
Audi Q7 kom ur startblocken rätt sent och först 2006 rullade de första bilarna ut till bilhandlarna. Då hade konkurrenten BMW X5 producerats sedan 1999 och Mercedes var först ut bland de tyska premiummärkena med sin ML redan 1997.
Både BMW och Mercedes är nu inne på den tredje generationen av sina suvmodeller och därför brådskar det förstås för Audi att förnya sin Q7:a.
Men Audikunderna får ge sig till tåls. Senaste uppgraderingen var ett ansiktslyft av Audi Q7 2010. Lanseringen av andra generationen Audi Q7 var tänkt att starta i början av 2015 men blir försenad – okänt hur länge.
Företagsledningen anser att designen på nya Q7 är ”alltför brutal och uppseendeväckande”, därför måste bilen arbetas om i sista stund (så kallad ”emergency redesign”). Det extra arbetet och förseningen påstås kosta Audi närmare 200 miljoner euro, alltså i runda slängar två miljarder kronor.
Den dyrbara förseningen kan ha blivit sista spiken i kistan för Audis utvecklingschef Wolfgang Dürheimer, som tillträdde så sent som i början av hösten 2012. Dürheimer hade då haft en serie av tunga poster inom VW Group som mångårig chef över både Bentley och Bugatti. En del såg till och med Wolfgang Dürheimer som en trolig kandidat att ta över ledningen av VW Group efter den pensionsmässiga Martin Winterkorn.
I slutet på juni meddelades utan några närmare förklaringar att uppdraget som utvecklingschef hos Audi övertagits av Ulrich Hackenberg, parallellt med att han har samma ansvarsområde hos Volkswagen. Hackenberg är en av långvägarna hos VW Group och började på Audi redan 1985.

Men det kan blåsa hårt i toppen på VW Group. Sommaren 2012 stuvade Martin Winterkorn om bland cheferna och budskapet var tydligt – den som inte presterar får lämna sitt uppdrag. Karl-Thomas Neumann fick lämna chefsjobbet i Kina (och blev senare chef för Opel), utvecklingschefen Michael Dick gick i pension vid endast 60 års ålder och han ersattes alltså av Wolfgang Dürheimer.
I våras befriades James Muir från sitt uppdrag som Seatchef efter att han sedan sitt tillträde 2009 förgäves försökt få försäljningen att öka. Muir ersattes med Jürgen Stackmann.
Efter att Wolfgang Dürheimer tillträtt som utvecklingschef ändrades Audis fokus på elbilar. Senast i våras var det Audis prestigebil R8 e-tron som snuvades på serieproduktion, endast tio bilar blev byggda och fler ska det inte bli. Att elbilar inte är något för Audi var en åsikt som Dürheimer ventilerade i flera intervjuer, en åsikt som uppenbarligen inte var riktigt förankrad i VW Groups toppskikt.
Men vad tycker ni läsare – om nu illustrationen från Schulte Design är i närheten av den färdiga designen på nästa Audi Q7 – är den inte tillräckligt bra? Använd gasa/bromsa nedan och kommentatorfältet för att göra din röst hörd.