Hoppa till innehåll

BMW Active Sound Design – hör du skillnad?

Nya BMW M5 alstrar motorljud ur bilstereons högtalare, det som BMW kallar för ”Active Sound Design”. Nu finns det en film som visar skillnaden med och utan Active Sound. Vad tycker du – blev det sämre eller bättre utan Active Sound i M5:an?


BMW M5 är en imponerande bil på flera sätt och om ni mot förmodan missat filmen med vår Fredrik Huldt när han provkör BMW M5 så är det bara att klicka på länken. En av få kritiska synpunkter man kan ha på nya BMW M5 är att V8:an inte låter lika hysteriskt kul som V10:an i föregångaren. Men det har BMW kompenserat med det som man döpt till ”Active Sound Design”.

Bakgrunden till ”Active Sound Design” i M5:an kan ni läsa i faktarutan längst ner, texten är plockad från BMW:s pressrelease. Men vi kan förenkla det till vad Fredrik säger i filmen – det är fejkat motorljud i bilstereons högtalare.

Vad ”Active Sound Design” tillför eller döljer hos M5 kan ni nu höra med egna öron genom att klicka på YouTube-klippet ovan. Det är signaturen ”clar” på Bimmerposts M5-forum som gått handgripligt tillväga och ryckt ur säkringen till bilstereon. Vi kan lyssna på skillnaden och ni som tycker er höra vad som händer med ”Active Sound Design” får gärna tycka till i kommentatorsfältet nedan. Blev det bättre eller sämre med aktiverat ”Active Sound Design”?

BMW Active Sound Design – hör du skillnad?
Missade du Fredrik Huldts provkörning av BMW M5? Klicka på bilden för att hoppa till vår filmavdelning.

Fakta om "Active Sound Design" från BMW:s pressrelease

Active Sound Design delivers precise feedback

M5 drivers will be given an even more direct reminder of their car’s performance capability by technology that brings the distinctive sound of the high-performance V8 – in all its glory – into the cabin of the new BMW M5. The Active Sound Design technology specially developed for the new BMW M5 takes its cues from the driving situation at any one time to deliver an accurate reproduction of the engine’s sound through the car’s audio system. The system’s digital signal processing exchanges data directly with the engine management, allowing it to reflect the engine’s revs and torque, and the car’s speed over the road. The result over a smoothly driven journey is a discreet soundtrack in keeping with the harmonious and assured characteristics of the V8 powerplant. A stamp on the accelerator, meanwhile, prompts an immediate audible response to match the instantaneous – and typically M – burst of power from beneath the bonnet.

In generating its signals, Active Sound Design takes its cues from the firing sequence of the eight-cylinder engine and the frequency range of the exhaust system. This gives the driver an extremely accurate impression of current engine load and an even more intense sensation of the V8’s high-performance characteristics. At the same time the Active Sound Design control unit ensures an even spread of sound across all five seats of the new BMW M5, while observing the legal guidelines governing noise emissions inside and outside the car. The characteristics of the sound produced by the technology also adjust to the engine settings selected by the driver. For example, switching to ”Sport” or ”Sport+” mode sharpens not only the engine’s responsiveness but also the acoustic experience inside the car.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.