Hoppa till innehåll

Toppvärvning av Volvo

Volvo Personvagnar har lyckats värva en av tungviktarna inom europeisk bilindustri, Carl-Peter Forster. Forster ledde bland annat GM Europe, var styrelseordförande för Saab och senast chef för Jaguar och Land Rover. Vad kan hända med Volvos bilar när Forster sitter med i styrelsen?

Toppvärvning av Volvo
Efter att spenderat en del av barndomen i London pratar Carl-Peter Forster utmärkt engelska, med tyska som modersmål – ingen dum kombination inom bilindustrin.

Carl-Peter Forster, 58 år, tar plats i Volvo Personvagnars styrelse och därmed har företaget värvat en av de mest erfarna cheferna inom europeisk bilindustri, med flera toppjobb på sin meritlista. Redan förra hösten blev Carl-Peter Forster chefsrådgivare till Volvos ägare Zhejiang Geely Holding Group och han deltar sedan årsskiftet även i styrelsemötena hos Geely Automobile.

”Forster tar med sig stor erfarenhet och kunskap om bilindustrin till Volvo Personvagnars styrelse”, säger Li Shufu, styrelseordförande för Volvo Car Group. ”Hans djupa förståelse för affärs- och produktutveckling blir en viktig tillgång för Volvo Personvagnar i företagets pågående omstrukturering.”

Carl-Peter Forster föddes 1954 i London, i en tyskättad diplomatfamilj, och flyttade runt med pappans placeringar i Europa. Karriären inom bilindustrin började hos BMW 1986, Forster var bland annat chef i Sydafrika och blev styrelsemedlem med ansvar för utveckling. På våren 2001 värvades Forster till Opel, blev chef för GM Europe 2004 och året därpå blev han även styrelseordförande i Saab Automobile.

Toppvärvning av Volvo
Carl-Peter Forster var chef för GM Europe på den tiden då både Opel och Saab ingick i gruppen. Saab 9-4X BioPower Concept var en av de få bilar som GM lyfte fram vid sin presentation av nya bilar under Detroitsalongen 2008.

Förutom att förnya Opels modellprogram kämpade Carl-Peter Forster även för att GM:s ledning i Detroit skulle satsa på att utveckla Saabs ålderstigna utbud, vilket i vissa kretsar gav honom smeknamnet ”Saabs bäste vän”. Carl-Peter Forster hade ett gott öga till Saabs skickliga ingenjörer och använde dem flitigt inom GM Europe, där flera nådde långt i sina karriärer (som Mats Fägerhag, till exempel).

Arbetet hos Opel började skörda framgångar men karriären hos General Motors tog ett hastigt slut på hösten 2009 då Carl-Peter Forster aktivt motsatte sig en försäljning av Opel. GM ändrade sig i sista ögonblicket och beslöt sig för att behålla Opel, men det ändrade inte Carl-Peter Forsters inställning och bara några månader senare värvades han som chef för Tata Motors, då nyblivna ägare till Land Rover och Jaguar.

Även åren hos Land Rover och Jaguar blev lyckosamma med en satsning på nya modeller och förverkligande av framgångsrika koncept, som till exempel Range Rover Evoque och Jaguar F-Type. Carl-Peter Forster såg sig dock tvingad att säga upp sig självmant i september 2011 av ”oundvikliga, personliga skäl” som det sades.

Toppvärvning av Volvo
Bob Lutz är gammal kollega till Carl-Peter Forster och båda försökte de övertyga GM:s ledning i Detroit om vikten av att bygga väldesignade, attraktiva bilmodeller. Tyvärr var det ”räknenissarna” som hade övertaget under 80- och 90-talen.

Den intressanta frågan är förstås vad Carl-Peter Forster kan ha för inflytande på Volvos modeller i framtiden. Från sin period hos både Opel, Saab och Jaguar/Land Rover är Forster känd som en sann ”bilnörd”. De som jobbar inom bilindustrins ledarskikt kan grovt delas upp i två grupper: räknenissar och bilnördar. För att bli framgångsrik måste aldrig räknenissarna få övertaget, något som bland annat billegenden Bob Lutz beskrivit i sin senaste bok ”Car Guys vs. Bean Counters: The Battle for the Soul of American Business”.

Och kanske är det just det som Volvo behöver just nu, en sann bilnörd. Förresten kan Carl-Peter Forster gärna se till att Volvo genast sätter S60 Polestar i serieproduktion!

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.