
Ladda ned pressmeddelandet
Alla tekniska detaljer finns att läsa i BMW:s pressmedelande. Klicka för att ladda ned som pdf-fil!
Mercedes CLS skapade en egen klass för fyradörrarscoupéer när den lanserades 2004, som sedan följdes upp av bland annat Volkswagen Passat CC, Porsche Panamera och Audi A7. Nu ger sig även BMW in i klassen med en fyradörrarsversion av 6-serien. Den blir drygt 11 centimeter längre än en 6-serie Coupé och har enligt BMW en 4+1-layout, vilket innebär att fyra personer gott och väl får plats medan en femte i nödfall kan klämmas in på mittplatsen bak.
Både exteriör- och interiördesignen hämtas nästan rakt av från BMW Concept Gran Coupé från Beijing 2010, som i sin tur baseras på BMW Concept CS från 2007. Den totala längden stannar en bit över ”strecket” och BMW Gran Coupé mäter 5.007 millimeter, 112 millimeter längre än tvådörrars 6-serie Coupé och Cabriolet som den delar det mesta av designen med. Plattformen är en förlängd version av 5-serien.
Jämfört med en ”vanlig” fyradörrars 5-serie är standardutrustningen betydligt mer generös: Dynamic Damper Control, Servotronic, 18-tumsfälgar, start/stopp-system, xenonstrålkastare, läderklädsel, elstolar, 2-zons klimatanläggning och HiFi-ljudsystem ingår. Men naturligtvis är tillvalslistan nästan oändlig med bland annat Bang & Olufsen-ljudsystem, adaptiv farthållare med autobroms och M-sportpaket.

Tre motorer finns att välja på – en V8 och två raka sexor. 640i är
instegsmodellen på bensinsidan och får BMW:s raka turbosexa på 320 hk.
Nästa steg upp är 650i med dubbelturbo-V8 på 450 hk. På dieselsidan
finns 640d med 313 hk. Alla motorer får 8-stegad automatlåda från ZF som
standard och fyrhjulsdrift erbjuds som tillval i 650i. Mer om motorerna
finns i faktarutan nedan.
Försäljningen drar igång under våren
2012, och den officiella premiären blir på Genèvesalongen i mars.
Priserna hamnar omkring 25.000 kronor högre än för 6-serie Coupé, som
börjar på 761.000 kronor i Sverige.
Sent nästa år lär vi även få se den logiska fortsättningen i modellutbudet, nämligen M6 Gran Coupé med samma motor som i BMW M5.
Motoralternativen
BMW 650i Gran Coupe (BMW 650i xDrive Gran Coupe):
V8 med BMW TwinPower Turbo-teknik på 4.395 cc. 450 hk vid 5.500–6.000 r/min. 650 Nm vid 2.000–4.500 r/min. Acceleration 0–100 km/h 4,6 sek (4,5 sek). Toppfart: 250 km/h. Förbrukning 8,6–8.8 (9.2–9.4) l/100 km beroende på däck. 199–206 gram koldioxid/km (215–219) g/km.
BMW 640i Gran Coupe:
Rak sexa med BMW TwinPower Turbo-teknik på 2.979 cc. 320 hk vid 5.800–6.000 r/min. 450 Nm vid 1.300–4.500 r/min. Acceleration 0–100 km/h 5,4 sek. Toppfart: 250 km/h. Förbrukning 7,7–7,9 l/100 km beroende på däck. 179–183 gram koldioxid/km g/km.
BMW 640d Gran Coupe:
Rak sexa med BMW TwinPower Turbo-teknik på 2.993 cc. 313 hk vid 4.400 r/min. 630 Nm vid 1.500–2.500 r/min. Acceleration 0–100 km/h 5,4 sek. Toppfart: 250 km/h. Förbrukning 5,5–5,7 l/100 km beroende på däck. 146–149 gram koldioxid/km.

Var Mercedes CLS verkligen först…?
När det gäller coupémodeller med fyra dörrar var Mercedes tidigt ute med CLS-klassen, 2004. Men konceptet var inte nytt. En av föregångarna är Rover P5 Coupé.
P5-serien tillverkades mellan 1958 och 1973. Första versionen av coupémodellen lanserades 1962 och fick taket sänkt med sex centimeter jämfört med grundmodellen. Rover P5 (utan tillägget ”Coupé”) fick under många år tjänstgöra som transportör av ministrar och kungligheter – drottningen själv sågs ofta i en Rover P5.