Redan nu under sommaren skulle Stellantis börja tillverka vätgasbilar med bränsleceller i Frankrike och Polen, främst skåpbilar i olika storlekar. Men det hade varit ekonomiskt vansinne att starta produktion.
Marknaden är för liten och bränslecellerna är för dyra. Dessutom är infrastrukturen med tankställen alldeles för dåligt uppbyggd.
Stellantis tror inte att vätgasmarknaden tar fart under det här decenniet.
– Vätgasmarknaden är fortfarande ett nischsegment, utan utsikter till ekonomisk hållbarhet på medellång sikt. Vi måste säkerställa vår konkurrenskraft och möta våra kunders efterfrågan på personbilar och lätta kommersiella fordon med el- och hybriddrift, säger Stellantis Europachef Jean-Philippe Imparato i ett pressmeddelande.
Läs även: Stellantis hotar stänga fabriker – riskerar 30 miljarder i böter

Hoppet står till tredje generationens bränsleceller
Toyota fortsätter satsa på vätgas som ett alternativ till eldrift. Problemet har hittills varit att bränslecellerna är dyra och så stora att de bara ryms i de största (och dyraste) bilmodellerna.
Med den kommande tredje generationens bränsleceller räknar Toyota med att få ner storleken så att de får plats i mindre bilmodeller. Därmed kan volymerna öka och kostnaden successivt minska.
Läs även: Vi kör Toyotas el- och vätgasbilar – ”vätgas komplementerar el”