Hoppa till innehåll

Corvettes kraftkälla klar!

Vi har skrivit både V6 och turbo men nu är det officiellt vad som hamnar i sjunde generationens Corvette. Det är en glad överraskning för alla som älskar jänkejärn!

Corvettes kraftkälla klar!
Motorn heter LT1 och är på 6,2 liter, en härlig amerikansk V8.a med stötstänger som vi knappt kan vänta på att provköra i Corvette. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Det har snackats en del om nya Corvette och i förra veckan skrev vi att sjunde generationen skulle få V6 och turbo. Detta stämmer, men hjärtat i ”the great american sports car” blir en smallblock 6,2-liters V8 avslöjade GM i dag. Denna femte generationens smallblock ska få direktinsprutning och cylinderavstängning men har fortfarande stötstänger och två ventiler per cylinder. GM säger att motorn ska byggas i Tonawanda-fabriken i Buffalo, staten New York. 

Tadge Juechter är Corvettes chefsingenjör och berättade inför en samlad skara journalister att motorn är ”bestens hjärta” och att ”vi är övertygade 0–96 km/h kommer klaras på under fyra sekunder på instegsmodellen”. Det låter sannerligen lovande och spekulationerna om V6:ans intåg kanske klingar av en aning nu.

GM:s ingenjörer har arbetat hårt för att göra motorn så kompakt och lätt som möjligt. Tadge Juechter berättade att man kommer att kunna klämma ut minst 450 hästar ur V8:an och maxvarv är satt till 6.600 r/min. Lägg till cirka 610 Nm i vrid och en förbrukning på cirka 9,0 l/100 km. På söndagen den 13 januari, kvällen innan bilsalongen öppnar, kommer GM att presentera den nya Corvetten i Detroit. Mer information om Corvette smallblock-V8:an på 6,2 liter kan du få i GM:s pressrelease, klicka på länken för att ladda hem pdf-dokumentet.

Filmen längst ner är en ”teaser” av nya Corvette som släpptes i dagarna. Det finns en video som beskriver cylinderavstängningen och även hur motorn är byggd. Du kan också se hur GM testar sin LT1-motor i en bromsbänk som ska simulera acceleration, inbromsning och kurvtagning – den stackars oljan har det inte lätt i oljetråget!




Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.