
Nu dröjer det inte länge innan Audi visar upp den kraftigt försenade ersättaren till dagens Q7. Designteamet fick bakläxka av chefen för forskning och utveckling hos Audi, och därför stoppades utvecklingen av Q7 tillfälligt. Men nu är modellen på banan igen och det ryktas om lansering på Detroitsalongen i januari.
Nu står det också klart att Audi Q7, tillsammans med ersättaren till lyxlimousinen A8, blir först ut i Volkswagengruppen som laddhybrider med dieselmotor. Audi säljer redan A3 som laddhybrid med en bensinmotor, men i Q7 och A8 blir det istället en 3,0-liters V6-dieselmotor som hamnar under huven. Det säger en anonym källa inom Audi till Automotive News.
Läs också: Audi Q7 är för brutal – blir försenad
Läs också: Audi stoppar nya Q7 – designen görs om
Laddhybridversionen av Audi Q7 lanseras inte direkt utan senare. Enligt Audi kombinerar laddhybriderna låga utsläpp med fördelarna hos en konventionell bil med förbrukningsmotor. Ägarna behöver inte utsättas för räckviddsångest, som i en del elbilar.
”Vi tror starkt på laddhybrider”, sade Audichefen Rupert Stadler tidigare i år i samband med lanseringen av A3 E-tron, enligt Automotive News.
”Diesel kommer fortsätta vara en av de viktigaste delarna i vår ’Försprång genom teknik’-strategi – vi satsar våra pengar på det”, säger Ulrich Hackenberg, utvecklingschef på Audi.
Spionbilder: Här testkörs Audi Q7 på Nürburgring
Spionbilder: Audi släpper på maskeringen och visar upp Q7
Läs också: Volvo XC90 mot Audi Q7 – bästa stora suven
