Det lär dröja ett antal år innan vi hittar laserlampor i familjebilarna men att utvecklingen pekar mot det hållet råder det ingen tvekan om. Ljusutbytet i förhållande till inmatad effekt är ungefär dubbelt så bra för laserdioder, jämfört med ”vanliga” lysdioder (LED). Och varje liten milliampere räknas numera när det gäller att få ner bilarnas bränslekonsumtion.
Som vi berättat tidigare har BMW och Audi slagits om att komma först ut på marknaden med laserstrålkastare. Båda tillverkarna har hävdat att de är först med laser och BMW såg ut att ha ett försprång då man tidigt deklarerade att nya sportbilen i8 skulle utrustas med laserstrålkastare.
Men som ni nog minns kastade Audi i sista stund in sitt trumfkort i form av specialmodellen Audi R8 LMX, en ”grand finale” innan nya R8:an presenteras i höst. Förutom höjd effekt till 570 hk i V10:an ska också de 99 exemplaren av Audi R8 LMX förses med laserstrålkastare, vilket fick Audi att deklarera att de är ”först med laser”.
Audi hade nog inte räknat med att BMW skulle göra en kupp, men nyligen (5 juni) levererades de åtta första serietillverkade BMW i8 till sina vip-kunder i en speciell ceremoni i anläggningen ”BMW Welt”. Därmed blev det alltså BMW som trots allt var först med laser, om än bara med några veckors marginal till Audi R8 LMX.
Laserstrålen skapas i en halvledare på ungefär samma sätt som i en lysdiod och strålen passerar ett tunt skikt av fosfor för att bli ofarligt, vitt ljus. Fördelen med laser är alltså att man kan få ut mer ljusstyrka i förhållande till inmatad effekt, jämfört med lysdioder. Med mindre effekt blir det också lägre temperatur, vilket kan vara ett problem med lysdiodstrålkastare som ofta kräver speciell kylning. I videofilmerna nedan visas hur laserstrålkastarna på BMW i8 fungerar.