Cupra väcker liv i en modern ikon. Nya Formentor VZ5 återvänder med den klassiska femcylindriga motorn som gjort modellen kultförklarad.
Med 390 hästkrafter, fyrhjulsdrift och uppdaterad design blir den en av få nya bilar som fortfarande bjuder på den unika femcylindriga karaktären.
Endast 4 000 exemplar ska tillverkas globalt, vilket gör Formentor VZ5 till en potentiell samlarbil.
– Återkomsten av Formentor VZ5 är ett tydligt statement om vårt engagemang för prestanda och passion, säger Sven Schuwirth, försäljningschef på Cupra.
Läs även: PROV: Cupra Tavascan – sportig inte bara i designen
Fem cylindrar med karaktär
Under huven sitter den ikoniska 2,5-liters TSI-motorn, en femcylindrig turbomaskin med 390 hk och 480 Nm.
Kraften skickas till alla fyra hjul via en sjuväxlad DSG-låda och Cupras torque splitter-system, som aktivt fördelar vridmomentet mellan hjulen för bättre grepp och stabilitet i kurvor.
Motorljudet är en central del av bilens personlighet, ett djupt, rytmiskt ljud som blivit ett signum för Cupra och tidigare Audis sportmodeller.
Läs också: Cupra Tindaya och Raval visas upp – ny kompakt elbil
Därför är fem cylindrar så ovanligt
Femcylindriga motorer har nästan försvunnit från bilvärlden. De flesta tillverkare använder i dag fyra eller sex cylindrar, eftersom femcylindriga konstruktioner är dyrare att bygga och svårare att passa in i moderna plattformar.
Förutom Cupra är det egentligen bara Audi som fortfarande använder motorkonfigurationen, i modeller som RS 3 och TT RS.
Tidigare använde även Volvo femcylindriga motorer i modeller som 850 och V70, men de sista lades ner under 2010-talet.
Det unika ljudet och den jämna kraftleveransen gör dock att entusiaster fortfarande ser fem cylindrar som något alldeles särskilt.
Läs även: Nya Cupra Terramar tänker erövra marknaden med flera drivlinor
Design med attityd
Formentor VZ5 har fått flera designdetaljer som förstärker det sportiga uttrycket: bredare hjulhus, frontsplitter med ingraverad VZ5-logotyp, diagonala avgasrör i kopparfinish och specialdesignade 20-tumsfälgar.
Färgpaletten omfattar bland annat Midnight Black, Magnetic Tech Matt och Century Bronze Matt, kulörer som tidigare reserverats för märkets mest exklusiva versioner.

Invändigt kombineras sportighet och elegans. De omfamnande Cup Bucket-sätena, digital instrumentering och ambientbelysning skapar en exklusiv kupéupplevelse.
Varje detalj, från sömmarna till materialvalen, är noggrant avvägd för att spegla Cupras designfilosofi.
Byggs i Barcelona
Produktionen sker i Martorell utanför Barcelona, där Cupra har sitt huvudkontor och utvecklingscentrum.
Tillverkningen av nya Formentor VZ5 startar under första kvartalet 2026, och svenska kunder väntas kunna beställa bilen under våren.
Priset är ännu inte bekräftat, men tidigare VZ5-modell låg kring cirka 700 000 kronor.
Med sitt karaktäristiska ljud, sin kompromisslösa design och sin begränsade upplaga är Formentor VZ5 en av de sista riktigt råa förbränningsbilarna i sin klass.