Hur känns det att ha 1.200 hk och 1.500 Nm tillgängligt under högerfoten? Vi pratar förstås om nya Bugatti Veyron Super Sport och nu har du två möjligheter att läsa provkörningar av monstret från Molsheim-fabriken i Alsace. Vad sägs om en tid 0-300 km/h på bara 14,6 sekunder?!
Våra tyska kollegor har kört Bugatti Veyron Super Sport med 1.200 hk. Klicka på bilden för att länka till artikeln på nätet.
Att stapla superlativ i beskrivningarna av Bugatti Veyron Super Sport är inte svårt. Det svåra ligger istället i att beskriva den fullständigt absurda känslan av att ratta en bil med 1.200 hk och 1.500 Nm – tillräckligt för att sätta världsrekord i toppfart: 431 km/h.
Vi har berättat om bilen och även redogjort för det officiella världsrekordet som sattes i juli (läs mer på denna länk). Men nu har du två nya möjligheter att via artiklar få ord på upplevelsen att köra Bugatti Veyron Super Sport. Våra tyska kollegor på auto motor und sport har nyligen lagt ut sin provkörningsrapport från Spanien av bilen. Artikeln finns på nätet och den når du genom att klicka här. Tycker du att tyskan är jobbig finns det möjlighet via Google att översätta till svenska och den går att läsa på denna länk.
Men inget slår väl en gammaldags papperstidning när det gäller läsupplevelse – eller hur? På inte mindre än sju generösa sidor i senaste numret av svenska auto motor & sport – nummer 23/2010 – levererar vi alla intryck av Bugatti Veyron Super Sport.
Den här bilen är från en annan värld och ett sätt att beskriva de otroliga prestandasiffrorna är det faktum att däcken slits upp fortare än bensinen tar slut i tanken – på runt fem minuter – om du utnyttjar den elektroniskt begränsade toppfarten på 415 km/h.
Veyron Super Sport må vara kapabel till 431 km/h på testbanan Ehra-Lessien men av säkerhetsskäl tillåter man inte mer än 415 km/h. Det går helt enkelt inte att garantera däckens hållbarhet över 415 km/h.
Papperstidningen har du som prenumerant redan fått, men om du läst sönder artikeln går det att köpa en ny tidning i kiosken. Om du inte vill riskera något i den snöstorm som väntas i södra Sverige går det även att köpa auto motor & sport nummer 23/2010 i digital form genom att hoppa över till vår virtuella tidningskiosk – klicka på denna länk.
Avslutningsvis kan vi inte låta bli att länka till en video på YouTube som visar hur man inte ska provköra en Bugatti Veyron. Provkörningen blev ungefär fem meter lång och kostade personen bakom ratten 30.000 dollar i reparationer. Se videon på den här länken.
