Med mycket buller och bång i Paris har Citroën lanserat en moderniserad logotyp, samtidigt som man presenterar en konceptbil som sägs vara mycket nära produktion: DS Inside. Det är en modern tolkning av klassiska DS och den lilla bilen ska snart följas av större DS4 och DS5. DS står förresten för ”Distinctive Series”!
Tvådörrars kombi – vem hade trott på något sånt från Citroen? Konceptbilen DS Inside sägs vara mycket nära det utseende som den serieproducerade DS3, som utlovas till nästa år. KLICKA FÖR MYCKET STÖRRE
På sedvanligt franskt sätt var det många högtidliga fraser som omgärdade lanseringen av Citroëns nya, modernare logotyp. Precis som förut är det dock en stiliserad variant av den snedskurna kuggväxel som grundaren André Citroën tog patent på. 1919 startade André Citroën biltillverkning i eget namn och företaget firar i år sitt 90-årsjubileum.
De stiliserade kuggspåren är numera lite rundare i kanterna.
Men mer intressant än logotypen är förstås den konceptbil som Citroën premiärvisade och som snart ska stå utställd på Genève-salongen. Det klassiska DS-namnet är tillbaka och numera har det en engelskspråkig (jodå) innebörd: ”Distinctive Series”. Precis som namnet beskriver det är DS en serie av bilar och konceptbilen DS Inside ska i produktion sannolikt döpas till DS3 och följas av större DS4 och DS5. Den sistnämnda ska bli en fullstor landsvägskryssare som ansluter till det som klassiska SM stod för, utlovar Citroëns talesmän. Alla tre bilarna ska finnas ute på marknaden till 2012.
DS-bilarna ska inte ersätta befintliga modellserier utan bli exklusiva komplement. Citroëns talesmän hoppas på en försäljning som kan ligga kring 30 procent av vad motsvarande Citroën-modell i samma segment säljer.
Kisar man lite med ögonen så är likheterna med Mini uppenbara. Det ska bli intressant att se hur Citroen väljer att prissätta de nya DS-modellerna – lika högt som Mini, kanske? KLICKA FÖR STÖRRE
Destinctive Series ska ge det allra bästa som Citroën kan erbjuda, ett flaggskepp, och det ska vara något helt nytt hos varumärket som ska erbjuda unika bilmodeller – som ändå ska vara massproducerade till ett ”rimligt pris” som det heter. Citroën ska också göra ett internt lyft kvalitetsmässigt, lovar man.
Konceptbilen DS Inside får vi inte så många detaljer om ännu, mer blir det förhoppningsvis i Geneve i början på mars. Tvådörrarskombin har några uppenbara likheter med Mini Clubman och ska storleksmässigt inte vara så långt ifrån, vilket indikerar en längd kring fyra meter. Tekniskt bygger konceptbilen på samma plattform som finns hos C3 och PSA-kusinen Peugeot 207. Seriemodellen DS3 ska finnas ute på marknaden nästa år och den följs alltså inom ett par år av de större DS4 och DS5.



