
Det har snackats en del om nya Corvette och i förra veckan skrev vi att sjunde generationen skulle få V6 och turbo. Detta stämmer, men hjärtat i ”the great american sports car” blir en smallblock 6,2-liters V8 avslöjade GM i dag. Denna femte generationens smallblock ska få direktinsprutning och cylinderavstängning men har fortfarande stötstänger och två ventiler per cylinder. GM säger att motorn ska byggas i Tonawanda-fabriken i Buffalo, staten New York.
Tadge Juechter är Corvettes chefsingenjör och berättade inför en samlad skara journalister att motorn är ”bestens hjärta” och att ”vi är övertygade 0–96 km/h kommer klaras på under fyra sekunder på instegsmodellen”. Det låter sannerligen lovande och spekulationerna om V6:ans intåg kanske klingar av en aning nu.
GM:s ingenjörer har arbetat hårt för att göra motorn så kompakt och lätt som möjligt. Tadge Juechter berättade att man kommer att kunna klämma ut minst 450 hästar ur V8:an och maxvarv är satt till 6.600 r/min. Lägg till cirka 610 Nm i vrid och en förbrukning på cirka 9,0 l/100 km. På söndagen den 13 januari, kvällen innan bilsalongen öppnar, kommer GM att presentera den nya Corvetten i Detroit. Mer information om Corvette smallblock-V8:an på 6,2 liter kan du få i GM:s pressrelease, klicka på länken för att ladda hem pdf-dokumentet.
Filmen längst ner är en ”teaser” av nya Corvette som släpptes i dagarna. Det finns en video som beskriver cylinderavstängningen och även hur motorn är byggd. Du kan också se hur GM testar sin LT1-motor i en bromsbänk som ska simulera acceleration, inbromsning och kurvtagning – den stackars oljan har det inte lätt i oljetråget!