, en extremare version som bantat 100 kilo och fått effekten höjd till 560 hk. Men vi har inside information från Ingolstadt som låter berätta att detta bara är början…
Bara 333 exemplar av Audi R8 GT ska byggas och det är en ny idé som man fått. Flera kommande specialmodeller ska byggas i samma antal: 333 stycken. Varje R8 GT får en ingraverad siffra i växelspaken. KLICKA FÖR STÖRRE
Frekventa läsare av auto motor & sport har nog förstått vid det här laget att vi har goda källor i Ingolstadt. Och Neckarsulm, och Györ. I den här artikeln ska vi därför inte bara bjuda på de viktigaste uppgifterna om nya sportmodellen Audi R8 GT – vi ska också berätta en hel del andra hemligheter!
Vi börjar med bilen på bilderna. Det är den länge omtalade och spionfotograferade sportversionen av R8 5,2 FSI, alltså V10-motorn, men med "extra allt". Motoreffekten har höjts till Lamborghini-nivå, det vill säga 560 hk, och det är numera "tillåtet" då Audi inte längre behöver ta samma interna hänsyn till Gallardo-försäljningen (R8 och Gallardo har i stort sett samma motor).
Motorstrypningen i V10-motorn ligger för övrigt i luftboxen, kan vi berätta, och de R8-ägare som blir sugna på att locka fram alla hästarna ur sina tio cylindrar behöver "bara" rensa upp i luftboxen för att nå betydligt högre än originaleffekten på 525 hk.
Audi R8 GT väger 1.525 kilo, jämfört med 1.625 kilo med en vanlig 5,2 FSI V10 quattro. Som vi kan se finns det gott om yttre förändringar på R8 GT. Stor diffusor, annorlunda hål för avgasrören, luftutsläpp på bakskärmarna, kolfibervinge bak, med mera. KLICKA FÖR STÖRRE
Motorn i R8 GT blir något av en "grand finale" då den har fem gemensamma vevtappar och en fördelning mellan tändpunkterna på 54 respektive 90 grader. Det ger en mycket speciell motorsång som påminner om gamla Urquattro som härjade i rallyskogarna på 80-talet, den femcylindriga turbomotorn hade samma sportiga karaktär och det har Audi försökt överföra även i femcylindriga TT-RS. Gallardo och Dodge Viper har också denna udda, men ljudmässigt karakteristiska tändfördelning.
Nästa år ska Audi lansera en modifierad V10-motor som klarar Euro 5 avgaskraven och den får en vevaxel med tio vevtappar och en jämn fördelning (72 grader) mellan tändpunkterna. Den går oerhört smidigt men får inte alls samma råa karaktär som i R8 GT. Turbomaskinen i RS6 får däremot ingen förlängning, så den modellen försvinner till hösten. Möjligtvis kan det bli aktuellt att använda en modifierad V10-turbomotor hos Bentley. Även Gallardo får senare i höst en direktinsprutad V10-motor med tio vevtappar och jämn tändfördelning som klarar Euro 5.
Det hävdas ibland att Gallardos V10-motor är exakt samma som V10-maskinen hos Audis olika modeller. Så är inte riktigt fallet, men de är släkt med varandra – utan tvekan. Även Audis 5,2 FSI V10 kan lockas upp till 560 hk, vilket är bevisat i R8 GT. KLICKA FÖR STÖRRE
Att höja effekten i V10-motorn var alltså inte så svårt. Värre var att banta vikten med 100 kilo. R8:an är redan i originalskick satt på hård diet och aluminiumkarossen väger bara 210 kilo. Hjälpramen till motorpaketet är gjord i magnesiumprofiler. Men Audi har använt beprövade knep som tunnare glasrutor, plastglas, tunnare karossplåt, kolfibervinge bak, lättare motorlucka, mindre batteri, lättare bromsar, lätta sportstolar, mindre isolering i kupén, lättare golvmattor, med mera. Många bäckar små blev till en stor å: 100 kilo mindre än en vanlig 5,2 FSI.
Tittar man på utsidan är det en mängd små detaljförändringar och R8 GT ska ge mera "downforce", dock utan att försämra luftmotståndet. Lysdioder på alla ljusfunktioner är standard på R8 GT, inklusive 24 LED-lampor på vardera sida som bildar varselljuset vid dagsljuskörning. Bara fyra exteriörkulörer erbjuds: Samoa Orange metallic, Suzuka Gray metallic, Ice Silver metallic och Phantom Black pearl effect.
Audi R8 GT ska säljas i Tyskland för 193.000 euro och då får man även med ett ljudsystem från Bang & Olufsen. Inredningen bjuder på mycket alcantara, som synes, samt gott om ”R8 GT” emblem. Full båge och fyrpunktsbälte går att beställa i R8 GT – för den som vill vara riktigt sportig. KLICKA FÖR STÖRRE BILD
Högre effekt och lägre vikt innebär förstås bättre prestanda. Audi R8 GT sprintar iväg från 0-100 km/h på 3,6 sekunder och fortsätter upp till 200 km/h på 10,8 sekunder. Fartökningen fortsätter ända till toppfarten 320 km/h.
Transmissionen i R8 GT är en sexväxlad sekventiell låda med elektrohydraulisk koppling. Växlingarna går mycket fortare än ens en erfaren förare skulle klar och det finns även "Launch Control" som ger perfekta starter – varje gång. Fyrhjulsdriften är normalt ställd till 15/85, fram/bak, men kan vid tillfälle förändras till upp emot 30/70. Mekaniska diffbroms i bakaxeln kan ge mellan 25-40 procent låsning mellan bakhjulen.
Keramiska bromsar är standard på R8 GT och Audi har lyckats spara vikt även på bromsoken, utan försaka något på funktionen. Några varvtider från Nürburgring får vi inte i Audis pressmeddelande. Är det Ferrari 599XX som förstört allt det roliga? KLICKA FÖR STÖRRE
Som om nu inte detta vore mer än tillräckligt för klubbträffarna kan vi berätta att det kommer ännu en specialversion av R8. Den blir en smula lättare då man fimpar framhjulsdriften och prestanda förbättras av en ännu kraftfullare version av V10-motorn. Räkna med över 600 hk. Som nytt motoralternativ till R8 kan vi dessutom räkna in Audis kommande biturbo V8-motor som ger mellan 300-450 hk, den ersätter sannolikt nuvarande V8-motorn och ger mer effekt men lägre förbrukning.
Bäst av allt är att vi i september kan förvänta oss en "Retroquattro" (sannolikt premiär på Paris-salongen). Det är en modern tolkning av gamla Urquattron som ska byggas med Audis nya lättviktsteknik. Våra källor hävdar att Retroquattro inte väger mer än 1.060 kilo och pumpar ut 500 hk jämnt ur sin femcylindriga 2,5-liters turbomotor – som den här gången står på längden, precis som i gamla tider. Retroquattro ska vara något i det närmaste oanständigt kul att köra och har egentligen bara en nackdel: även den ska byggas i bara 333 exemplar.









