Hoppa till innehåll

Skönsång: Cupra återupplivar femcylindrig motor

Cupra släpper Formentor i en femcylindrig specialversion med närmare 400 hästkrafter.

Cupra väcker liv i en modern ikon. Nya Formentor VZ5 återvänder med den klassiska femcylindriga motorn som gjort modellen kultförklarad.

Med 390 hästkrafter, fyrhjulsdrift och uppdaterad design blir den en av få nya bilar som fortfarande bjuder på den unika femcylindriga karaktären.

Endast 4 000 exemplar ska tillverkas globalt, vilket gör Formentor VZ5 till en potentiell samlarbil.

– Återkomsten av Formentor VZ5 är ett tydligt statement om vårt engagemang för prestanda och passion, säger Sven Schuwirth, försäljningschef på Cupra.

Fem cylindrar med karaktär

Under huven sitter den ikoniska 2,5-liters TSI-motorn, en femcylindrig turbomaskin med 390 hk och 480 Nm.

Kraften skickas till alla fyra hjul via en sjuväxlad DSG-låda och Cupras torque splitter-system, som aktivt fördelar vridmomentet mellan hjulen för bättre grepp och stabilitet i kurvor.

Motorljudet är en central del av bilens personlighet, ett djupt, rytmiskt ljud som blivit ett signum för Cupra och tidigare Audis sportmodeller.

Därför är fem cylindrar så ovanligt

Femcylindriga motorer har nästan försvunnit från bilvärlden. De flesta tillverkare använder i dag fyra eller sex cylindrar, eftersom femcylindriga konstruktioner är dyrare att bygga och svårare att passa in i moderna plattformar.

Förutom Cupra är det egentligen bara Audi som fortfarande använder motorkonfigurationen, i modeller som RS 3 och TT RS.

Tidigare använde även Volvo femcylindriga motorer i modeller som 850 och V70, men de sista lades ner under 2010-talet.

Det unika ljudet och den jämna kraftleveransen gör dock att entusiaster fortfarande ser fem cylindrar som något alldeles särskilt.

Design med attityd

Formentor VZ5 har fått flera designdetaljer som förstärker det sportiga uttrycket: bredare hjulhus, frontsplitter med ingraverad VZ5-logotyp, diagonala avgasrör i kopparfinish och specialdesignade 20-tumsfälgar.

Färgpaletten omfattar bland annat Midnight Black, Magnetic Tech Matt och Century Bronze Matt, kulörer som tidigare reserverats för märkets mest exklusiva versioner.

Cupra Formentor VZ5 frontvy i Magnetic Tech Matt med kopparfärgade detaljer
Cupra Formentor VZ5 i färgen Magnetic Tech Matt med kopparfärgade detaljer framtill. Foto: Cupra

Invändigt kombineras sportighet och elegans. De omfamnande Cup Bucket-sätena, digital instrumentering och ambientbelysning skapar en exklusiv kupéupplevelse.

Varje detalj, från sömmarna till materialvalen, är noggrant avvägd för att spegla Cupras designfilosofi.

Byggs i Barcelona

Produktionen sker i Martorell utanför Barcelona, där Cupra har sitt huvudkontor och utvecklingscentrum.

Tillverkningen av nya Formentor VZ5 startar under första kvartalet 2026, och svenska kunder väntas kunna beställa bilen under våren.

Priset är ännu inte bekräftat, men tidigare VZ5-modell låg kring cirka 700 000 kronor.

Med sitt karaktäristiska ljud, sin kompromisslösa design och sin begränsade upplaga är Formentor VZ5 en av de sista riktigt råa förbränningsbilarna i sin klass.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Cupra

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.