
När bilarna tar hand om körningen själva är det tänkt att antalet trafikolyckor ska minska – bilarna ska förstå trafiksituationen och ta egna beslut medan föraren surfar med mobilen eller jobbar.
En av biljättarna som satsar stort på självkörande bilar är Nissan och Renault. Så sent som i förra veckan blev det klart att Nissan inleder ett samarbete med Nasa om att utveckla bilar som kör utan hjälp från föraren.
Även sökjätten Google ger sig in på förarlösa bilar, men det finns en tydlig skillnad mellan Googlebilen och de kommande, självkörande bilarna från Nissan och Renault. Det förklarar koncernchefen Carlos Ghosn i en chatt med användarna på Reddit under tisdagmorgonen.
”Googlebilen är mer av en förarlös bil än en autonom bil. Den skulle ha ett mer ekonomiskt syfte”, skriver han.
”Vi är mycket mer involverade i autonom bilkörning. Föraren är fortfarande i bilen, men vi måste se till att göra körupplevelsen mindre stressig. Vi ger mer makt till föraren för att göra körupplevelsen mer njutbar.”
Läs också: Google utmanar Volvo med förarlösa bilar
Läs också: Audi visade upp självkörande RS 7

Enligt Carlos Ghosn tror många att Google är störst på förarlösa bilar eftersom sökjätten har marknadsfört bilen aggressivt.
”Om du frågade folk idag om vilken elbil som säljer bäst skulle många säga Tesla. Men egentligen är det Nissan Leaf, med god marginal. På grund av Teslas marknadsstrategi är den mer synlig för allmänheten. De framstår som ledare”, skriver Carlos Ghosn.
Han delar upp utvecklingen av nya autonoma bilar i tre nivåer. Först kommer möjligheten att låta bilen parkera sig själv. Andra nivån innebär att bilen kan köra på motorväg utan att köra om andra bilar. Nivå tre går ut på att bilen ska klara av stadskörning helt själv.
Enligt Carlos Ghosn är myndigheterna det stora problemet – många köpare accepterar åtminstone de första nivåerna redan idag, men att låta förarna ta bort händerna från ratten och ögonen från vägen är inget enkelt beslut för myndigheterna. Han tror att myndigheterna kommer bli mycket svårare att sälja in autonoma bilar till än kunderna.
Läs också: FBI: ”Förarlösa bilar kan bli dödliga vapen för terrorister”
Läs också: Provkörd: Volvos självkörande bil – pris och lansering