Audi backade i sista stund och ger inte namnet ”S1” till prestandaversionen av nya A1. Istället blir det A1 1,4 TFSI, men höjer motoreffekten från 122 till 185 hk. Namnet S1 ansågs inte lämpligt då det – enligt Audi – borde innebära fyrhjulsdrift.
Till det yttre skiljer sig den nya versionen inte mycket från en 122 hk TFSI med S-Line paket. Frambromsarna har däremot vuxit till 288 mm i diameter när effekten ökar till 185 hk. KLICKA FÖR STÖRRE
Som väntat blir det en prestandaversion av Audi A1, på liknande sätt som vi sett VW Group presentera Polo GTI med 180 hk och Seat Ibiza Cupra med samma effekt. Men Audi A1 1,4 TFSI får aningen lite mer effekt och landar på 136 kW, det vill säga 185 hk. S-tronic, dubbelkopplingslådan, är standard på modellen.
Lite oväntat var det kanske att Audi i sista stund väljer att inte använda namnet "S1", men enligt uppgifter i tyska media beror det på att A1 är framhjulsdriven. Alla andra S-modeller har quattrodrift och så även förstås den gamla Grupp B-modellen Audi Sport quattro S1 från mitten och slutet av 80-talet.
Lite förvillande blir det dock då Audi redan har en 1,4 TFSI i programmet. Det är den turbomatade versionen som ger 90 kW, 122 hk, vid 5.000 rpm och 200 Nm mellan 1.500-4.000 rpm. Med sjustegad S-tronic transmission innebär det 0-100 km/h på 9,1 sekunder. Med det nya motoralternativet 1,4 TFSI lägger Audi till kompressorladdning, "twincharged", och då ökar toppeffekten till 136 kW (185 hk) och vridmomentet till 250 Nm. Accelerationstiden sjunker till 6,9 sekunder och Audi anger toppfarten till 227 km/h.
Audi vårdar sin historik och att ”ge bort” S1-namnet till en framhjulsdriven modell var mer än man vågade. Men vi kanske kan hoppas på en fyrhjulsdriven A1/S1 så småningom?
Det starkare motoralternativet får sjustegad S-tronic transmission som standard. Det hjälper till att hålla förbrukningen nere på 5,9 l/100 km och CO2-utsläppet anges till 139 g/km. Frambromsarna har vuxit till 288 millimeter i diameter.
Som vi redan berättat i en tidigare artikel, klicka på den här länken, jobbar Volkswagen med en ännu starkare version av Polo GTI – kallad "R". Den får en ny, turbomatad 1,6-liters bensinmotor med 210 hk och denna lilla bålgeting kan vi förvänta oss till årsmodell 2012. Sannolikt får vi se den premiärvisas på Frankfurt-salongen nästa höst.
Med kunskap om Polo R kanske vi kan förvänta oss något liknande från Audi och plattformen är trots allt förbered för fyrhjuldrift, via Haldex påhängskoppling. Möjligheten till en modern "S1" ska inte räknas ut, åtminstone inte riktigt ännu. Audis pressrelease går att ladda hem som pdf-dokument genom att klicka på den här länken.